• 1
  • 2
2006-04-17, 19:01
Medlem
Jag ska hålla ett tal på omkring 5 minuter som ska ha något med "leva livet" att göra. Har någon något bra förslag på något som inte är alltför avancerat att förstå för en halvdum gymnasieklass?
Citera
2006-04-17, 19:19
Bannlyst
Använd solkräm!

Sno den här!

http://www.rikardwolff.se/sol.shtml
Citera
2006-04-17, 19:32
Medlem
tack den var ju bra

men det känns som att det är lite för mycket "uppmaning" över den.
Citera
2006-04-17, 20:08
Medlem
"Leva livet" säger du.. hmm.

Kom och tänka på att många människor använder sig av just den frasen, speciellt många föräldrar. T ex: "Ligg inte och slöa, ut och lev livet!" Okaj, kanske låter lite överdrivet.. :P Men vet att jag hört frasen i olika sammanhang.. Du kan ju ta upp frågeställningen: Vad är det egentligen att leva livet? Finns det egentligen något rätt eller fel?

Kanske låter lite djupt. Min åsikt är att du bör komma fram till att det inte finns något rätt eller fel egentligen. :P Aja, kanske var en dålig idé när jag tänker efter.. Jag kanske tog upp en mer moralisk fråga..
Citera
2006-04-18, 00:46
Bannlyst
Du kan väl sjunga den gamla slagdängan med Lill-Babs "Leva livet" i 5 minuter

Allt var så festligt med Janne och mej,
vi kila stadigt förut,
tills Janne mötte Yvonne,
då tog det roliga slut.
Leva livet, nu ska jag leva livet,
ja, leva livet, ja, leva livet.
Dom ska få se,
vem dom roat sej med.
Janne och jag såg Yvonne på en dans,
och hon gav Janne en blick,
dom stod och skratta åt mej,
när sista dansen hon fick.
Dom ska få se,
vem dom roat sej med.
Kanske att hjärtat mitt värker ännu,
men vad bryr jag mej om det,
nej, jag ska gömma min sorg,
och jag ska skratta och le.
Dom ska få se,
vem dom roat sej med.
Dom ska få se,
vem dom roat sej med.
Dom ska få se,
vem dom roat sej med.
Citera
2006-04-18, 17:35
Medlem
nu har jag kommit så här långt:
jag ska säga:

Vad är meningen med livet?
Det är att leva.

En bra bit kvar till 5 minuter dock
Citera
2006-04-18, 17:52
Medlem
Nej förresten, jag ska snacka om såna där så kallade livslögner.
Citera
2006-04-19, 01:35
Medlem
Säg till dem:

Leva livet är ett ganska dumt uttryck när jag tänker efter. För det första, livet lever man tills man dör eller hur? oavsett vad man gör med sin tid. Alla lever alltså livet. även om man lever ett till synes tråkigt liv.
För det andra. Måste man påminna sig om att "leva livet" så är det förmodligen ändå inte värt besväret. Leva livet gör man inte på uppmaning utan spontant. Glad blir man inte på uppmaning utan spontant.
Jag har en vän som tycker böcker är det bästa han vet. För honom är det inte kul att åka på forspaddling, resa till Kina eller vad nu Leva livet innebär. Han lever sitt liv och trivs med det.
Leva livet skapar dessutom en massa skuldkänslor inför att man måste göra en massa saker för att verka intressant och levnadsglad. Glöm det där med att leva livet, livet kommer att leda dig till platser vare sig du vill eller inte och du ska aldrig behöva uppmana dig själv till att göra saker bara för att någon glad jäkel med mycket energi tyckte att det var rätt.
Lev livet men framförallt, lev ditt liv och ingen annans. Gå inte på tidningsannonsernas upplevelsemani, du behöver dem inte.

Livet är ofrånkomligt och att leva livet är lika självklart som att andas. Alltså behövs inte det den här uppmaningen. Det är tomma ord.
Citera
2006-04-19, 21:27
Medlem
cipramils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kruxormasko
Vad är meningen med livet?
Det är att leva.
Det var någon här på FB som tyckte att meningen med livet är att leva det, men att kapitalismen försvårar det.
Citera
2006-04-20, 00:48
Medlem
Patriarch Ks avatar
Ta bara valfritt intresse och prata om det? Jag antar att det är ett nationellt tal du ska hålla för din klass då det är tema på talet.
Tycker du om styrketräning så ställ dig och prata om hur bra du tycker det är. Tycker du om att röka cigaretter så prata om hur gott det är och hur lugn du blir av det osv...
Du ska väl ändå inte behöva ha sån idétorka så att du inte kan komma på en sak att tala om när det gäller ett såpass utspritt ämne?
Citera
2006-04-20, 08:22
Medlem
holats avatar
När du står där upp kan du ju berätta hur kassa alla är och att livet är piss, å allt som duger är promenader med hunden på kvällen
Citera
2011-05-05, 01:46
Medlem
Pakistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Säg till dem:

Leva livet är ett ganska dumt uttryck när jag tänker efter. För det första, livet lever man tills man dör eller hur? oavsett vad man gör med sin tid. Alla lever alltså livet. även om man lever ett till synes tråkigt liv.
För det andra. Måste man påminna sig om att "leva livet" så är det förmodligen ändå inte värt besväret. Leva livet gör man inte på uppmaning utan spontant. Glad blir man inte på uppmaning utan spontant.
Jag har en vän som tycker böcker är det bästa han vet. För honom är det inte kul att åka på forspaddling, resa till Kina eller vad nu Leva livet innebär. Han lever sitt liv och trivs med det.
Leva livet skapar dessutom en massa skuldkänslor inför att man måste göra en massa saker för att verka intressant och levnadsglad. Glöm det där med att leva livet, livet kommer att leda dig till platser vare sig du vill eller inte och du ska aldrig behöva uppmana dig själv till att göra saker bara för att någon glad jäkel med mycket energi tyckte att det var rätt.
Lev livet men framförallt, lev ditt liv och ingen annans. Gå inte på tidningsannonsernas upplevelsemani, du behöver dem inte.

Livet är ofrånkomligt och att leva livet är lika självklart som att andas. Alltså behövs inte det den här uppmaningen. Det är tomma ord.

Fina ord. Så ska man tänka!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in