2006-04-19, 12:02
Bannlyst
Kan någon förklara vad

"Härled följande :
> A från premisserna A-->B,(A^B) --> C och >C"

betyder samt hur man gör för att få reda på svaret, tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh,

Tigster
Citera
2006-04-19, 12:53
Medlem
Ralphies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigster
Kan någon förklara vad

"Härled följande :
> A från premisserna A-->B,(A^B) --> C och >C"

betyder samt hur man gör för att få reda på svaret, tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh,

Tigster

Tyvärr kommer jag inte ihåg de deduktionsregler man kan använda för att komma fram till svaret. Men tar mig ändå friheten att nämna någonting rent allmänt om problemet. Vad du ser framför dig är ett logiskt bevis. Du ska visa att A gäller, givet vissa förutsättningar (premisser).

Eftersom du bara har tre olika variabler så blir det nog enklast att visa genom en sanningstabell.
Citera
2006-04-19, 15:14
Medlem
uniteders avatar
Oj, hjälp! Det där är ju matte

Och jag som sökt filosofi till hösten i tron att det skulle vara roligt och intressant
Citera
2006-04-20, 21:06
Medlem
Ralphies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniteder

Och jag som sökt filosofi till hösten i tron att det skulle vara roligt och intressant

Det är inte matematik, det är logik.
Citera
2006-04-20, 21:43
Medlem
1) A→B
Premiss

2) (A∧B)→C
Premiss

3) ¬C
Premiss

4) ¬(A∧B)
Från (2) och (3) med MT

5) ¬A
Från (4) med ∧E

Tror jag.
Citera
2006-04-21, 01:35
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniteder

Praktisk eller teoretisk? Denna typ av övningar hör ju den teoretiska sidan mer till. Men som sagt så är ju detta logik och inte matematik, och det blir spännande och fascinerande när premisserna ges verkliga betydelser.
Citera
2006-04-21, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Praktisk eller teoretisk? Denna typ av övningar hör ju den teoretiska sidan mer till. Men som sagt så är ju detta logik och inte matematik, och det blir spännande och fascinerande när premisserna ges verkliga betydelser.

Här, vid UMU läses en introduktionskurs i symbolisk logik då både av de teoretiska liksom de praktiska filosoferna.
Citera
2006-04-21, 20:03
Medlem
AntiDinass avatar
Vi her på NTNU har også logikk som en del av de obigatoriske emnene man må ta om man studerer filosofi.
Tror nok å annvende modus tollens som vist tidligere blir mest fruktbaret ja.
Er det snakk om predikat eller modalk logikk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in