Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-04-19, 13:34
Medlem
blotarns avatar
Jodå, nu ligger det till så här.
Jag har aldrig varit något direkt anime-fan, har inte gillat själva stilen av det hela om man ska säga det så. Fast, å andra sidan har jag bara varit emot sån där anime med humor, mestadels för att det är 100% lamt, men ändå..

Nåja, till ämnet. Jag har nu sett hela Elfen Lied (fastnade redan efter 1:a avsnittet) och Hellsing under 1 dygn, och jag måste ha mer av samma sort. En seriös storyline, inte alltför mycket komedi (Elfen Lied hade ungefär det som jag klarar för att inte tycka illa om serien). Blod och våld är gärna något som får förekomma.

Några tips?
Citera
2006-04-19, 13:57
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Jodå, nu ligger det till så här.
Jag har aldrig varit något direkt anime-fan, har inte gillat själva stilen av det hela om man ska säga det så. Fast, å andra sidan har jag bara varit emot sån där anime med humor, mestadels för att det är 100% lamt, men ändå..

Nåja, till ämnet. Jag har nu sett hela Elfen Lied (fastnade redan efter 1:a avsnittet) och Hellsing under 1 dygn, och jag måste ha mer av samma sort. En seriös storyline, inte alltför mycket komedi (Elfen Lied hade ungefär det som jag klarar för att inte tycka illa om serien). Blod och våld är gärna något som får förekomma.

Några tips?

Samurai Champloo är bra, inte samma stil som elfen lied etc men en bra storyline och skön stil. Men det är ganska mycket humor, dock inte sådär larvig humor. Plus att det är sköna svärdfighter.
Det är väldigt lättsam serie och på dig så låter det som att du är mer sugen på det lite tyngre som just Lied.
Klart värd att testa dock tycker jag då det är en av de bästa animeer jag sett iaf.

Annars kan jag rekomendera Full metal panic om du inte har något emot mecha, ganska bra serie.

Kan inte komma på några serier sådär på rak arm som är så väldigt blodiga och fortfarande håller kvalité liknande lied och hellsing. Tror inte det finns så många, Lied håller en klass för sig själv i min mening.
Citera
2006-04-19, 14:00
Medlem
dIRe_s avatar
Flyttas till TV-serier.
Citera
2006-04-19, 14:12
Medlem
dIRe_s avatar
Här är ett par bra animeserier utan en massa töntig japansk humor:

Hellsing
GunGrave
Cowboy Bebop
Samurai Champloo
Noir
Serial Experiments: LAIN
Monster
Saikano
Texhnolyze
Evangelion
Berserk
GantZ
Battle Angel Alita (GUNNM)
Trigun (Har lite "humor", men inte för mycket)
12 Kokuki
Wolfs Rain

EDIT: Ville bara tillägga att Full Metal Panic innehåller just den töntiga japanska humorn som du verkar ogilla.
Citera
2006-04-19, 14:23
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Här är ett par bra animeserier utan en massa töntig japansk humor:

Hellsing
GunGrave
Cowboy Bebop
Samurai Champloo
Noir
Serial Experiments: LAIN
Monster
Saikano
Texhnolyze
Evangelion
Berserk
GantZ
Battle Angel Alita (GUNNM)
Trigun (Har lite "humor", men inte för mycket)
12 Kokuki
Wolfs Rain

EDIT: Ville bara tillägga att Full Metal Panic innehåller just den töntiga japanska humorn som du verkar ogilla.

Avverka hela den här listan, börja med Cowboy Bebop, Trigun, Wolf's Rain sen arbetar du dig vidare med Berserk, Evangelion, Battle Angel Alita.

Sen när du är trött på det kan du gå vidare med David Lynch animen: Lain, Texhnolyze

Eller varför inte prat-anime: Monster, Ghost In The Shell SAC

Sen när du sett allt detta är det bara lägga ner, anime är rent generellt förjävla tragiskt dåligt och oinspirerat (vilket du märker när serierna börjar flyta ihop utan något som helst motstånd bara för att de handlar om exakt samma saker hela tiden).

Bra sida om du vill kolla upp vad folk tycker och vad serierna handlar om finns här: http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php
Citera
2006-04-19, 14:27
Medlem
blotarns avatar
Mm, tack för alla svar. Ska arbeta mig igenom listan, kommer väl ta ett par dygn men har någon sorts abstinens för tillfället. I need more!
Citera
2006-04-19, 14:27
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_

Nja, inte så speciellt mycket tycker jag? Det är lite då och då, främst när han är i skolan kanske det händer något men jag tycker faktiskt att det är lite bättre kvalité på den humorn än vad det brukar vara.
Men du kanske tänker på fumoffu?
Citera
2006-04-19, 21:26
Medlem
Om du vill ha lite mer äventyr så tycker jag att du ska se Hunter X Hunter, den är rätt lång också, ca 90 avsnitt om jag kommer ihåg rätt. Spännande!

Annars kan jag också rekommendera Samurai Champloo och de första 100 avsnitten av Naruto (det går utför efteråt och blir kasst).
Citera
2006-04-19, 22:32
Medlem
yxskafts avatar
En serie som måste ses är Gantz, mycket våld och naket dock.
Otroligt bra serie med andra ord.
bara att tanka http://www.mininova.org/tor/140064
Citera
2006-04-20, 00:12
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iCantDance
Om du vill ha lite mer äventyr så tycker jag att du ska se Hunter X Hunter, den är rätt lång också, ca 90 avsnitt om jag kommer ihåg rätt. Spännande!

Annars kan jag också rekommendera Samurai Champloo och de första 100 avsnitten av Naruto (det går utför efteråt och blir kasst).

Naruto och bleach lider av samma problem, samma sak som alla epicanime lider av. Dragonballeffekten. Allt blir större och större och större tills det blir så stort det bara kan bli och sen blir det större.

Anime är bäst i 24-26 avsnittsformat annars blir det bara oinspirerat och dragonballised.
Citera
2006-04-20, 00:39
Medlem
blotarns avatar
Gantz verkar lovande. Tankar för fulla muggar.

Fast, finns det mer serier som innehåller romatisk dramatik, blandat med våld? Som.... t.ex Elfen Lied?
Citera
2006-04-20, 00:46
Medlem
Jag gillar Kino's Journey som går på Canal+.
Hur ser ni "seriösa" anime-fans på den? Bu eller bä? Jag gillar det långsamma tempot, även om den kan kännas lite pretto ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in