• 1
  • 2
2006-04-27, 09:40
Medlem
chillionaires avatar
Ja, vilken skiva tycker ni ar den basta som gjorts dar man framfor texterna pa det svenska spraket? Motivera helts ert val :P.

Mitt val faller pa Organism 12's skiva "Petar pa doda saker med pinnar" fran 2004. En sjukt bra skiva, nar jag lyssnar pa den kanner jag mig som en stolt svensk och otroligt glad over att jag kan det svenska spraket. Texterna ar mycket valskrivna och poetiska. de Beats som Organism 12 rappar pa ar skont vemodiga och jazziga, lite svensk kansla fast anda inte..

rekommenderas varmt till alla..

Citera
2006-04-27, 10:08
Medlem
Capones avatar
Mörk Gryning - Tusen år har gått

Allt är inte på svenska, men det mesta...
Citera
2006-04-27, 10:08
Medlem
miloudots avatar
Det enda jag aktivt lyssnar på för tillfället är "Otrohetens underbarn" med Erik Lidbom. Det rör sig om Progressiv schlager metal med svenska texter. Alla texter bygger på verkliga händelser. Det är inte mycket jag tycker är så bra så att jag börjar gråta, men denna skiva hör dit !

http://www.hitfire.se/eriklidbom/

Enjoy !
Citera
2006-04-27, 10:19
Medlem
Damericuss avatar
Winnerbäck är den enda svenska artisten som sjunger på svenska som jag kan tänka mig att lyssna på och då tycker jag inte ens att han är särskillt bra. Det finns ju många bra svenska artister som sjunger på det engelska språket.
Citera
2006-04-27, 10:25
Moderator
Sun Rulers avatar
Någon av Organism 12:s plattor.
Citera
2006-04-27, 10:45
Medlem
ischs avatar
Mja är bara att välja något av Kents plattor. Lägger min röst på verkligen.
Citera
2006-04-27, 10:49
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Organism 12? Nu får ni väl för fan ge er era historielösa 80-talistlallare. Ingen skiva yngre än 15 år kan röstas fram till tidernas bästa, helt enkelt för man inte vet om den klarar tidens tand. Det är ju ingen slump att The Beatles fortfarande prenumererar på topplaceringarna när världens bästa album ska utses. Organism 12? Ni måste skämta! Skilj på The flavor of the day och kvalitet som håller över tid.

Svenska artister som verkligen påverkat oss alla är Evert Taube, Cornelis, Åkerström, Karl Gerhard m.fl snarare än Organism 12?!

Kvalitet, som fortfarande efter femtio år anses tillhöra det bästa som gjorts, är Jussi Björlings och Birgit Nilsons inspelningar. Framförallt Jussi spelade in en hel del på svenska och Värmlandsvisan med honom är bland det starkaste man kan lyssna på.

Snackar vi modern musik måste Entombed nämnas ett band som mer eller mindre uppfunnit sin genre och som fortfarande dominerar den. De sjunger dock inte på svenska så kvalar ju ut sig från den här omröstningen. Kent har under många år ansetts vara nordens bästa band. Ola Magnells visskatt och Pugh Rogefelts progressiva rock.

Det finns massor att välja på och två har redan röstat på Organism 12? Kom igen nu, ni vet dessutom att jag har rätt.

Själv vill jag rösta på Jussis svenska grejor, men eftersom jag inte tror de finns samlade på ett album så väljer jag Cornelis Vreeswijks "Tio vackra visor och Personliga Persson" från 1968.

Organism 12? Bah!
Citera
2006-04-27, 12:19
Bannlyst
Europe!
Citera
2006-04-27, 12:29
Medlem
Spagh1is avatar
Nåt Ted Gärdestads album, Eller Nationalteatern samlingen
Citera
2006-04-27, 12:33
Medlem
vildandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Organism 12? Nu får ni väl för fan ge er era historielösa 80-talistlallare. Ingen skiva yngre än 15 år kan röstas fram till tidernas bästa, helt enkelt för man inte vet om den klarar tidens tand. Det är ju ingen slump att The Beatles fortfarande prenumererar på topplaceringarna när världens bästa album ska utses. Organism 12? Ni måste skämta! Skilj på The flavor of the day och kvalitet som håller över tid.

Organism 12? Bah!

Poäng!!

Själv håller jag på Ola Magnell. Hans gamla plattor håller för lyssning vilken dag som helst, vilket humör man än är på. "Nya Perspektiv" eller "Höstkänning"

Jag tror att Kent kommer att hålla även i framtiden.
Citera
2006-04-27, 12:40
Medlem
Mr Magoos avatar
Enkelt val för Mr Magoo:
"Were only in it for the drugs" med Sveriges genom tidernas bästa band, Ebba Grön.
Citera
2006-04-27, 12:41
Medlem
volvo 240s avatar
Thules senaste skiva Yggdrasil.

Så mkt bättre än nåt annat som kom förra året.

Generllt sett är svensk musik där man sjunger på svenska bättre än utländska diton, vare sig det handlar om trallpunk, hiphop eller vikingarock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in