Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-05-03, 11:24
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_

*Vilket budskap har filmen?
Inget! Den undviker skickligt att reduceras till en simpel moralkaka. Den väcker debatt men tar inte själv ställning till den. Debatten handlar självklart om vad godhet är, blir Alex till slut god bara för att han är oförmögen att göra ont?

Jag håller inte med om din slutsats, tvärtom.

Till syvende och sist handlar filmen om "den fria viljan" kontra "ett demokratiskt samhälle". Kan man ha en demokrati utan fri vilja? När Alex betingas till att bli illamående vid blotta tanken på våld så tar man också bort hans fria vilja. Han kan inte välja eller ta ställning till dom saker som senare drabbar honom. När lodisarna som han tidigare spöade upp nu tar hämnd på honom så kan han inte försvara sig, när hans forna kompisar i våldsbranchen men numera uniformerade poliser i den nya fasicststaten "räddar" honom kan han inte ens försvara sig från det nästan dödligt brutala polisvåldet han blir utsatt för.

Poängen som Kubrick (och Burgess) gör är att visa att våld och kriminalitet, hur mycket problem det ändå skapar, tyvärr är en förutsättning för att att ett "fritt" och demokratiskt samhälle ska kunna existera. Alla människor har ett val, man kan välja sina handlingar. Kriminella gör ett aktivt val när dom begår kriminella handlingar. Tar man bort valmöjligheten tar man också bort människans ansvar för sina egna handlingar. Alternativet, som filmen visar, är att genom betingning "reformera" våldsbrottslingarna och tömma fängelserna, eftersom dom "snart kommer att fyllas av politiska brottslingar" i vår sköna nya fascistiska värld.
Citera
2006-05-03, 11:37
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Men å andra sidan tyder slutet på något annat. Att Alex ligger i sjuksängen och drömmer om våldshandlingar på att han inte alls blev oförmögen att göra ont, snarare att hans inneboende "ondska" överlevde alla försök att "bota" den. Med bakgrund av det kan man hävda att ett budskap i filmen är att det finns inneboende ondska i vissa människor och att man inte kan rehablitera bort sådant, man kanske inte ens skall försöka.

Du verkar också ha missförstått handlingen.

När Alex blir en frivillig försökskanin för fasciststatens nya giv i kriminalvårdssvängen så blir han samtidigt en bricka i ett politiskt spel. Inrikesministern som besöker fängelset företräder en mer eller mindre fascistisk regim som vill tömma fängelserna på våldsbrottslingar och fylla dom med politiska motståndare. När Alex omtöcknad i natten stapplar fram på landsbygden och hamnar hos författaren som han tidigare misshandlat, så hamnar han samtidigt i det politiska spelets andra ringhörna. Författaren företräder en sorts humanistisk vänsterintellektuell politik. Alex blir ånyo en bricka i ett politiskt spel, nu från andra hållet. Hans sårbarhet och den uppenbara polisbrutalitet han blivit utsatt för görs som exempel på hur Inrikesministerns politik slagit fel. Det och Alex uppenbara brist på en fri vilja.

Här tar däremot historien en personlig vändning för författaren, när han upptäcker att Alex är den person som tidigare misshandlat honom och våldtagit hans fru. Författaren lyckas genom manipulation driva Alex till sammanbrott och självmordsförsök.

På sjukhuset får han åter besök av inrikesministern, som än en gång använder Alex för sina syften. Eftersom författarens kritik handlar om "bristen på den fria viljan" måste inrikesministern kunna visa upp att Alex inte alls är någon nickedocka utan tvärtom är i sitt friska fulla jag. Och Alex reformeras än en gång per betingning tillbaka till hur han var innan behandlingen. Detta innebär då olika former av sexualsadistiska våldsfantasier. Och som han själv säger: "I was cured allright..."
Citera
2006-05-03, 12:33
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldo.Lydecker
Du verkar också ha missförstått handlingen.

När Alex blir en frivillig försökskanin för fasciststatens nya giv i kriminalvårdssvängen så blir han samtidigt en bricka i ett politiskt spel. Inrikesministern som besöker fängelset företräder en mer eller mindre fascistisk regim som vill tömma fängelserna på våldsbrottslingar och fylla dom med politiska motståndare. När Alex omtöcknad i natten stapplar fram på landsbygden och hamnar hos författaren som han tidigare misshandlat, så hamnar han samtidigt i det politiska spelets andra ringhörna. Författaren företräder en sorts humanistisk vänsterintellektuell politik. Alex blir ånyo en bricka i ett politiskt spel, nu från andra hållet. Hans sårbarhet och den uppenbara polisbrutalitet han blivit utsatt för görs som exempel på hur Inrikesministerns politik slagit fel. Det och Alex uppenbara brist på en fri vilja.

Här tar däremot historien en personlig vändning för författaren, när han upptäcker att Alex är den person som tidigare misshandlat honom och våldtagit hans fru. Författaren lyckas genom manipulation driva Alex till sammanbrott och självmordsförsök.
Självklart, men spåret om politisk styrning av beteende och inkräktandet på alex hjärna är i min värld ett annat spår i filmen/boken.
Citat:
På sjukhuset får han åter besök av inrikesministern, som än en gång använder Alex för sina syften. Eftersom författarens kritik handlar om "bristen på den fria viljan" måste inrikesministern kunna visa upp att Alex inte alls är någon nickedocka utan tvärtom är i sitt friska fulla jag. Och Alex reformeras än en gång per betingning tillbaka till hur han var innan behandlingen. Detta innebär då olika former av sexualsadistiska våldsfantasier. Och som han själv säger: "I was cured allright..."
Ok, detta har jag missat trots att jag läst boken och sett filmen x antal gånger. Märkligt. Jag har för mig att han "tillfrisknar" av sig själv, kanske som ett resultat av musiktortyren avsedd att driva honom till självmord.
Citera
2006-05-03, 13:18
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Jag håller inte med om din slutsats, tvärtom.

Till syvende och sist handlar filmen om "den fria viljan" kontra "ett demokratiskt samhälle". Kan man ha en demokrati utan fri vilja? När Alex betingas till att bli illamående vid blotta tanken på våld så tar man också bort hans fria vilja. Han kan inte välja eller ta ställning till dom saker som senare drabbar honom. När lodisarna som han tidigare spöade upp nu tar hämnd på honom så kan han inte försvara sig, när hans forna kompisar i våldsbranchen men numera uniformerade poliser i den nya fasicststaten "räddar" honom kan han inte ens försvara sig från det nästan dödligt brutala polisvåldet han blir utsatt för.
Visst handlar filmen om "fri vilja", men det gör den för det mesta via debatten om "godhet".

Lite citat:
"A Clockwork Orange Resucked", that a creature who can only perform good or evil is "a clockwork orange—meaning that he has the appearance of an organism lovely with colour and juice but is in fact only a clockwork toy to be wound up by God or the Devil."

"Does God want goodness or the choice of goodness? Is a man who chooses to be bad perhaps in some way better than a man who has the good imposed upon him?"
Citat:
Poängen som Kubrick (och Burgess) gör är att visa att våld och kriminalitet, hur mycket problem det ändå skapar, tyvärr är en förutsättning för att att ett "fritt" och demokratiskt samhälle ska kunna existera. Alla människor har ett val, man kan välja sina handlingar. Kriminella gör ett aktivt val när dom begår kriminella handlingar. Tar man bort valmöjligheten tar man också bort människans ansvar för sina egna handlingar. Alternativet, som filmen visar, är att genom betingning "reformera" våldsbrottslingarna och tömma fängelserna, eftersom dom "snart kommer att fyllas av politiska brottslingar" i vår sköna nya fascistiska värld.
Du gör alltså den tolkningen (vilket de flesta "upplysta" också gör). Men jag har för mig att tolkningen lämnades relativt "öppen". Psykopater anses ju för det mesta "obotliga" genom konventionell psykiatri och många av mina vänner tycker att han fick det han förtjänade. Burgess har ju inte direkt ansträngt sig för att göra Alex till någon man kan sympatisera med, som är brukligt när man propagerar för den ena sidan i en debatt.

Hmm, jag blev dock lite osäker när jag läste ditt inlägg... Jag ska läsa om boken, se om filmen och återkomma.
Citera
2007-03-17, 17:11
Medlem
neds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Hmm, jag blev dock lite osäker när jag läste ditt inlägg... Jag ska läsa om boken, se om filmen och återkomma.
Hur går det? Längtar till fortsatt diskussion.
Citera
2011-03-22, 12:53
Medlem
Ackebengans avatar
Men ville han verkligen förändra sin personlighet eller var det bara för att slippa fängelse?
Citera
2011-03-22, 15:22
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ackebengan
Men ville han verkligen förändra sin personlighet eller var det bara för att slippa fängelse?
Tror inte det minsta på att han ville förändra sin personlighet, han ville enbart slippa fängelse. Hade han vetat vad experimentet gick ut på så hade han nog inte gått med på det.

(lite gammalt ämne bara...)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in