Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-20, 21:13
  #13
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Det var inte att han bara att han åt. Då skulle jag störa mig på att folk tog en kaka till kaffet. Det var att han planerade in en extra halvtimma frukost och sedan lunch. Givetvis satt han även en halvtimma runt 15.
Eller hade du som företagare gärna sett att dina anställda satte sig ner tid motsvarande lunch tre gånger om dagen?

Det beror på, om de andra gjorde samma sak hade det varit mer accepterat. Sedan är det ju som så att arbetsgivaren måste ge 30 minuters rast. Allt över detta ska räknas bort ur lönen. Så lösningen enligt mig hade varit att man hade fått tidrapportera. Den som vill sitta och lata sig i fikarummet en halvtimme på morgonen och på eftermiddagen och sedan ta en timmes lunch får betala.

Sedan har det på min arbetsplats varit ganska löst med fika och lunch. Där är möten inplanerade på morgonen och på eftermiddagen. Folk går inte hem vid fem utan sitter ofta kvar 10-40 minuter. Däremellan sitter du i samtal, mejlar eller arbetar på datorn. Gör du inte ditt jobb så kommer det märkas relativt snabbt.
Citera
2020-06-21, 16:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Tidigare eller nuvarande arbetsplats.

Jobbade i kontorsmiljö under många år och det fanns en person som alltid åt sin frukost i fikarummet på arbetstid. Satt där och gamade i sig sin macka under första fikapausen.

Upplägget var att det av någon anledning var en fikapaus runt 9, lunch runt 12, och ännu en fikapaus runt 15. Varför vet jag inte men så var det och en relativt stor grupp på avdelningen satte sig på dessa per automatik. De kunde komma in runt 8, redan efter en timma sätta sig med kollegor och snacka dynga i en 20-30 min, sedan dra ut på lunch som inte sällan varade 45-60 min, sedan ta ny fika 20-30 min vid 15-tiden. Som om det ingick i anställningsavtalet att inte jobba 2 timmar.

Många av oss gick in, tog sin kaffe och gick direkt tillbaka till sitt rum respektive rum fortsatte arbeta, men ganska många satt i fikarummet och snackade all möjlig skit. Det störde mig inte att ingen sa till (var inte i någon chefsposition själv), det störde mig inte särskilt att de snyltade tid, men den här personen som planerade in att äta sin frukost på arbetstid en timma efter att han släntrat in och knappt hunnit få något gjort bortom att starta igång datorn störde mig något enormt.

Samma person var naturligtvis av sorten att han vägrade jobba en sekund övertid, och de flesta som satt längst var av den typen som nästan blev svimfärdig om chefen någon gång frågade om de kunde jobba över eller komma in helg för att få något färdigt.
haha detdär med frukost känner jag igen, jobbar ute o när man kommer till jobbet vid 7 så tar man en kaffe sen börjar man förbereda för vad man ska ha med sig till kund där man jobbar, åker till kund kanske är där vid 7.30-8:00 sen vid 8.30 börjaras tjatet om frukost. rast etc vi har inte ens hunnit börja arbeta inne hos kund.
Citera
2020-06-21, 22:35
  #15
Medlem
CompressorVanes avatar
Arbetskamrater med nattsvarta morgonhumör tex...

De klarar inte säga god morgon, de är så jävla förbannade att de måste vara där just då.

Eller när en arbetskamrat pratar om hur viktigt det är med bra stämning på jobbet och att vara en bra vän osv, sen är de värdens tjurskalle med humörsvängningar osv som inte går att ha att göra med.

Jobba självständigt och ensam måste vara bäst. Slippa problem.
Citera
2020-06-21, 22:59
  #16
Medlem
Onan-erarens avatar
Det är aldrig rent på mitt jobb, städerskan har gått ner till halvtid så nu står det kaffekoppar å spill överallt.
Citera
2020-06-22, 06:03
  #17
Medlem
killawifes avatar
Det jag stör mig mest på just nu är nog att cheferna ska vara så jävla anala kring att man dricker en kopp kaffe på sin arbetsplats. Det får man INTE utan kaffet ska drickas i fikarummet. Sen att min arbetsuppgift gör att jag är fast på en och samma plats hela jävla dagen utan ens att kunna gå till fikarummet förutom på lunchen spelar ingen roll. Denna regel har ingen praktisk betydelse heller då det skulle spela noll roll om man drack en koppjävel. Två gånger bara senaste veckorna har nån gnällt på mig om det och det är så onödigt då det endast gör att man blir förbannad och vill sluta. Och jag tycker inte ens om kaffe.
Citera
2020-06-22, 11:31
  #18
Medlem
quid-est-veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det jag stör mig mest på just nu är nog att cheferna ska vara så jävla anala kring att man dricker en kopp kaffe på sin arbetsplats. Det får man INTE utan kaffet ska drickas i fikarummet. Sen att min arbetsuppgift gör att jag är fast på en och samma plats hela jävla dagen utan ens att kunna gå till fikarummet förutom på lunchen spelar ingen roll. Denna regel har ingen praktisk betydelse heller då det skulle spela noll roll om man drack en koppjävel. Två gånger bara senaste veckorna har nån gnällt på mig om det och det är så onödigt då det endast gör att man blir förbannad och vill sluta. Och jag tycker inte ens om kaffe.
Gäller det även om man har en så kallad safety cup? Om det är så att de inte vill att man spiller kaffe och havererar något.
Citera
2020-06-22, 11:34
  #19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Folk som ständigt berättar långa & poänglösa historier om sina barn kan vara rätt tröttande.
Citera
2020-06-22, 11:45
  #20
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det jag stör mig mest på just nu är nog att cheferna ska vara så jävla anala kring att man dricker en kopp kaffe på sin arbetsplats. Det får man INTE utan kaffet ska drickas i fikarummet. Sen att min arbetsuppgift gör att jag är fast på en och samma plats hela jävla dagen utan ens att kunna gå till fikarummet förutom på lunchen spelar ingen roll. Denna regel har ingen praktisk betydelse heller då det skulle spela noll roll om man drack en koppjävel. Två gånger bara senaste veckorna har nån gnällt på mig om det och det är så onödigt då det endast gör att man blir förbannad och vill sluta. Och jag tycker inte ens om kaffe.

Å fy fan. Det blir ju som att behöva smygdricka kaffe ur en termos som man håller gömd för chef och arbetskamrater.

Öppet kontorslandskap är därmed än mer pest och pina än vad det redan är.

Skönt man själv har ett jobb där man kan äta mat med fingrarna ned i matlådan samtidigt som man löser sina arbetsuppgifter.

Arbetskamrater som inte är unga snygga tjejer men som ändå är kontaktsökande, är inte roliga att ha att göra med.
__________________
Senast redigerad av Mertillen 2020-06-22 kl. 11:47.
Citera
2020-06-22, 19:23
  #21
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quid-est-veritas
Gäller det även om man har en så kallad safety cup? Om det är så att de inte vill att man spiller kaffe och havererar något.

Nej man får faktiskt ha slutna kärl. Men vem fan spiller kaffe liksom?
Citera
2022-12-09, 12:34
  #22
Medlem
Kollegor som blir helt barnsligt glada när företaget bjuder på julbord.
Vad fan är poängen?
Är inte hela saken med julbord att man har det en gång om året?
Det tappar ju hela sin charm om man har det flera gånger.

För att inte verka helt Johannes Döparen eremit hänger jag med men när en kollega står över ålen och en annan över köttbullarna och flinar som om de aldrig fått ål eller köttbullar i sitt liv tidigare vill jag bara klappa till dem över skallen med en magnumflaska från baren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback