Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-18, 16:39
  #1
Medlem
Tidigare eller nuvarande arbetsplats.

Jobbade i kontorsmiljö under många år och det fanns en person som alltid åt sin frukost i fikarummet på arbetstid. Satt där och gamade i sig sin macka under första fikapausen.

Upplägget var att det av någon anledning var en fikapaus runt 9, lunch runt 12, och ännu en fikapaus runt 15. Varför vet jag inte men så var det och en relativt stor grupp på avdelningen satte sig på dessa per automatik. De kunde komma in runt 8, redan efter en timma sätta sig med kollegor och snacka dynga i en 20-30 min, sedan dra ut på lunch som inte sällan varade 45-60 min, sedan ta ny fika 20-30 min vid 15-tiden. Som om det ingick i anställningsavtalet att inte jobba 2 timmar.

Många av oss gick in, tog sin kaffe och gick direkt tillbaka till sitt rum respektive rum fortsatte arbeta, men ganska många satt i fikarummet och snackade all möjlig skit. Det störde mig inte att ingen sa till (var inte i någon chefsposition själv), det störde mig inte särskilt att de snyltade tid, men den här personen som planerade in att äta sin frukost på arbetstid en timma efter att han släntrat in och knappt hunnit få något gjort bortom att starta igång datorn störde mig något enormt.

Samma person var naturligtvis av sorten att han vägrade jobba en sekund övertid, och de flesta som satt längst var av den typen som nästan blev svimfärdig om chefen någon gång frågade om de kunde jobba över eller komma in helg för att få något färdigt.
__________________
Senast redigerad av KaptenBeirut 2020-06-18 kl. 16:50.
Citera
2020-06-18, 18:47
  #2
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Tidigare eller nuvarande arbetsplats.

Jobbade i kontorsmiljö under många år och det fanns en person som alltid åt sin frukost i fikarummet på arbetstid. Satt där och gamade i sig sin macka under första fikapausen.

Upplägget var att det av någon anledning var en fikapaus runt 9, lunch runt 12, och ännu en fikapaus runt 15. Varför vet jag inte men så var det och en relativt stor grupp på avdelningen satte sig på dessa per automatik. De kunde komma in runt 8, redan efter en timma sätta sig med kollegor och snacka dynga i en 20-30 min, sedan dra ut på lunch som inte sällan varade 45-60 min, sedan ta ny fika 20-30 min vid 15-tiden. Som om det ingick i anställningsavtalet att inte jobba 2 timmar.

Många av oss gick in, tog sin kaffe och gick direkt tillbaka till sitt rum respektive rum fortsatte arbeta, men ganska många satt i fikarummet och snackade all möjlig skit. Det störde mig inte att ingen sa till (var inte i någon chefsposition själv), det störde mig inte särskilt att de snyltade tid, men den här personen som planerade in att äta sin frukost på arbetstid en timma efter att han släntrat in och knappt hunnit få något gjort bortom att starta igång datorn störde mig något enormt.

Samma person var naturligtvis av sorten att han vägrade jobba en sekund övertid, och de flesta som satt längst var av den typen som nästan blev svimfärdig om chefen någon gång frågade om de kunde jobba över eller komma in helg för att få något färdigt.

Hahaha ja han utnyttjade ju att du och andra jobbade så ögonen blödde samt jobbade över.
Smart kille. Varför gjorde inte du likadant?
Citera
2020-06-19, 08:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Tidigare eller nuvarande arbetsplats.

Jobbade i kontorsmiljö under många år och det fanns en person som alltid åt sin frukost i fikarummet på arbetstid. Satt där och gamade i sig sin macka under första fikapausen.

Upplägget var att det av någon anledning var en fikapaus runt 9, lunch runt 12, och ännu en fikapaus runt 15. Varför vet jag inte men så var det och en relativt stor grupp på avdelningen satte sig på dessa per automatik. De kunde komma in runt 8, redan efter en timma sätta sig med kollegor och snacka dynga i en 20-30 min, sedan dra ut på lunch som inte sällan varade 45-60 min, sedan ta ny fika 20-30 min vid 15-tiden. Som om det ingick i anställningsavtalet att inte jobba 2 timmar.

Många av oss gick in, tog sin kaffe och gick direkt tillbaka till sitt rum respektive rum fortsatte arbeta, men ganska många satt i fikarummet och snackade all möjlig skit. Det störde mig inte att ingen sa till (var inte i någon chefsposition själv), det störde mig inte särskilt att de snyltade tid, men den här personen som planerade in att äta sin frukost på arbetstid en timma efter att han släntrat in och knappt hunnit få något gjort bortom att starta igång datorn störde mig något enormt.

Samma person var naturligtvis av sorten att han vägrade jobba en sekund övertid, och de flesta som satt längst var av den typen som nästan blev svimfärdig om chefen någon gång frågade om de kunde jobba över eller komma in helg för att få något färdigt.

Du låter som den jag hade stört mig på.
Citera
2020-06-19, 11:45
  #4
Medlem
tigerrakets avatar
Herregud han åt på morgonfikat! Vilken fräckhet, sparken dirrekt. Anmäl honom för brott mot rikets säkerhet också.
Citera
2020-06-19, 11:55
  #5
Avstängd
Mertillens avatar
När jag arbetade på kontor var det förbaskat trevligt. inget snack om den saken.
Fika mellan 8 och 8:30. Några fikade i 45 minuter.
Lunch vid 11 eller 11:30. Lunch med fika på 1 timme och 30 minuter.
Fika 30 minuter vid 15:00. Hemgång vid 17.
Arbetstid: 5 timmar, 15 minuter. Och på all denna arbetstid var det mycket sällan hektisk arbetstid.

Kan dock meddela att avdelningen avvecklades. De flesta av arbetsuppgifterna flyttade utomlands. Annars hade 20 personer fortfarande arbetat där istället för 1 enda idag.
Citera
2020-06-19, 12:12
  #6
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Den makalösa okunskap mitt företag anställer.
Chefer som aldrig tidigare har sett verktyg och maskiner, och som inte vet hur dom används.
Sedan ska dessa oduglingar godkänna vissa jobb, och då visar det sig att dom inte ens kan läsa av ett skjutmått.
Citera
2020-06-19, 12:56
  #7
Medlem
quid-est-veritass avatar
Svineri på toaletterna. Stökeri i köket.
Citera
2020-06-19, 15:20
  #8
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Herregud han åt på morgonfikat! Vilken fräckhet, sparken dirrekt. Anmäl honom för brott mot rikets säkerhet också.

Det är ett slödder-beteende och kan vara ganska störande. Äter på jobbet gör man på lunchen och frukost äter man hemma.
Citera
2020-06-19, 15:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Den makalösa okunskap mitt företag anställer.
Chefer som aldrig tidigare har sett verktyg och maskiner, och som inte vet hur dom används.
Sedan ska dessa oduglingar godkänna vissa jobb, och då visar det sig att dom inte ens kan läsa av ett skjutmått.

Låter som ett gammalt familjeföretag som inte har kompetensen att utveckla sig...
Citera
2020-06-19, 16:08
  #10
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetWicked
Låter som ett gammalt familjeföretag som inte har kompetensen att utveckla sig...
Man kan tro det, men det är ett skapligt stort företag.
Citera
2020-06-19, 20:56
  #11
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det är ett slödder-beteende och kan vara ganska störande. Äter på jobbet gör man på lunchen och frukost äter man hemma.
Gå ut i industrin så kommer du upptäcka att frukost på arbetsplatsen är relativt vanligt vid 9-fikat. Tänk, vi har till och med en frukostvagn på vårt kontor som företaget pröjsar. Ni hade ju alla fått flipp
Citera
2020-06-19, 23:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Herregud han åt på morgonfikat! Vilken fräckhet, sparken dirrekt. Anmäl honom för brott mot rikets säkerhet också.

Det var inte att han bara att han åt. Då skulle jag störa mig på att folk tog en kaka till kaffet. Det var att han planerade in en extra halvtimma frukost och sedan lunch. Givetvis satt han även en halvtimma runt 15.
Eller hade du som företagare gärna sett att dina anställda satte sig ner tid motsvarande lunch tre gånger om dagen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback