Citat:
Ursprungligen postat av
Yttrandefriheten
I-landsproblem. Ett fenomen jag har grunnat över sedan barnsben är vad som händer med kösystemet och turordningen när en ny kassa öppnar. Folk i de bakre leden förvandlas ofta till rovdjur och kör något ’survival of the fittest’-race till den nyöppnade kassan. Turordningsreglerna verkar inte gälla här för oss duktiga svenskar som är så noga med just detta. Själv tycker jag att det är fel med de som rusar och går före.
Vad beror detta på? Är du själv en som rusar till den nyöppnade kassan och går före de som står längre fram i köerna? Vad är rätt och vad är fel?
Jag brukar stå kvar.
De flesta gångerna detta händer så rusar ca 75% av alla som befinner sig inom 25 meters radie från kassan till den nyööpnade, inklusive folk som står framför mig i kön. Men vis av erfarenhet så vet jag vad som väntar de ivrigt flåsande 75%... Kassörskan i den nya kassan ska nu logga in i kassan, sätta sig till rätta och ställa in stolen, flytta "Nästa kassa tack"-skylten, osv. osv. osv. I värsta fall är pappret slut i kvittoskrivaren också.
Jag som stod kvar i den ursprungliga kön har nu bara en person framför mig, och tack vare att min kassörska redan är uppvärmd och fokuserad på att scanna så hörs ett jädra smattrande från streckkodsläsaren -pip-pip-pippippipppippp-pip-. Jag är igenom och ut genom dörren innan förste man i den nya kön plockat ihop sina varor.