Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-19, 23:11
Medlem
Yttrandefrihetens avatar
I-landsproblem. Ett fenomen jag har grunnat över sedan barnsben är vad som händer med kösystemet och turordningen när en ny kassa öppnar. Folk i de bakre leden förvandlas ofta till rovdjur och kör något ’survival of the fittest’-race till den nyöppnade kassan. Turordningsreglerna verkar inte gälla här för oss duktiga svenskar som är så noga med just detta. Själv tycker jag att det är fel med de som rusar och går före.

Vad beror detta på? Är du själv en som rusar till den nyöppnade kassan och går före de som står längre fram i köerna? Vad är rätt och vad är fel?
Citera
2020-06-19, 23:14
Bannlyst
Någon ska ju ställa sig där? Är det bättre med inga kösystem som i Italien enligt dig? Kodjo Akolor berättade i radion att han var inne på ett gelateria i Italien där inget kösystem rådde. Det var bara att ställa sig vid disken och försöka få expeditens uppmärksamhet.
Citera
2020-06-19, 23:19
Medlem
quotethiss avatar
Jag och en kompis var på Coop för en massa år sedan och just detta hände. Vi stod i en av köerna till en kassa, varpå dom ropat på oss att en till kassa nu är öppen. Min polare kollade på mej, och jag på honom, sen såg vi hur alla kollade på oss, min polare hade fasen sprängt ett mjölkpaket han stod och höll i, för han blev så rädd när hon i andra kassan ropade. Vi tog kundvagnen och sprang till den nyöppnade kassan, jag ställde mej och barrikaderade öppningen medans min polare motade bort folk med kundvagnen, nån slags stand off kan man väl säga. Mjölk överallt såklart, över hela kompisen, men i helvete nån skulle ta våran plats i kassan. Kan säga att jag inte gick tillbaka dit på några dagar. Har slutat med tjurrusningarna nu dock, nu handlar jag mest på nätet, nån matkasse då och då, men ska erkännas att dom där tiderna, förr alltså, det var fan grejjer det!
Citera
2020-06-19, 23:20
Medlem
Yttrandefrihetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Någon ska ju ställa sig där? Är det bättre med inga kösystem som i Italien enligt dig? Kodjo Akolor berättade i radion att han var inne på ett gelateria i Italien där inget kösystem rådde. Det var bara att ställa sig vid disken och försöka få expeditens uppmärksamhet.
Det kanske inte framgick, men jag menar att de som redan står i en kö bredvid bör kanske ha förtur till den nya kassan. I min verklighet så brukar de bakom mig snabbt flukta sig fram utan att ta hänsyn till de som stått i kö och är påväg att byta. Det är deras beteende jag syftar på.
Citera
2020-06-19, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriheten
Det kanske inte framgick, men jag menar att de som redan står i en kö bredvid bör kanske ha förtur till den nya kassan. I min verklighet så brukar de bakom mig snabbt flukta sig fram utan att ta hänsyn till de som stått i kö och är påväg att byta. Det är deras beteende jag syftar på.
Fast det fungerar bara om kön är någorlunda kort. Om alla i en kö förflyttas till en annan så blir det ju plötsligt ledigt i kön som alla lämnade.

Det blir moment 22-aktigt faktiskt. Och jag anser inte att det är att tränga sig före om man kastar sig till en ny kö som öppnas. Då är det värre det som tyskar brukar göra när det är köer med metallgrindar som slingrar sig på liten yta för att kunna göra kön större trots den lilla ytan. Tyskarna går helt sonika under metallgrindarna för att komma längre fram.
Citera
2020-06-19, 23:24
Medlem
KansasCityFagots avatar
Jag står alltid kvar i den gamla kön!

Som ni kanske anar är jag en man med fast karaktär och hög moralisk fiber. Jag skulle aldrig sjunka så lågt att jag jagar sekunder genom att slinka iväg till en ny kassas kö. Dessutom visar statistiken att fler lämnar den gamla kön än de som stannar kvar, så den som stannar kvar vinner alltid i det långa loppet.
Citera
2020-06-19, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Jag står alltid kvar i den gamla kön!

Som ni kanske anar är jag en man med fast karaktär och hög moralisk fiber. Jag skulle aldrig sjunka så lågt att jag jagar sekunder genom att slinka iväg till en ny kassas kö. Dessutom visar statistiken att fler lämnar den gamla kön än de som stannar kvar, så den som stannar kvar vinner alltid i det långa loppet.
Och förstås kör du aldrig för fort, du vinner ingenting på att köra för fort endast några få minuter på en timmes resa.
Citera
2020-06-19, 23:27
Medlem
Citat:

Är du en apa eller? Du har valt kö, vad som händer i kassan bredvid angår inte dig. En ny kassa är obruten mark, en oskuld, ett obestiget berg. Den som lägger upp varorna forst står först i kön, den som kommer efter står efter. Förstår du?
Citera
2020-06-19, 23:28
Bannlyst
Är det så mycket konstigare än att köra bil i en trafikerad rondell? Det faller sig naturligt.

Har jag bara två varor, så känner jag inte någon skam över att knalla över till den nya kassan. Alternativt lyssnar man på ”personal till kassa 3” och går och ställer sig vid kassan innan den har öppnat.

Har varit med om personer som ställer sig i den nya kassan, vänder sig om mot övriga köare och skriker ut ”jag har bara det här smörpaketet!”, för att övertyga resten av butiken om att han gjorde rätt. Andra har trängt sig före i den nya kassan och slitit bort varor för att de minsann stod före i den andra kön.

Vissa människor har verkligen för lite problem här i livet.
Citera
2020-06-19, 23:30
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
I-landsproblem. Ett fenomen jag har grunnat över sedan barnsben är vad som händer med kösystemet och turordningen när en ny kassa öppnar. Folk i de bakre leden förvandlas ofta till rovdjur och kör något ’survival of the fittest’-race till den nyöppnade kassan. Turordningsreglerna verkar inte gälla här för oss duktiga svenskar som är så noga med just detta. Själv tycker jag att det är fel med de som rusar och går före.

Vad beror detta på? Är du själv en som rusar till den nyöppnade kassan och går före de som står längre fram i köerna? Vad är rätt och vad är fel?

Jag brukar stå kvar.

De flesta gångerna detta händer så rusar ca 75% av alla som befinner sig inom 25 meters radie från kassan till den nyööpnade, inklusive folk som står framför mig i kön. Men vis av erfarenhet så vet jag vad som väntar de ivrigt flåsande 75%... Kassörskan i den nya kassan ska nu logga in i kassan, sätta sig till rätta och ställa in stolen, flytta "Nästa kassa tack"-skylten, osv. osv. osv. I värsta fall är pappret slut i kvittoskrivaren också.

Jag som stod kvar i den ursprungliga kön har nu bara en person framför mig, och tack vare att min kassörska redan är uppvärmd och fokuserad på att scanna så hörs ett jädra smattrande från streckkodsläsaren -pip-pip-pippippipppippp-pip-. Jag är igenom och ut genom dörren innan förste man i den nya kön plockat ihop sina varor.
Citera
2020-06-19, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Jag brukar stå kvar.

De flesta gångerna detta händer så rusar ca 75% av alla som befinner sig inom 25 meters radie från kassan till den nyööpnade, inklusive folk som står framför mig i kön. Men vis av erfarenhet så vet jag vad som väntar de ivrigt flåsande 75%... Kassörskan i den nya kassan ska nu logga in i kassan, sätta sig till rätta och ställa in stolen, flytta "Nästa kassa tack"-skylten, osv. osv. osv. I värsta fall är pappret slut i kvittoskrivaren också.

Jag som stod kvar i den ursprungliga kön har nu bara en person framför mig, och tack vare att min kassörska redan är uppvärmd och fokuserad på att scanna så hörs ett jädra smattrande från streckkodsläsaren -pip-pip-pippippipppippp-pip-. Jag är igenom och ut genom dörren innan förste man i den nya kön plockat ihop sina varor.
Du brukar stå kvar. När står du inte kvar?
Citera
2020-06-19, 23:53
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Du brukar stå kvar. När står du inte kvar?

Varför skulle jag avslöja det för dig? Så att du kan hinna före mig eller? Glöm det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in