• 1
  • 2
2020-06-21, 15:28
Medlem
maxorrs avatar
Har den som en bruksbil iaf.. och fr att lasta.. Kr inte s ofta med den alls men utgr ifrn att batteriet r bra.

S vitt jag frstr ska all belysningen stngas av nr man stnger / vrider av tndningen utan att man ska behva vrida p lys reglaget till 0.. fr inget lyse r ju pslaget nr man slr av tndningen

S vad som skett r att det finns noll strm i bilen och inget hnder alls vid start tndning, dvs inte en lampa lyser p instrumenten eller nnstans.. (Dvs efter ag parkerat bilen och ska starta igng den dagen efter kra) Sklart startar den om man laddar upp batteriet eller tar till starthjlp genom annan bil ev 10-15 min strmalstring att f igen strmmen igen p p volvon..

Vad r mest troligaste felet? krypstrmmar, lckstrmmar, tjuvstrm, dlig jord, kablar.. generator, startmotor, tndspole, tndhatt, tndfrdelare spnningsregulator etc..

Ska g igenom hela elsystemet sen och mta osv men tnkte jag kunde f lite starthjlp utifrn detta scenarie ? r ganska mycket att st i just nu och bilen r p en annan plats fr stunden

PS. Nt jag noterat efter jag tog starthjlp r att startmotorn behver dra runt mer fr att starta bilen kanske 2-2,5 sekunder extra .. Har sen krt ngra dagar tof sen var den helt urladdad igen under natten till morgonen.. fr andra gngen
Senast redigerad av maxorr 2020-06-21 kl. 15:31.
Citera
2020-06-21, 15:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Har den som en bruksbil iaf.. och fr att lasta.. Kr inte s ofta med den alls men utgr ifrn att batteriet r bra.

S vitt jag frstr ska all belysningen stngas av nr man stnger / vrider av tndningen utan att man ska behva vrida p lys reglaget till 0.. fr inget lyse r ju pslaget nr man slr av tndningen

S vad som skett r att det finns noll strm i bilen och inget hnder alls vid start tndning, dvs inte en lampa lyser p instrumenten eller nnstans.. (Dvs efter ag parkerat bilen och ska starta igng den dagen efter kra) Sklart startar den om man laddar upp batteriet eller tar till starthjlp genom annan bil ev 10-15 min strmalstring att f igen strmmen igen p p volvon..

Vad r mest troligaste felet? krypstrmmar, lckstrmmar, tjuvstrm, dlig jord, kablar.. generator, startmotor, tndspole, tndhatt, tndfrdelare spnningsregulator etc..

Ska g igenom hela elsystemet sen och mta osv men tnkte jag kunde f lite starthjlp utifrn detta scenarie ? r ganska mycket att st i just nu och bilen r p en annan plats fr stunden

PS. Nt jag noterat efter jag tog starthjlp r att startmotorn behver dra runt mer fr att starta bilen kanske 2-2,5 sekunder extra .. Har sen krt ngra dagar tof sen var den helt urladdad igen under natten till morgonen.. fr andra gngen
Nyfiken frga. Ladd lampan lyser p tndningen och slocknar nr motorn startar?
Citera
2020-06-21, 15:49
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

N allts nr jag lmnat bilen ver natten (allts i flera timmars varsel) s r bilen stendd p strm p morron.. inget lyser alls eller klickar vid tndningen att dra runt bilen.. inget ljud ingenting

Ja vid frsta tillfllet s slocknar ladd lampan vid start av bilen.. vid andra nu tlllfllet fr jag terkomma imorrn eller nt
Citera
2020-06-21, 15:56
Medlem
hippilis avatar
Citat:
N allts nr jag lmnat bilen ver natten (allts i flera timmars varsel) s r bilen stendd p strm p morron.. inget lyser alls eller klickar vid tndningen att dra runt bilen.. inget ljud ingenting

Ja vid frsta tillfllet s slocknar ladd lampan vid start av bilen.. vid andra nu tlllfllet fr jag terkomma imorrn eller nt
Ja kolla det. Gr en koll p om belysning i handskfacket och i skuffen inte lyser hela tiden. Har varit med om att generatorn har dragit ur batteriet och det hittade jag nr jag lossade plussen p generatorn och mtte mellan den tten och dr den satt. Det var ingen volvo men principen r det samma. Laddade som den skulle men tmde batteriet om den stog mer n ett dygn
Citera
2020-06-21, 15:57
Medlem
maxorrs avatar
Citat:

Jag r rtt sker p att det batterilampan ink gldlampsymblen kommer att slckas nr bilen r i gng.. nsta gng ..
dvs att du ville veta om generatorn laddar upp batteriet typ nt snt
Citera
2020-06-21, 16:01
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jag r rtt sker p att det batterilampan ink gldlampsymblen kommer att slckas nr bilen r i gng.. nsta gng ..
dvs att du ville veta om generatorn laddar upp batteriet typ nt snt
Ja. Funkar inte lampan laddar den oftast inte men det har hnt att laddningen har kommit igng end. Prova mt p generator tten som jag frklarade. Kan vara en diod i generatorn som r kass
Citera
2020-06-21, 16:05
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ja kolla det. Gr en koll p om belysning i handskfacket och i skuffen inte lyser hela tiden. Har varit med om att generatorn har dragit ur batteriet och det hittade jag nr jag lossade plussen p generatorn och mtte mellan den tten och dr den satt. Det var ingen volvo men principen r det samma. Laddade som den skulle men tmde batteriet om den stog mer n ett dygn

Okej.. men d r det inte kolen i generatorn som spkar.. utan nt internt i generatorn, laddrel, likriktare nt snt d?

Funkar det bra att gra s hr fr att felska.. ev ?

https://www.youtube.com/watch?v=PuzF4ijIXp0
Citera
2020-06-21, 16:05
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ja. Funkar inte lampan laddar den oftast inte men det har hnt att laddningen har kommit igng end. Prova mt p generator tten som jag frklarade. Kan vara en diod i generatorn som r kass

Okej , det ska jag gra fr terkomma senare
Citera
2020-06-21, 16:21
Medlem
maxorrs avatar
Citat:

Jo det lter vldigt nra sanningen.. fr mta upp detta tack!
Citera
2020-06-21, 16:23
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Okej.. men d r det inte kolen i generatorn som spkar.. utan nt internt i generatorn, laddrel, likriktare nt snt d?

Funkar det bra att gra s hr fr att felska.. ev ?

https://www.youtube.com/watch?v=PuzF4ijIXp0
Precis s. Gr samma p tten till generatorn.
Citera
2020-06-21, 16:25
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Jo det lter vldigt nra sanningen.. fr mta upp detta tack!
Hoppas du hittar ett enkelt fel
Citera
2020-06-23, 13:46
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Hoppas du hittar ett enkelt fel

Troligen har jag bara haft innerbelysning p eller baklucka belysningen dr jag inte stngt av ordentligt, dvs att allt slocknar nr jag stnger alla luckor och drrar
Batteriet r i toppskick utan motor och strmstllare p inkl med motor och strmstllare p ( och det var ver 14 volt) Sen mtte jag mellan minus pol och sko lst ..

Sen mtte jag mellan generator och batteri och p generator och inget var fel dr.. Sen mtte jag nd skringar fr tjuvstrm, fast mtaren visar typ 10-15 mA (mellan minus polen och batteriklamman) som r klockan typ, och inget utslag skedde som skulle tyda p frluster, alla jordpunkter r rena och fina ochs
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in