2020-06-22, 21:13
Medlem
Hej,

Jag har en mycket djup fundering här.

Det kommer en ny regel snart som jag fick reda på genom min trafiklärare för två månader sen att snart kommer automatkörkort att förvandlas automatiskt till manuellt körkort. När det blir av vet vi ej än men det KOMMER att bli av till 100 %.

Så det betyder:

Om man tar automatkörkort nu (B-körkort) så kommer man per automatiskt att få manuellt körkort om ett eller två år dvs.

Så i och med detta kommer det ju att förändra vår strategi när det gäller körkort.

Är det inte smartare att ta ett automatkörkort nu och sedan vänta på sitt manuella körkort eller alternativt ta dessa 20 minuters uppkörning med manuellt senare istället (om man inte orkar vänta ett eller två år) ? Teoriprovet behöver man ju inte ta om det igen bara för att man konverterar.

Så vad hade ni gjort om ni var i min situation?

Jag tycker det är ganska svårt att göra många saker samtidigt så om man slipper behöva växla inom storstäder så kan jag använda den tiden till att hålla koll på alla dessa galna tour-de-france cyklister som rusar fram i 50 km/h bakom en sväng och inte ens tittar var bilisterna är.

Vad hade NI gjort? Och stämmer det verkligen att det kommer ny lag snart som det nämndes?
Citera
2020-06-22, 21:18
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Hej,

Det kommer en ny regel snart som jag fick reda på genom min trafiklärare för två månader sen att snart kommer automatkörkort att förvandlas automatiskt till manuellt körkort. När det blir av vet vi ej än men det KOMMER att bli av till 100 %.

Så det betyder:

Om man tar automatkörkort nu (B-körkort) så kommer man per automatiskt att få manuellt körkort om ett eller två år dvs.

Så i och med detta kommer det ju att förändra vår strategi när det gäller körkort.

Är det inte smartare att ta ett automatkörkort nu och sedan vänta på sitt manuella körkort eller alternativt ta dessa 20 minuters uppkörning med manuellt senare istället (om man inte orkar vänta ett eller två år) ? Teoriprovet behöver man ju inte ta om det igen bara för att man konverterar.

Jag tycker det är ganska svårt att göra många saker samtidigt så om man slipper behöva växla inom storstäder så kan jag använda den tiden till att hålla koll på alla dessa galna tour-de-france cyklister som rusar fram i 50 km/h bakom en sväng och inte ens tittar var bilisterna är.

Vad hade NI gjort? Och stämmer det verkligen att det kommer ny lag snart som det nämndes?
Det finns naturligtvis ingen sådan lag.
Däremot dominerar automatare stort och på lite sikt blir manuellt väldigt ovanligt, därför kan du komma långt med ett sånt kort om du nu tycker det är oöverkomligt att lära sig "stickan".

Beror lite på vad du tänkt jobba med också, ska du köra inom jobbet är det stor risk för krav på ett riktigt kort.
Citera
2020-06-22, 21:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man ska inte lyssna så mycket på vad trafiklärare säger. Det är ett låginkomstyrke som inte direkt drar till sig samhällets grädda.

Finns gott om skitsnackare i den branschen. Tro mig jag vet. Sådana där människor som vuxna skrattar åt men de kan sitta och känna sig viktiga och snacka sitt skit med en tonåring som inte vet så mycket om världen.
Citera
2020-06-22, 21:20
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det finns naturligtvis ingen sådan lag.
Däremot dominerar automatare stort och på lite sikt blir manuellt väldigt ovanligt, därför kan du komma långt med ett sånt kort om du nu tycker det är oöverkomligt att lära sig "stickan".

Beror lite på vad du tänkt jobba med också, ska du köra inom jobbet är det stor risk för krav på ett riktigt kort.
TS överdriver nog med 100% men det finns diskussion från STR som vill ge fullt körkort pga miljön: https://www.str.se/aktuellt/nyheter/...med-klimatmal/
Citat:
- Ett automatkörkort anses ofta som mindre värt för det är begränsat, något många vill undvika. Familjen behåller den gamla manuella bilen för övningskörning, säger Berit Johansson och fortsätter:
- Detta påverkar i sin tur förnyandet av hela landets fordonspark och givetvis trafikskolornas val av övningsbil. Efterfrågan på bilar med växelspak och kopplingspedal är helt enkelt fortfarande för stor.
Citera
2020-06-22, 21:21
Medlem
snivlems avatar
Som alla andra säger... Naturligtvis skitsnack.

Din körlärare är mindre begåvad om han tror på det där själv. Det eller bara mytoman
Citera
2020-06-22, 21:22
Medlem
Är du frisk i huvud ock lemmar tar du körkort för manuell bil. Är du på nåt sätt ofärdig så kan du överväga automat.
Så jävla svårt är det inte att växla.
Citera
2020-06-22, 21:26
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Hej,

Så det betyder:

Du borde du nog lägga många tiotusen till på övningskröning alternativt köra många fler timmar med dina föräldrar. Tycker du det är jobbigt ska du nog inte ens ha körkort, än mindre framföra ett fordon. Tänk om du orsakar en olycka eller dödar någon, hur lätt är det att leva med det tror du?

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man ska inte lyssna så mycket på vad trafiklärare säger. Det är ett låginkomstyrke som inte direkt drar till sig samhällets grädda.

Finns gott om skitsnackare i den branschen. Tro mig jag vet. Sådana där människor som vuxna skrattar åt men de kan sitta och känna sig viktiga och snacka sitt skit med en tonåring som inte vet så mycket om världen.

Väl talat!
Citera
2020-06-22, 21:26
Medlem
Amazon-mannens avatar
Under alla mina 40+ år på denna jord har jag träffat på enn person som tog automatkort och han var inte riktigt normal, varken i huvud eller kropp..
Jag hade kört på ( ) manuellt kort, för då kan du köra automatlåda med.
Med automatkort kommer du ha svårt för manuella lådor i all framtid..
Citera
2020-06-22, 21:30
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
TS överdriver nog med 100% men det finns diskussion från STR som vill ge fullt körkort pga miljön: https://www.str.se/aktuellt/nyheter/...med-klimatmal/
Ok, teorin bakom är väl i sin ordning, man får köra upp två gånger istället för en, förskolorna tjänar lite mer osv..

Man får tid att lära sig trafiken för att efter några år gå tillbaka till skolan och försöka köra manuellt.

Men jag tror nästan alla kan lära sig köra manuellt, speciellt om de kan få köra mycket privat, lär inte bli lättare med tiden, så är man nära ska man bara kämpa på.
Citera
2020-06-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Under alla mina 40+ år på denna jord har jag träffat på enn person som tog automatkort och han var inte riktigt normal, varken i huvud eller kropp..
Jag hade kört på ( ) manuellt kort, för då kan du köra automatlåda med.
Med automatkort kommer du ha svårt för manuella lådor i all framtid..

Jag skulle ha hållit med dig för ca 10år sen, till dess kände jag enbart 2 personer som bara fick köra Automat troddd det inte ens var ett annat kort utan ett medisinskt atttribut då den ena personen hade ett steloppererat vänsterben den andra hade amputerat sitt vänstreben. Men sen några år har jag träffat på en del friaka ungdommar som tagit Automatkort.
Men åter till tråden, nu tror jag att TS lärare narras men även om han har rätt så är det fördelaktigt att lära sig köra manuell. I många länder skiljer det mycket i hyrkostnad mellan en automat och manuell så det är en fördel att kunna växla.
Citera
2020-06-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Du borde du nog lägga många tiotusen till på övningskröning alternativt köra många fler timmar med dina föräldrar. Tycker du det är jobbigt ska du nog inte ens ha körkort, än mindre framföra ett fordon. Tänk om du orsakar en olycka eller dödar någon, hur lätt är det att leva med det tror du?

Väl talat!

Jag vill vara en bra förare men det måste inte vara manuell-bil.

Det är inget bevis på att vara en bra förare bara för att man kör manuellt. Regler är det samma.
Citera
2020-06-22, 22:05
Medlem
Haubits77Bs avatar
Hur svårt kan det vara att lära sig växla?

Skaffa ett riktigt B-kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in