Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-24, 12:06
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Detta kan även användas för att ställa hur kraftig motorbroms man vill ha. I F1 så körde man också med det för att skapa downforce via en sk. "blown diffuser", och jag tror också man kan utnyttja det för att fixa sig en liten ABS liknande funktion när ABS inte är tillåtet.



Det har ingenting med att "synka varvtalet" att göra, utan det är helt enkelt för att reducera vridmomentet under växling för att lådan inte ska gå sönder och det gör i princip alla automatiska/semi-automatiska växellådor. Ska man kunna växla riktigt snabbt så räcker det dock inte att göra momentreduceringen med gasspjället, det går helt enkelt för långsamt.

Det kanske är för att minska vridet men också för att minska varvtalet på motorn så det inte ska bli ryckigt. När man kör en bil med manuell växellåda släpper man förhoppningsvis på gasen när man växlar. Det gör man inte med en automatlåda.

Dock kan man tycka att automanlådan bör hålla ändå. Har ett par gånger själv hållit full gas i neutral och samtidigt lagt i Drive med en Amarok 3.0 TDI DSG (kanske var ZF 8HP) automat. Inte gått sönder.. än.
Citera
2020-06-24, 17:50
  #14
Medlem
Bjurras avatar
Jag förstår om någon 20-åring på motorträff i Sala tycker det är kul när det smäller om bilen men de flesta AMG-bilar körs ju av någon medelålders pappa på Östermalm. Varför dessa skulle vilja föra sådant oväsen är obegripligt för mig.
Citera
2020-06-24, 19:24
  #15
Medlem
CompressorVanes avatar
Respons, det enda som är legitimt på en bil när det gäller pang pang.

Det har ett syfte, då menar jag inte att impa på fjortisbrudar på bilträffen.
Citera
2021-11-09, 15:34
  #16
Medlem
Dosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Jag förstår om någon 20-åring på motorträff i Sala tycker det är kul när det smäller om bilen men de flesta AMG-bilar körs ju av någon medelålders pappa på Östermalm. Varför dessa skulle vilja föra sådant oväsen är obegripligt för mig.

Kan tillägga att flera nyproducerade Mercedes modeller numera har Pops & Bangs som standard dvs att oförbränt bränsle antänds i avgassystemet när man släpper på pedalen såsom C43 Amg & A45 Amg bla. Låter riktigt gött som man säger på göteborgska.
Citera
2021-11-09, 16:02
  #17
Medlem
Hursomhelstings avatar
Ja det är trams!
Hade detta fabriksmonterat på min Mc. Det satt en akustikmojäng påskruvad längst bak på ljuddämparen som vid låga varv och gasavdrag pffft pfft gurgel krackel grumbel grumbel pffft!

Gu vad löjligt! Som då när jag var en liten pöjk att jag monterade en smattersmälla på cykeln..näe bort med leksaken, nu går maskinen rent och låter rätt.

Att man undrar ju... trenderna kommer ur Asien där dom hänger på all möjlig fejk på sina fordon men att vi? Jösses...
__________________
Senast redigerad av Hursomhelsting 2021-11-09 kl. 16:06.
Citera
2021-11-09, 22:29
  #18
Medlem
Eftersom elbilen kommer ta över är detta ice bilarna enda sätt att leva kvar
och ljudet är halva grejen med sportbilar så absolut ska det låta annars kan man lika bra ta bussen
Citera
2021-11-13, 19:04
  #19
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Exhaust pops (svenskt ord sökes) är när förbränning sker i avasröret. Detta sker ofta när man lättar på gasen. Just nu är det en trend att sportbilar ska ha dessa explosioner, men är dem egentligen totalt artificiella? Idag är i stort sett alla bilar direktinsprutade tom bensinbilarna har det idag. Detta betyder att man kan totalt stänga av bränsletillförseln när man tar bort foten från gasen. Förr i tiden hade man dessa avgasexplosioner eftersom motorn hade en förgasare som inte direkt kunde stoppa bränsleflödet. Idag kan man styra mycket mera och tom kontrollera ventilerna så att inte bränsleblandningen sipprar ut i avgasröret.

Det finns t.ex. mycket starka Mercedesbilar i miljonklassen med massvis med hästar som har avgasexplosioner. Kan inte Mercedes göra motorer eller är dessa totalt medvetet utvecklade så att de gör dessa?
Har för mig att DSG-lådor har något som pruttar. Riktigt pinsamt, fult och tillgjort. Men dagens bilar är ju överhuvudtaget just det: pinsamma, fula och tillgjorda.
Citera
2021-11-13, 22:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Kände en som under slutet av 1970-talet hade installerat en strömbrytare på sin Amazon. Han sa att om man slog av tändningen en kort stund lät det "pang". Slog man av en lite längre stund (under körning) lät det "jättepang". Han körde på en grusväg o så en tant cykla o kunde inte hålla sig för att göra en "jättepang". I backspegeln såg han hur tanten cyklade ner i diket.

Bra att veta är att bensinblandning som inte förbränns inne i motorn tvättar rent från olja. Vad gäller katten så förstörs den ju av för mager blandning (då avgaserna blir extra heta) men jag vet inte vad som gäller när man gör avgasrörsexplosioner.
Det räcker med att slå av tändningen en kort stund och sedan slå på tändningen igen för att få "knallar".
Tiden man slog av medgav olika styrkor på "knallen".
Effektfullt på gamla VW typ 1 i mörker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in