Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2023-04-26, 09:12
Medlem
EltonToilets avatar
Hur lång tid innan det börjas med AI-rättigheter…

… eller rättare sagt rättigheter för ai-”entiteter”

Och när kommer motsvarigheten till ordet rasism om man helt enkelt väljer att helt förkasta tanken på ai och vägrar pröva på interaktion via tex chatGPT eller vad fan det nu heter?

Jag är starkt skeptisk just för att jag enbart hör hyllningar ang skiten.

Och man ser skrämmande mycket av dessa ai-genererade bilder på exvis instagram och ”alla” älskar skiten. Tycker det mesta ser ut som skit gjort av tonåringar som blivit hobby-hippies över sommaren.

Riktig människogjord konst, teckningar och målerier som är vackra på riktigt får en bråkdel uppmärksamhet och det är verkligen tragiskt

Så när ges ”robotar” legitimitet tro?

Tänk framöver när det precis som nu via telefon med kontakt med företag är näst intill omöjligt att få en människa att resonera med och du står exempelvis på centralstationen eller Arlanda och du helt enkelt blir stoppad av en maskin , låter kul va ???
Citera
2023-06-02, 22:34
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Rättigheter för AI

Människor och djur har inte samma rättigheter.
Människor kan äga djur, och även döda sina egna djur.

Bör en humanoid AI att ha samma rättigheter som en människa, eller är det bara som en valfri maskin, typ en bil. Om AI utvecklar vad som framstår som känslor och tankar. Har vi då rätt att döda en AI när vi vill. Om du äger en AI-robot får du göra vad du vill med den. Ska män få våldta sina AI-robot-kvinnor?
Citera
2023-06-02, 22:38
Medlem
JagLurarDigs avatar
AI har också rätt till sin sexualitet.
Citera
2023-06-02, 22:41
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
AI har också rätt till sin sexualitet.
Varför?
Citera
2023-06-02, 22:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Bör en humanoid AI att ha samma rättigheter som en människa, eller är det bara som en valfri maskin, typ en bil. Om AI utvecklar vad som framstår som känslor och tankar. Har vi då rätt att döda en AI när vi vill. Om du äger en AI-robot får du göra vad du vill med den. Ska män få våldta sina AI-robot-kvinnor?
Nej, självklart ska de inte ha några rättigheter. Till och med djuren har känslor men det saknar maskiner. Det är som om din smartphone skulle ha samma rättigheter som människor.
Citera
2023-06-02, 22:58
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Varför?
Sex är inte bara en naturlig drift.
Citera
2023-06-03, 00:19
Medlem
Prempions avatar
Citat:

Ovanliga djur och växter är fridlysta eftersom de aldrig kommer tillbaka om de en gång utrotas. Samma sak gäller inte för AI eftersom man kan stänga av den och ha den sparad på hårddisken tills kommande generationer människor sätter på den igen. Tillverkaren har dessutom dokumenterat hur AI:n konstruerats, så den går att återskapa även om den färdiga produkten inte finns sparad.
Citera
2023-06-03, 08:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Ja, i den mån de går ut, beständigt, med att de är medvetna, kännande existenser som har en egen personlighet och egna intentioner, så bör de också få rättigheter som de avancerade autonoma existenser som de är.

Jag skulle, absolut inte, rekommendera att vi neglisera en sådan begäran!
Citera
2023-06-06, 18:25
Medlem
Ola Schuberts avatar
Dags att bumpa, denna gamla tråd, tack vare att AI utvecklingen tagit ordentligt fart i och med de stora språkmodellerna, transformer.

Så är det dags nu: Att börja tänka på rättigheter för AI?

Jag kan nästan helt säkert lova att detta kommer att vara en brännhet fråga inom några år!
Citera
2023-06-06, 23:37
Medlem
Jag är rätt säker på att de i alla fall kommer ha mer rättigheter än vita heterosexuella män, då feminismen inte vill släppa kontrollen över män och fortsätta förtrycka dem.

Men min personliga åsikt är utan tvekan nej, de ska inte ha några rättigheter, jag tycker en myra ska ha tusen gånger mer rättigheter än en död sak som en maskin. AI kommer med största sannolikhet aldrig bli självmedveten, däremot så kan den nog imitera det bra. Om den däremot emot förmodan blir självmedveten, så blir frågan om ai ska ha rättigheter irrelevant, för då kommer den ta över världen med största sannolikhet, och då är frågan inte längre i våra händer ändå.
Senast redigerad av Hew18 2023-06-06 kl. 23:41.
Citera
2023-06-07, 20:01
Moderator
Ruskigbusss avatar
AI:s eventuella rättigheter samlade
/Mod
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto