• 1
  • 2
2020-06-30, 15:55
Medlem
Nu för tiden skiter folk att ta bort det klippta gräset för att det tydligen ska bli bättre för gräset om det ligger kvar.

Detta fenomen fanns inte under min uppväxt.

Är detta någon ny info dom senaste 10 åren, myt att gräset blir bättre eller va människor okunniga förr?

Jag rensade många gräsmattor när jag var yngre, har aldrig vart med om att man ska lämna kvar ogräset.

Sant eller osant?

Spelar egentligen ingen roll då det ser ofräscht ut samt att gräsmattan inte kan användas om skiten ligger kvar.
Citera
2020-06-30, 15:58
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nu för tiden skiter folk att ta bort det klippta gräset för att det tydligen ska bli bättre för gräset om det ligger kvar.

Är detta någon ny info dom senaste 10 åren, myt att gräset blir bättre eller va människor okunniga förr?

Jag rensade många gräsmattor när jag var yngre, har aldrig vart med om att man ska lämna kvar ogräset.

Sant eller osant?

Spelar egentligen ingen roll då det ser ofräscht ut samt att gräsmattan inte kan användas om skiten ligger kvar.

Det säger väl sig självt att gräsmattan urlakas på näring om allt klipp hela tiden tas bort från gräsmattan. Se även ex https://xn--trdgrdsmart-m8ap.se/varf...-i-grasmattan/

Kör du med en mulchinggräsklippare ser det inte ofräscht ut, eller för all del en robotgräsklippare.
Citera
2020-06-30, 16:00
Medlem
Hackenbush55s avatar
Klipper man gräset ofta så spelar det ingen roll om det ligger kvar, det ser inte illa ut.
Citera
2020-06-30, 16:05
Medlem
Apansiktets avatar
Ända sedan grabben fyllde 13 så har han fått börja klippa gräset varje dag förutom när det är blött förstås. Jäklar vad han hatar mig 😅
Citera
2020-06-30, 16:20
Bannlyst
När du säger ”förut”, vad menar du då?

Gräsklipparen är djävulens redskap. Innan gräsklipparen hade man ängsblommor på tomten. Gott om blommor och mångfald som var bra för bina, djuren, medicinen och slogs ett par gånger om året för att användas som halm åt djuren eller komposten. Därefter återgick det till jorden som gödsel.

Ju dummare och latare människan blir, desto mer gräsmattor blir det och jorden blir sämre och sämre och människor undrar varför det bara blir lera och mossa efter några år.
Citera
2020-06-30, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apansiktet
Ända sedan grabben fyllde 13 så har han fått börja klippa gräset varje dag förutom när det är blött förstås. Jäklar vad han hatar mig 😅

Speciellt när det är i onödan också.
Citera
2020-06-30, 16:49
Medlem
Gräsmattor är inte till för att användas. De uppfanns för att rika godsägare skulle skryta med att de hade råd med prima jordbruksmark som användes till just ingenting. Vad du egentligen gör när du går och klipper din löjliga gräsmatta är att vaska mat framför näsan på svältande barn. Fräscht!
Citera
2020-06-30, 16:52
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Sant eller osant?

Det är bra gödning till gräset och ligger det i massor klipper man oftare så ser det bra ut och inte klipper för kort
Citera
2020-06-30, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Gräsmattor är inte till för att användas. De uppfanns för att rika godsägare skulle skryta med att de hade råd med prima jordbruksmark som användes till just ingenting. Vad du egentligen gör när du går och klipper din löjliga gräsmatta är att vaska mat framför näsan på svältande barn. Fräscht!
Jag förstår att du inte uppskattar varken fotboll eller en picknick i parken men det lär du vara rätt ensam om. Majoriteten vill inte göra dessa aktiviteter i gräs som når upp till naveln.
Citera
2020-06-30, 17:26
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
På mitt landställe kämpar jag mot högt gräs av två anledningar: huggormar och fästingar.

Vore det inte för dessa så skulle jag gärna ha högt gräs med prästkragar, blåklockor och rödklöver.

Men alla dessa fästingar gör att man måste ha kort gräs. Huggormarna är inte jättevanliga, ser dem 2-5 ggr per sommar. Men det räcker. Där man håller gräset kort ser man de inte alls (än).
Citera
2020-06-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
När du säger ”förut”, vad menar du då?

Gräsklipparen är djävulens redskap. Innan gräsklipparen hade man ängsblommor på tomten. Gott om blommor och mångfald som var bra för bina, djuren, medicinen och slogs ett par gånger om året för att användas som halm åt djuren eller komposten. Därefter återgick det till jorden som gödsel.

Ju dummare och latare människan blir, desto mer gräsmattor blir det och jorden blir sämre och sämre och människor undrar varför det bara blir lera och mossa efter några år.

20-40 år sen.
Det var ingen som lät gräset ligga kvar för gödning.
Citera
2020-06-30, 18:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Sant eller osant?

Syns klippet när mattan är klippt så klipper man för sällan. Gräset ska bara klippas lite varje gång så det finfördelas och snabbt blir till näring. Är mattan lång ska man klippa flera gånger i etapper.

Detta är inget nytt påfund, utan har varit fakta i alla tider.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in