Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-07, 21:02
  #1
Medlem
Så, min fundering är ifall en krokodil eller alligator skulle överleva i svenska vatten sommartid?

Ta kajman som exempel. Vad jag förstått så får man ha den lagligt som husdjur i Sverige. Säg att någon som köpt den som husdjur tröttnar och släpper ut den i närmaste insjö. Den är sötvattenlevande och borde således klara detta under förutsättning att sommaren är varm och sjön har hyfsad temperatur. Fisk, grodor och andra vattenlevande djur borde fungera som föda.

Så, vad tror ni? Skulle den klara sig i svenska vatten och lyckas tillväxa under en sommar?

Någon som stött på en kajman under simturen? Ska jag omdirigera min orimliga rädsla för en gäddattack på en potentiell kajmanattack..?
Citera
2020-07-07, 21:06
  #2
Medlem
"sommaren är kort" som sången går. hur länge är vattnet varmt egentligen? är väl bara någon månad. men å andra sidan kan inte kajmaner överleva på land också? eller måste dom simma?
Citera
2020-07-07, 21:10
  #3
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Med tanke på mängden upphittade exotiska djur Skansen årligen tar hand om tror jag inte det skulle vara problem för en kajman att överleva sommar och höst.
Citera
2020-07-07, 21:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinus.sylvestris
Så, min fundering är ifall en krokodil eller alligator skulle överleva i svenska vatten sommartid?

Ta kajman som exempel. Vad jag förstått så får man ha den lagligt som husdjur i Sverige. Säg att någon som köpt den som husdjur tröttnar och släpper ut den i närmaste insjö. Den är sötvattenlevande och borde således klara detta under förutsättning att sommaren är varm och sjön har hyfsad temperatur. Fisk, grodor och andra vattenlevande djur borde fungera som föda.

Så, vad tror ni? Skulle den klara sig i svenska vatten och lyckas tillväxa under en sommar?

Någon som stött på en kajman under simturen? Ska jag omdirigera min orimliga rädsla för en gäddattack på en potentiell kajmanattack..?

Alligatorer verkar ganska tåliga, här ett klipp från North Carolina där dom överlever trots minst sagt svala temperaturer.

https://www.youtube.com/watch?v=IZiERu3UFoM
Citera
2020-07-07, 21:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Alligatorer verkar ganska tåliga, här ett klipp från North Carolina där dom överlever trots minst sagt svala temperaturer.

https://www.youtube.com/watch?v=IZiERu3UFoM

Vågar INTE titta. Tar dig på orden att de är mer köldtåliga än man tror. Oroväckande.
Citera
2020-07-07, 21:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Alligatorer verkar ganska tåliga, här ett klipp från North Carolina där dom överlever trots minst sagt svala temperaturer.

https://www.youtube.com/watch?v=IZiERu3UFoM

Jo, men hur länge? Visa mig alligatorer i Alaska, så skall jag tro att de har en chans i Sverige!
Citera
2020-07-07, 21:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jo, men hur länge? Visa mig alligatorer i Alaska, så skall jag tro att de har en chans i Sverige!

Ville bara visa att dom verkar överleva i frusna vattendrag så länge dom får upp nosen över ytan och kan andas.
Kanske skulle klara sig i Skåne där vintrarna inte är så bistra, men det är ren spekulation.
Citera
2020-07-07, 21:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jo, men hur länge? Visa mig alligatorer i Alaska, så skall jag tro att de har en chans i Sverige!

Hittade ett klipp från TV4, ungefär samma som tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=MLN3QHrvFOE

Tydligen överlever dom inte någon längre tid i det tillståndet.
Citera
2020-07-09, 02:35
  #9
Medlem
scaredguys avatar
Tror inte den skulle överleva så länge. Senast på vintern tar det slut.

vet inte hur ofta de behöver äta, men en fullvuxen kajman lär inte bli mätt på att ta en groda eller småfisk ibland.

Tror i alla fall att den fryser ihjäl innan den svälter ihjäl alt blir dödad av ett rovdjur, beroende på vart den lämnats och hur stor den är. En lokatt eller varg skulle döda den, om de såg den. Björn, järv med, kanske en stor örn med, om kajmanen inte är fullvuxen än, i så fall kanske en rödräv kan ta en halvvuxen kajman med.
Citera
2020-07-09, 02:41
  #10
Medlem
MrLevaLivets avatar
De är kallblodiga och måste ha stark sol och värme för att förse kroppen med energi för att fungera, jaga, smälta maten etc. En svensk sommar klarar de, men hösten/vintern är det game over. De är dock jäkligt tåliga djur, men du behöver inte vara orolig för en kajman efter sommaren i Sverige. Om du skulle stöta på en så skulle den knappast orka röra sig, sedan frysa ihjäl. Fortplantning inte en chans.

Edit: Större risk att en vattensköldpadda biter dig i dasen, de kan övervintra i södra Sverige, dock ej fortplanta sig. Plaskar runt ett gäng i Sverige som folk släppt ut:

https://www.naturvardsverket.se/Sa-m...tenskoldpadda/
__________________
Senast redigerad av MrLevaLivet 2020-07-09 kl. 02:45.
Citera
2020-07-09, 02:54
  #11
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Ville bara visa att dom verkar överleva i frusna vattendrag så länge dom får upp nosen över ytan och kan andas.
Kanske skulle klara sig i Skåne där vintrarna inte är så bistra, men det är ren spekulation.

Fast det där är inte kajmaner, kajmaner lever inte i USA, finns i Central- och Sydamerika.
Citera
2020-07-09, 10:07
  #12
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Fast det där är inte kajmaner, kajmaner lever inte i USA, finns i Central- och Sydamerika.

Jo, det finns reproducerande kajmaner i t.ex Florida, sedan 60-talet. Minns inte arten nu på rak arm, förmodligen glasögonkajman. Dock är dessa rymlingar från parker som etablerat stabila populationer.

Vad gäller TS fråga så är ju Kajmaner växelvarma och kan således inte överleva vintrarna på våra breddgrader genom inre temperaturreglering. De växelvarma reptiler (och groddjur) som finns på våra breddgrader har löst problemet med säsongsvis fallande temperaturer genom övervintring, då metabolismen saktas ner avsevärt. Denna anpassning är tämligen ovanlig och därför är artrikedom av reptiler (och groddjur) betydligt högre i klimatzoner med liten eller ingen temperaturvariation över året.

Under sommartid skulle de dock förmodligen överleva, men sannolikt inte tillväxa i någon större omfattning under en normal svensk sommar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in