Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-09, 00:19
Medlem
KansasCityFagots avatar
Det finns tre milstolpar i en människas karriär. Fösta gången man kunde cykla utan hjälp och stödhjul, första gången man besökte Systembolaget och första gången man läste William Faulkners The Sound and the Fury.

Vi koncentrerar oss på första gången man besökte Systembolaget, eller "glasbanken" som vi brukade kalla etablissemanget på 80-talet. Så här gick det till när jag begick min debut:

Det var samma dag som jag fyllde 20 år, en onsdag. Min 20:de födelsedag alltså. Tacka fan för att man är värd en slurk när man fyller jämnt! Nåja, det var sent på eftermiddagen och jag stegade in och tog en nummerlapp. Som ni förstår av min berättelse hittills var man tvungen att köpa över disk på den tiden. Man fick ta en kölapp, så det var epoken efter att man hade övergivit systemet med att stå i kö, men innan man infört självbetjäning. Jag minns inte vad jag köpte, men det kan ha varit vin och ett par öl, alternativt vermouth och ett par öl. Ja, man drack vermouth på den tiden. Idag kaskadspyr jag bara jag tänker på eländet.

Nu till det märkliga. Jag behövde inte visa legitimation vid detta sakrala första besök hos glasbanken. Det minns jag tydligt eftersom eftersnacket hos polarna handlade till stor del om detta faktum. Kan ni tänka er? Jag vet också att jag sparade kölappen på en anslagstavla i mitt hem i många år tills texten bleknade och helt försvann.

Ja, så gick det till. Jag kan inte minnas att jag var nervös vid besöket eller att jag kände mig särskilt stolt efteråt. Det inköpta slank ner på vanligt sätt och jag var väl lagom bakfull på torsdagen. Jag låg då i lumpen för övrigt.

Detta är min berättelse.
2020-07-09, 00:33
Medlem
gick i 9an o hade avslutat sommarjobbet..städa radhus trappor och tänkt varför inte på skoj försöka handla sprit...stirrade kärringen i ögonen o sa "en hela exploer"....40 min senare va jag hemma och resten av kvällen stupfull o ramlade runt i lägenhet...så fort polare fick hört så blev det ett jävla tjat o hela gymnasiet att man skulle handla ut till dom varje fredag...
2020-07-09, 00:39
Medlem
hippilis avatar
Fyllde 20 på en lördag bolaget hade inte öppet på lördagar då skitkul. På måndag morgon hängde jag på dörren när dom öppnade dörren och det blev 2 flaskor whisky
2020-07-09, 00:44
Medlem
Tror inte jag besökte systemet kring jag fyllde tjugo, är däremot riktigt övertygad om att jag handlat där innan.
2020-07-09, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Det finns tre milstolpar i en människas karriär. Fösta gången man kunde cykla utan hjälp och stödhjul, första gången man besökte Systembolaget och första gången man läste William Faulkners The Sound and the Fury.

Vi koncentrerar oss på första gången man besökte Systembolaget, eller "glasbanken" som vi brukade kalla etablissemanget på 80-talet. Så här gick det till när jag begick min debut:

Det var samma dag som jag fyllde 20 år, en onsdag. Min 20:de födelsedag alltså. Tacka fan för att man är värd en slurk när man fyller jämnt! Nåja, det var sent på eftermiddagen och jag stegade in och tog en nummerlapp. Som ni förstår av min berättelse hittills var man tvungen att köpa över disk på den tiden. Man fick ta en kölapp, så det var epoken efter att man hade övergivit systemet med att stå i kö, men innan man infört självbetjäning. Jag minns inte vad jag köpte, men det kan ha varit vin och ett par öl, alternativt vermouth och ett par öl. Ja, man drack vermouth på den tiden. Idag kaskadspyr jag bara jag tänker på eländet.

Nu till det märkliga. Jag behövde inte visa legitimation vid detta sakrala första besök hos glasbanken. Det minns jag tydligt eftersom eftersnacket hos polarna handlade till stor del om detta faktum. Kan ni tänka er? Jag vet också att jag sparade kölappen på en anslagstavla i mitt hem i många år tills texten bleknade och helt försvann.

Ja, så gick det till. Jag kan inte minnas att jag var nervös vid besöket eller att jag kände mig särskilt stolt efteråt. Det inköpta slank ner på vanligt sätt och jag var väl lagom bakfull på torsdagen. Jag låg då i lumpen för övrigt.

Detta är min berättelse.

Jo då, det var också tiden innan självbetjäning och innan mitt nummer hade kommit upp så gick man ju och kikade i glaskabinetten där all sprit, vin och öl stod på display. Jag har för mig att det blev ett gäng Lapin Kulta (det var den folköl som jag brukade dricka innan man hade åldern inne för starkare saker)

Det mest irriterande, när man fortfarande var en färsking, var när kärringen i kassa kom tillbaka och meddelade att det man ville ha var slut och man då var tvungen att försöka komma på något nytt man ville ha istället
2020-07-09, 01:15
Medlem
burialhexs avatar
Ett sexpack Kilkenny över disk, behövde inte visa leg. Blev besviken
2020-07-09, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot

Hjälm och stödhjul? Är det curlinggenerationen som är ute och cyklar eller? Jag cyklade med hjälm första gången gott och väl vuxen och stödhjul har jag aldrig haft (däremot någon förälder som hållt i pakethållaren).

Citat:

Detta är min berättelse.

Första gången så var det sex tuborg guld har jag för mig. De frågade inte efter legitimation och tur är väl det med tanke på att jag inte var gammal nog.
2020-07-09, 01:26
Medlem
Dofternas avatar
Absolut! Köpte bla Kapten Löjtnant och Grönsteds Cognac.
Fint ska va'.
2020-07-09, 02:05
Medlem
Monkeyspanks avatar
Första gången jag försökte var jag sjutton år och på den tiden hade de ett system med röda små lampor på kassaapparaten. När röda lampan lyste skulle man visa leg.
Och jag var så jävla korkad att jag trodde lampan bara lyste slumpvis. Jag fattade inte att även personalen kunde trycka igång lampan och tyckte jag hade en helvetes otur med den där jävla lampan som lös nästan varje gång.

Första gången jag gick lagligt med leg var på min 20-års dag men då blev jag nobbad för att jag var för full, hade krökat hela natten. Löste dock detta med att ta lite tjack och gå till ett annat bolag.
Köpte två helor Renat och en hela Forest Inn.
2020-07-09, 02:09
Medlem
Vem kommer ens ihåg första gången utan stödhjul? En normalbegåvad cyklist var troligtvis för ung för att minnas detta.

Att besöka Systembolaget lämnade inget större intryck då det har besökts i sällskap av kompisar och föräldrar tidigare och det kändes som en helt vanlig dag. Men dyrare.

Angående Faulkner så har jag inte läst den än, men gissningsvis kommer sen sitta hårdast i minnet det kommande året.
2020-07-09, 03:16
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Minns bara att jag blev förnärmad över att behöva visa leg.
Det var tider det.
2020-07-09, 04:11
Medlem
Tekktras avatar
Jag minns! Köpte en flaska vitt vin. Skumt nog så kollade inte kassörskan mitt leg, vilket var ju var tanken från början... Köpte då en flaska till, och DÅ kollade de och sa grattis typ, hehe.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in