Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-13, 00:40
  #1
Avstängd
Adelaides avatar
Ska vi diskutera Jefferson Airplane? Ja det ska vi!

Kul med ett band som lirade psykedelisk musik med folkinfluenser. De slog igenom med albumet Surrealistic Pillow 1967, med hitsinglar som Somebody To Love och White Rabbit, två riktigt bra låtar som båda blev top 10 hits i USA. De fortsatte ge ut skivor fram till 1972 innan de splittrades.

De släppte en comeback skiva 1989 som blev en flopp. Jag har inte hört den och jag tror jag avstår också.

Vilka är era favoritlåtar av Jefferson Airplane? Vilket album gillar ni bäst?

Själv gillar jag After Bathing At Baxters och Surrealistic Pillow bäst, men även Volunteers har sin plats i toppen nånstans.

Kuriosa: Baxters var tydligen bandets egna slangord för syra, så albumtiteln betyder visst "Efter en LSD-tripp" egentligen.
Citera
2020-07-13, 00:46
  #2
Medlem
BucNasty-s avatar
Måste endå slå ett slag för introt till white rabbit, mästerverk

https://www.youtube.com/watch?v=WANNqr-vcx0
Citera
2020-07-13, 01:04
  #3
Medlem
Mainstream, men white rabbit i all sin ära, finns nästan inget härligare att trycka i hörlurarna medans du sakta njuter med ett glas vin, kanske en spliff.

Mvh
Citera
2020-07-13, 01:17
  #4
Medlem
Mr.Swedens avatar
Spelade fullständigt sönder min Surrealistic Pillow men återupplever tack och lov kärleken via Spotify.
Citera
2020-07-13, 10:03
  #5
Medlem
White Rabbit är väl, tillsammans med CCR:s Run through the jungle och Fortunate Son, den "Vietnam-igaste" låt som gjorts?
Citera
2020-07-13, 10:11
  #6
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Comin’ back to me
Citera
2020-07-13, 11:14
  #7
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
After Bathing At Baxters Helt klart gruppens bästa, top 10 bland 60-talets psych lp.
Citera
2020-07-13, 11:28
  #8
Medlem
Både Somebody To Love och White Rabbit fanns med på skivan Conspicuous Only in Its Absence med gruppen Great Society.

Två låtar Grace Slick tog med sig när hon lämnade GS för att bli medlem i Jefferson Airplane.
Frågan är hur bra Surrealistic Pillow hade varit utan dessa två låtar?
Citera
2020-07-13, 11:45
  #9
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Både Somebody To Love och White Rabbit fanns med på skivan Conspicuous Only in Its Absence med gruppen Great Society.

Två låtar Grace Slick tog med sig när hon lämnade GS för att bli medlem i Jefferson Airplane.
Frågan är hur bra Surrealistic Pillow hade varit utan dessa två låtar?
Hennes bror spelade med i Greta Society. Tidig psych men inte helt oäven.
Citera
2020-07-13, 12:09
  #10
Medlem
sfrges avatar
Gitarristen Jorma Kaukonen gillade faktiskt att åka långfärdsskridskor. Han har varit upp hit till Jämtland några vändor och åkt.

Kan tyckas märkligt att en person från Kaliforniens kust som spelar psykidelisk svampätarmusik skulle ha ett sånt udda intresse. Men det är faktiskt sant.
Citera
2020-07-13, 12:13
  #11
Medlem
Oakenshields avatar
Det var speed skating Jorma sysslade med, både han och Jack var och tävlade i Sverige.
Citera
2020-07-13, 15:56
  #12
Avstängd
Adelaides avatar
White Rabbit i all ära, men det är inte skivans bästa låt enligt mig. Bästa låten är enligt mig Today. Otroligt vacker låt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in