2020-07-15, 16:42
Medlem
Flyttade till Huvudsta Bor vid Göran Perssons väg/Jonstorpsvägen! Bott här i ca 6 månader nu!

Måste säga att jag är väldigt positivt överraskad vilket fint och trevligt område detta är! Läser man i äldre trådar så verkar området ha varit mindre trevligt!

Känns väldigt tryggt för oss som väntar barn, gamlingarna flyttar ut och in flyttar yngre personer/par!

Området har jättefina parker, och det är nära ner till vattnet med Pampas Marina! Vi promenerar ofta ner till vattnet och tar med oss egen picknick att äta vid vattnet, många andra gör samma sak!

Det ligger också väldigt centralt med goda kommunikationer! Att ta sig in till stan går riktigt
fort, och att cykla till Sundbyberg går på typ 5 minuter!

Och som sagt, det känns väldigt tryggt, frugan känner sig helt säker när hon går själv i området!

Så min poäng med den här tråden är egentligen att rekommendera området till er som söker ett bra område att bo utan att betala galna summor pengar!

Har ni några egna erfarenheter från området!
Gamla erfarenheter känns oväsentliga så kom gärna med nyare erfarenheter!
Citera
2020-07-15, 17:05
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Var en tweet fran Hanif Bali igår där han skrev:

Citat:
Senaste siffrorna från Socialstyrelsen visar att Solna sedan maj har Sveriges lägsta socialbidragsberoende. Lägre än Danderyd och Vellinge.

Höjer nog trivselsfaktorn i ett område.....
Citera
2020-07-15, 17:20
Medlem
Lachlans avatar
Sjukt tråkigt område men bra på så sätt. Inte speciellt mycket rasfrämlingar.

Området ligger bra som du säger. Centralt och i Solna kommun som har låg kommunskatt.
Citera
2020-07-15, 17:25
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lachlan
Sjukt tråkigt område men bra på så sätt. Inte speciellt mycket rasfrämlingar.

Området ligger bra som du säger. Centralt och i Solna kommun som har låg kommunskatt.

Samma tweet från Bali:

Citat:
Lägg därtill att Solna är Sveriges 10:e invandrartätaste kommun

Verkar inte vara brist på invandrare...i kommunen iaf
Citera
2020-07-15, 19:57
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Samma tweet från Bali:

Verkar inte vara brist på invandrare...i kommunen iaf

Sen är det ju skillnad på invandrare och kaozblattar. Har man få socfall så drar det inte runt horder med spökplumpar och adidaskrigare utanför porten.
Citera
2020-07-17, 21:12
Moderator
rotadents avatar
Jag var spekulant på lägenhet i Huvudsta för ganska många år sen. Det är ett klassiskt betongområde, det vill säga att husen är fula lådor men att området i sig grönt och fint och det ligger riktigt bra. Det är nära stan, nära vattnet och om du bor på rätt ställe kan du ha grymt fin utsikt. Lägenheterna är det inget fel på heller, 60-tal är ofta bra lägenheter så sett och nu finns det mycket nybyggen där också om man föredrar det. Valde ändå bort området eftersom vi inte hittade någon vettig lägenhet till rätt pris. Jag tycker att det är synd att de inte försöker få till lite mer stadsmässighet när de bygger nytt, det skulle göra området trevligare och ge lite småskaligare känsla.
Citera
2023-07-07, 14:19
Medlem
Vantskruvs avatar
Hur är läget idag?
Är det fortfarande lugnt, eller skjuts det på gatorna?
Citera
2025-01-25, 07:41
Medlem
En liten uppdatering kommer här!

Vi har nu bott här i ca 5-år
Under den tiden har vi fått 3 barn!
Vi bor kvar i samma område vid Göran Perssons väg!

Huvudsta blir bara bättre och bättre, för varje pensionär som flyttar ut, så flyttar det in en ny barnfamilj! En stor andel svenska familjer med fint inslag av kulturell mix! (Vi är svenskar)
Gemensamt har de allra flesta att det är skötsamma människor!
I vår förening ”HSB Anderstorp” är det verkligen kanonbra med alla grannar och fina människor! Rekommenderas!!

Det är väldigt nära till förskolor, lekparker, matbutik, t-bana, Stockholm C, Pampas, Huvudstabadet etc.
Grönområden överallt utan biltrafik!

För min fru känns det väldigt tryggt att röra sig i området, aldrig stött på några problem!

Vi kommer tyvärr tvingas flytta inom ett år då vi söker radhus/villa vilket inte riktigt fungerar i Huvudsta!
Hade det funnits radhus att köpa så hade vi aldrig velat flytta, vi älskar verkligen området, detsamma hör vi från våra vänner och grannar!

Får man klaga på en sak som är dåligt så är det att det inte finns ett stort urval av shopping eller restauranger!
Men detta blir också bättre och bättre!

Du har Huvudsta centrum med en jättebra matbutik, gym och lite annat!
Det finns inom promenadavstånd en ICA Maxi, Sundbybergs centrum för Restauranger, eller bara 7 minuter med t-bana in till t-centralen!

Investeringsmässigt så är det väldigt prisvärt fortfarande! Och med tanke på hur centralt det är så finns det bara en väg för Huvudsta, och det är spikrakt uppåt!

Så tvekar ni fortfarande så sluta upp med det! Och flytta till Huvudsta!😊
Citera
2025-01-25, 08:00
Medlem
Gayloard_Fokkers avatar
Du glömde skriva att sedan 2020 har;
- S tagit över styret = höjda skatter och avgifter.

- att en invasion av indier, pakistanier skett i Solna

- att S höjt boendeparkeringsavgifterna

…glad för att jag lämnade Solna i god tid innan förfallet började. De av mina vänner som fortfarande bor kvar i Solna vill lämna kommunen. S med deras sidekicks har verkligen lyckats förstöra en välfungerande, välmående kommun. Men ”ni” fick iaf gratis blöjor på dagis, alltid något

Inget vallöfte som de gav har infriats förutom höjda skatter och avgifter. Svenssons är självplågeri av rang. Kommer aldrig förstå hur någon - arbetande - svensk kan rösta för att bli fattigare…
Senast redigerad av Gayloard_Fokker 2025-01-25 kl. 08:04. Anledning: Tillägg
Citera
2025-01-25, 17:51
Medlem
Solna är stort och jag förmodar att vi är i olika umgängeskretsar då alla jag känner är supernöjda med att bo här!

Det är fortfarande väldigt låg skatt i Solna, parkeringsavgiften är också ganska låg med tanke på att man kan parkera i sett överallt i en stor kommun!

Jag har inte märkt en ”invasion” av någonting där jag bor! Men jag struntar också i ursprung så länge det är skötsamma människor som bidrar till samhället vi pratar om!

Jag hoppas att du och dina vänner hittar en plats ni trivs riktigt bra på👍
Citera
2025-01-25, 17:54
Medlem
Röstar för övrigt på moderaterna😉
Citera
Igår, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gayloard_Fokker
Du glömde skriva att sedan 2020 har;
- S tagit över styret = höjda skatter och avgifter.

- att en invasion av indier, pakistanier skett i Solna

- att S höjt boendeparkeringsavgifterna

…glad för att jag lämnade Solna i god tid innan förfallet började. De av mina vänner som fortfarande bor kvar i Solna vill lämna kommunen. S med deras sidekicks har verkligen lyckats förstöra en välfungerande, välmående kommun. Men ”ni” fick iaf gratis blöjor på dagis, alltid något

Inget vallöfte som de gav har infriats förutom höjda skatter och avgifter. Svenssons är självplågeri av rang. Kommer aldrig förstå hur någon - arbetande - svensk kan rösta för att bli fattigare…

Skatten höjdes med 0,25 kr per hundralapp. Samma period har Stockholm stad höjt med 0,5 kr, för att jämföra. Det har inte pågått någon slags invasion. Inflyttningen till Solna har sjunkit en hel del sista åren, framför allt pga lägre byggande när räntorna höjdes. Dock finns en hel del asiater i Solna, t ex Indier och Kineser. De kommer hit som arbetskraftsinvandrare av typen ingenjörer, vilket är mycket bra människor.

Boendeparkering har också höjts i de flesta kommuner i Stockholms området, t ex Stockholms stad. Är det dåligt? Tycker det är bra om det innebär mer kollektivtrafik.

Solna fortsätter att vara en av Sveriges tio mest välskötta kommuner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in