Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-07-21, 19:50
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Inte ens "flyta" är självklart.
Även detta kräver inlärning, och framför allt - lugn och förtroende för elementet och den egna förmågan.

Pröva själv, att ligga stilla och försöka "bara flyta",
Du lär vilja röra dig och ta simtag för att ens hålla dig i våg.
Det är ju någonting man måste öva på ordentligt innan olyckan är framme. Innan man lämnar en 12-åring att bada på egen hand utan vuxen ska hen kunna ligga flytande på rygg lång tid.
Citera
2020-07-22, 09:52
  #26
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Jag gjorde liknande simturer i insjöar som tonåring, det var absolut inget problem med nedkylning om vattnet är så varmt som det är nu och om du är nykter.
Berusning eller dålig simförmåga.

Finns de som drunknar trots att de är vältränade och bra på att simma. Hade en kille på min skola när jag växte upp som var en bra simmare och många ungdomar gjorde en simning över en mindre sjö varje sommar och han hade gjort det flera gånger. Sista gången så var det han och 3 kompisar och han försvann utan ett ljud och hittades av dykare relativt snabbt då det var några som tränade där men han dog
Citera
2020-07-22, 18:51
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Finns de som drunknar trots att de är vältränade och bra på att simma. Hade en kille på min skola när jag växte upp som var en bra simmare och många ungdomar gjorde en simning över en mindre sjö varje sommar och han hade gjort det flera gånger. Sista gången så var det han och 3 kompisar och han försvann utan ett ljud och hittades av dykare relativt snabbt då det var några som tränade där men han dog
Det är just därför det ärså viktigt att veta att man bör lägga sig på rygg och flyta när krafterna tar slut eller krampen sätter in.
Citera
2020-07-23, 09:47
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Finns de som drunknar trots att de är vältränade och bra på att simma. Hade en kille på min skola när jag växte upp som var en bra simmare och många ungdomar gjorde en simning över en mindre sjö varje sommar och han hade gjort det flera gånger. Sista gången så var det han och 3 kompisar och han försvann utan ett ljud och hittades av dykare relativt snabbt då det var några som tränade där men han dog
Fast ytterligt ovanligt om du är vattenvan, en muskelknutte som är dålig på att simma kan absolut drunkna. Min poäng är att är du van vid vatten så är nuvarande vattentemperaturer inget som helst problem även om du simmar i en halvtimmes tid.
Citera
2020-07-23, 13:15
  #29
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Fast ytterligt ovanligt om du är vattenvan, en muskelknutte som är dålig på att simma kan absolut drunkna. Min poäng är att är du van vid vatten så är nuvarande vattentemperaturer inget som helst problem även om du simmar i en halvtimmes tid.

Näe men majoriten som drunknar är simkunniga eftersom de flesta som inte kan simma håller sig borta från vattnet. Däremot så kanske de är för länge i vattnet så att de blir nerkylda eller så överskattar de sina simkunskaper. Det är skillnad att simma 1 km på ett badhus utan vågor och i behaglig vattentemperatur med vågor och kallare vatten
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in