2024-04-19, 00:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Bra att du håller med.

Ja börja kasta glåpord är väl ett sätt att argumtera men fonden är ju grym.

Jag gjorde en liten vinst på globalfonder men 7-9% är för dåligt på en fond gör att jag ska vara nöjd. Du är förmodligen någon kontorsråtta som inte drar in stora summor heller så hur ska du orka underhålla så många aktier? Bättre du satsar på stora stabila bolag istället för massa skit. Men ja du gör ju vad du vill med dina pengar. Sov ruset av dig nu gubben.
Om du anser att 7-9% är för lite trots att det inte ens har gått ett år så tänker du extremt kortsiktigt och är med på börsen endast för att du letar efter kickar. Detta är en form av spelmissbruk, vilket kommer att göra att du bränner dig rejält en dag. Men lycka till med dina framtida investeringar!
Citera
2024-04-19, 00:07
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om du anser att 7-9% är för lite trots att det inte ens har gått ett år så tänker du extremt kortsiktigt och är med på börsen endast för att du letar efter kickar. Detta är en form av spelmissbruk, vilket kommer att göra att du bränner dig rejält en dag. Men lycka till med dina framtida investeringar!

Hahaha du vill inte alls att det ska gå bra för mig den fonden jag vill köpa ligger på 50% i år ungefär om jag minns rätt. Så väldigt stor skillnad. Men vi kan mäta våra kukar om några år o se vem som har störst.
Citera
2024-04-19, 07:02
Medlem
Citat:
Hahaha du vill inte alls att det ska gå bra för mig den fonden jag vill köpa ligger på 50% i år ungefär om jag minns rätt. Så väldigt stor skillnad. Men vi kan mäta våra kukar om några år o se vem som har störst.

Varför skulle någon vilja att det går dåligt för dig (eller någon annan på detta anonyma forum)?
Grejen är den att när man slutar vara ”nöjd” med vad index presterar över tid och söker högre avkastning, kommer du också behöva ta risk därefter. Vad många, speciellt rookies, inte inser - är att de då glider ifrån investerar-, och mot spelar-beteende.
Men sålänge du är medveten om riskerna, så… Det finns dock hur mycket forskning som helst som visar på att de flesta underpresterar index över tid. Vill du tillhöra dem?
Men så är det, oavsett om alla flashbacks pojkrumstrejders som haft lite flax med crypto eller någon memestock, frenetiskt hävdar motsatsen.
Senast redigerad av olofzzon 2024-04-19 kl. 07:04.
Citera
2024-04-19, 10:38
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Varför skulle någon vilja att det går dåligt för dig (eller någon annan på detta anonyma forum)?
Grejen är den att när man slutar vara ”nöjd” med vad index presterar över tid och söker högre avkastning, kommer du också behöva ta risk därefter. Vad många, speciellt rookies, inte inser - är att de då glider ifrån investerar-, och mot spelar-beteende.
Men sålänge du är medveten om riskerna, så… Det finns dock hur mycket forskning som helst som visar på att de flesta underpresterar index över tid. Vill du tillhöra dem?
Men så är det, oavsett om alla flashbacks pojkrumstrejders som haft lite flax med crypto eller någon memestock, frenetiskt hävdar motsatsen.

Jag har redan skrivit varför det inte är större risk med den här fonden jämfört med en global fond. Jag ser ingen anledning att upprepa mig som en papegoja.
Citera
2024-04-19, 10:50
Medlem
Citat:
Jag har redan skrivit varför det inte är större risk med den här fonden jämfört med en global fond. Jag ser ingen anledning att upprepa mig som en papegoja.

Risk och avkastning hänger alltid ihop, det finns inga ”fria luncher”.
Men för all del: Testa! Vi återkommer om 5-10 år och utvärderar hur din nya favvofond presterat gentemot index.
Citera
2024-04-19, 11:27
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Risk och avkastning hänger alltid ihop, det finns inga ”fria luncher”.
Men för all del: Testa! Vi återkommer om 5-10 år och utvärderar hur din nya favvofond presterat gentemot index.

Meningslöst inlägg. Yes vi gör det. Du måste givetvis visa dina egna fonder för att vi ska kunna jämföra. Uppdatera ditt i " min portfölj" tråden, jag ska göra det med när mina inköp är klara. Jag tycker man kan uppdatera en gång i halvåret.
Citera
2024-04-19, 11:35
Medlem
Citat:
Meningslöst inlägg. Yes vi gör det. Du måste givetvis visa dina egna fonder för att vi ska kunna jämföra. Uppdatera ditt i " min portfölj" tråden, jag ska göra det med när mina inköp är klara. Jag tycker man kan uppdatera en gång i halvåret.

I all välmening: Varför postar du ens på ett diskussionsforum om du inte kan hantera kritik?
Citera
2024-04-19, 11:39
Medlem
Trakessons avatar
Jag tittar inte så ofta, men i helgen upptäckte jag att värdet på mina aktier fördubblats relativt summan jag handlat för. Det var riktigt trevligt. I går hade jag tappat runt 1%. Idag har jag inte kollat.

Det är så det är. Det går upp och ner.
Jag borde läsa på om Volvos utdelning av Polestar, för jag är inte säker på att jag fattat hur det funkar ännu.
Citera
2024-04-19, 11:41
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
I all välmening: Varför postar du ens på ett diskussionsforum om du inte kan hantera kritik?

Vännen, varför vågade du inte skriva om dina egna satsningar? Hur ska vi annars kunna jämföra?
Citera
2024-04-19, 11:46
Medlem
Citat:
Vännen, varför vågade du inte skriva om dina egna satsningar? Hur ska vi annars kunna jämföra?

Va? Vad svamlar du om? Och varför skulle jag eller någon annan ha ”redovisningsskyldighet” till dig?

Jag kör index, det har jag ju skrivit flera ggr (apropå goja) och det var väldigt underförstått i mina inlägg till dig. Toppat med lite Investor. Lång horisont. Jag tar således hög risk.
Citera
2024-04-19, 11:56
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Va? Vad svamlar du om? Och varför skulle jag eller någon annan ha ”redovisningsskyldighet” till dig?

Jag kör index, det har jag ju skrivit flera ggr (apropå goja) och det var väldigt underförstått i mina inlägg till dig. Toppat med lite Investor. Lång horisont. Jag tar således hög risk.

Hur ska vi jämföra om du inte vågar visa dina investeringar?
Citera
2024-04-19, 11:58
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:

Index är hög risk? Är det första dagen du håller på med börsen. Med all respekt, läs på lite innan du leker expert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in