2023-04-06, 19:09
Medlem
Peripheryys avatar
Sålt lite Saab idag och mina aktier i Enviro sytems går som tusan. Känns skojigt, för en gångs skull.
Citera
2023-04-06, 19:12
Medlem
Upplyftens avatar
OMX steg med 0,45% idag under halvdagen.

Bankerna däremot steg kraftigt

NDA + 1.93%
SHB + 1.31%
Swed + 2.60%

Kliade mig i huvudet och undrar varför- Fast det gör ingenting för där är jag tung i alla tre, Var kom optimismen ifrån ? Den kommande räntehöjningen ? Den överdrivna reaktionen på SVB och CS -krisen ?
Senast redigerad av Upplyften 2023-04-06 kl. 19:28.
Citera
2023-04-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Sålt lite Saab idag och mina aktier i Enviro sytems går som tusan. Känns skojigt, för en gångs skull.
En till på Enviro! Det är kul som fan. Vissa på discorden har plockat hem årslöner redan. Helt surrealt. Gick in sent och behöver vänta lite längre men det ska nog bli fint.
Citera
2023-04-06, 22:18
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man kan analysera vad folk på FB tror om framtiden, och rätt många (nästan alla) går på Tur enligt min analys. Det funkar 90% av åren 2008-2021 så inget fel med det.

Du tror att det är tur när folk tar risk och det går bra men det är genom att ta risk man tjänar pengar på börsen. Att bara investera när det inte finns några uppenbara saker att oroa sig för är ingen bra strategi för då sitter man i kontanter i princip hela tiden och kontanter har ingen bra förväntad avkastning.
Citera
2023-04-07, 12:41
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladtoppen
En till på Enviro! Det är kul som fan. Vissa på discorden har plockat hem årslöner redan. Helt surrealt. Gick in sent och behöver vänta lite längre men det ska nog bli fint.
Det är verkligen en intressant resa med Enviro systems. Skojigt att folk vågar gambla med aktier på det viset, själv hade jag inte vågat förlita mig blint och ha såpass mycket pengar i Enviro. Jag behöver dessutom en hel del av mina pengar i närtid. Just nu kanske jag sitter med nästan hälften av mina pengar på ett konto med ränta.

Har suttit på mina aktier i Enviro sedan maj 2020 och fått vara med när aktien stod över 3 kr. Har inte tagit hem någon vinst alls, vilket jag såklart i efterhand kanske borde gjort, men jag har inte varit i något behov av pengar heller. Dock hade det varit ett ypperligt tillfälle att tagit hem lite vinst när den stod så högt. Jag tror ändå att SES kan nå upp till dessa nivåer framöver igen. SES är för övrigt ett av mina större innehav i portföljen.

Samma sak med Saab. Dessa aktier köpte jag 2020 och det är först nu som värdet skjutit i höjden. Då tänker jag faktiskt ta hem och säkra en liten del av vinsten. Har lärt mig att det kan vara smart att ta hem vinst när en aktie närmat sig 200% upp sedan köp. Fasiken att jag inte resonerat likadant med andra aktier som JM, Thule och liknande.
Citera
2023-04-07, 12:49
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Du tror att det är tur när folk tar risk och det går bra men det är genom att ta risk man tjänar pengar på börsen. Att bara investera när det inte finns några uppenbara saker att oroa sig för är ingen bra strategi för då sitter man i kontanter i princip hela tiden och kontanter har ingen bra förväntad avkastning.
Själva definitionen av "risk" är att du har en extra stor risk att förlora dina pengar. Bara om man totalt ignorerar och förtränger risken i ordet Risk kan man hålla med dig.

Personligen tror jag att Risken i dagens marknad är den värsta jag sett sedan år 2000, så jag får gissa att du är fulltankad. År 2023 blir alltså spännande både för dig och mig.

Egentligen borde du gilla min strategi. Det finns inget riskablare än att korta en marknad. Warren Buffett har sagt det flera gånger i intervjuer, han slutade korta marknaden på 1960-talet efter för många missar. Han hade alltid rätt, men timingen var för svår. Jag får hålla med honom.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-04-07 kl. 12:52.
Citera
2023-04-07, 16:52
Medlem
Usa börsen är ju kraschad. Bara oljeaktier som stiger.
Jävla Wallstreet
Citera
2023-04-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Det är verkligen en intressant resa med Enviro systems. Skojigt att folk vågar gambla med aktier på det viset, själv hade jag inte vågat förlita mig blint och ha såpass mycket pengar i Enviro. Jag behöver dessutom en hel del av mina pengar i närtid. Just nu kanske jag sitter med nästan hälften av mina pengar på ett konto med ränta.

Har suttit på mina aktier i Enviro sedan maj 2020 och fått vara med när aktien stod över 3 kr. Har inte tagit hem någon vinst alls, vilket jag såklart i efterhand kanske borde gjort, men jag har inte varit i något behov av pengar heller. Dock hade det varit ett ypperligt tillfälle att tagit hem lite vinst när den stod så högt. Jag tror ändå att SES kan nå upp till dessa nivåer framöver igen. SES är för övrigt ett av mina större innehav i portföljen.

Samma sak med Saab. Dessa aktier köpte jag 2020 och det är först nu som värdet skjutit i höjden. Då tänker jag faktiskt ta hem och säkra en liten del av vinsten. Har lärt mig att det kan vara smart att ta hem vinst när en aktie närmat sig 200% upp sedan köp. Fasiken att jag inte resonerat likadant med andra aktier som JM, Thule och liknande.
Jag har gått in ganska starkt i dem nu. Den historiska grafen är ju något oroande med alla toppar som strax åkt ner igen men om inte Enviros nuvarande situation med Michelin/Antin-samarbetet och utrullningsplanen håller dem uppe på sikt så vore det minst sagt anmärkningsvärt.

Skulle aldrig rekommendera någon att gå in på det sättet, det blir alltid lite spel och mer risk att jiddra med små bolag men denna gången har knatten iallafall en riktigt genomtänkt plan och två bolagsjättar bakom sig
Citera
2023-04-11, 09:06
Medlem
Black.Panthers avatar
Äntligen är de röda dagarna över o det blev inköp av h&m, SSAB och actic aktier. Mina aktier ökar något i värde såhär på morgonen.
Citera
2023-04-12, 09:41
Medlem
Black.Panthers avatar
Blev inköp av speqta, Husqvarna b, norweigian och nobia.

Verkar kunna bli en bra dag på börsen.
Citera
2023-04-12, 12:47
Medlem
KJosefs avatar
Volvo to the moon.

Det bra Volvo givetvis. Inte personbilerna som Kineserna dumpade på Die dummen Schweden.
Citera
2023-04-13, 09:32
Medlem
Black.Panthers avatar
Blev inköp av speqta, Husqvarna a, SSAB och humana idag.

Tänk om alla aktier kunde vara som speqta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in