2024-11-13, 00:33
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pniz
Jag skulle gissa på att det lär svalna lite nu - det känns som att marknadens reaktion kom för att valet är över och att det blev en tydlig vinst, oavsett vilken kandidat det varit. Men just att Trump vann gasade nog på kryptohandeln betydligt mycket mer än om Kamala vunnit, då Trump även vill skapa en egen krypto. Tror att det lär bli mer normalt på börsen men en uppåt-trend fram tills årsskiftet.

Om Trump lanserar sin egen crypto kommer jag nog att köpa den för att försöka vara med i den självklara pump-and-dump som kommer ske, det är bara svårt att ha någon aning om hur pass länge något sådant håller i sig. Är man inne tidigt och vågar hålla något år kan man nog göra sig en hacka. Ska nog spara ett par tusenlappar så får "Trump Coin" eller "Freedom Coin", eller vad fan det kommer kallas, bli nästa års riktiga gamble!

Men vem tusan vet - bäst vad det är står man där med byxorna nere! Det enda som är självklart här i livet är att varje dag kommer vara en ATH för Swingexperten.

Ja jag kommer nog sälja min ETF fond och ta hem en liten vinst. Den svalnade av ganska kraftigt idag och jag gör samma bedömning som du. Det var kul att ha den men ska nog återgå till min strategi med indexfonder och några stabila aktier.

Kollade in ganska många crypto företag idag och såg ett kanadensiskt vid namn bitcoin well eller vad det hette hade lätt kunnat köpa på mig flera tusen aktier där men det är ett sådant vågspel och jag har gått på flera minor när jag skulle göra "snabba" klipp så tenderar att göra som liberalismus förespråkar, att satsa på index och stabila företag. Men det är lite kul med aktier där man ökar med 20-30% i värde på en dag men samtidigt är de ju oftast frimärksaktier med.

Så säljer nog och antingen lägger jag pengarna på något av mina nuvarande företag eller så köper jag något nytt företag, funderar lite å danske bank nu med.

Ser fram emot börsåret 2025 då hoppas jag kunna dra nytta av utdelningar och annat och blir kul att se om startuppställningen klarar av att leverera.

hahaha ja swingerexperten kommer med nästa All time high och klår oss alla som vanligt.
Citera
2024-11-13, 00:35
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swingexperten
Portföljen har exploderat uppåt till en ny ATH 🚀

Min storsatsning på USA Tillväxtbolag har gett detta rekord-resultat på bara en vecka:

MS INVF US Growth A USD (+14,24%)
MS INVF Global Insight A USD (+14,03%)
MS INVF US Advantage A USD (+13,00%)

Köp aktier i handelsbanken så blir du rik.
Citera
2024-11-13, 12:06
Medlem
Black.Panthers avatar
Sålde ETF med en liten vinst och köpte till ska ett bolag jag hade 2023, nämligen danske bank.

Danske bank utgör ungefär 5% av min portfölj nu.

Min portfölj är väldigt bank centrerad men tycker det känns bra att välkomna tillbaka en utländsk bank med. Kommer köpa in andra bolag nästa år eller året därpå som inte är inom banksektorn.
Citera
2024-11-14, 00:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag skulle gissa på att det lär svalna lite nu - det känns som att marknadens reaktion kom för att valet är över och att det blev en tydlig vinst, oavsett vilken kandidat det varit. Men just att Trump vann gasade nog på kryptohandeln betydligt mycket mer än om Kamala vunnit, då Trump även vill skapa en egen krypto. Tror att det lär bli mer normalt på börsen men en uppåt-trend fram tills årsskiftet.

Om Trump lanserar sin egen crypto kommer jag nog att köpa den för att försöka vara med i den självklara pump-and-dump som kommer ske, det är bara svårt att ha någon aning om hur pass länge något sådant håller i sig. Är man inne tidigt och vågar hålla något år kan man nog göra sig en hacka. Ska nog spara ett par tusenlappar så får "Trump Coin" eller "Freedom Coin", eller vad fan det kommer kallas, bli nästa års riktiga gamble!

Men vem tusan vet - bäst vad det är står man där med byxorna nere! Det enda som är självklart här i livet är att varje dag kommer vara en ATH för Swingexperten.

Är vi inte i toppen av pumpen nu? Först förväntningarna, sedan alla glada visionärer som köpte in sig ...

Har ni sett kurvorna på 3-5 års sikt?

Eller kommer det fortsätta upp i all oändlighet? Trump förvandlar allt till sedlar! Kung Midas!

Samtidigt har alla varor krympt till hobbit-storlek.
Citera
2024-11-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther

Det har jag aldrig märkt direkt...
Citera
2024-11-14, 11:19
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det har jag aldrig märkt direkt...

Du köper för lite
Citera
2024-11-14, 16:46
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Njae… Banker tillhör inte direkt toppsektorerna om man säger så.
Citera
2024-11-14, 17:06
Medlem
Pnizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är vi inte i toppen av pumpen nu? Först förväntningarna, sedan alla glada visionärer som köpte in sig ...

Har ni sett kurvorna på 3-5 års sikt?

Eller kommer det fortsätta upp i all oändlighet? Trump förvandlar allt till sedlar! Kung Midas!

Samtidigt har alla varor krympt till hobbit-storlek.

Tänkte du på crypto i största allmänhet? Jag syftade i mitt inlägg framförallt på kommande kryptovaluta som lär lanseras av Trump själv, vilket mig veterligen inte har skett ännu. Och med tanke på hans kohandel med alla möjliga idiotiska gimmicks som supportrarna köper så tror jag absolut att en Trump-krypto kan ha en kortlivad men explosionsartad ökning innan det sjunker som en sten.

För rådande kryptovalutor som bitcoin eller Ethereum har jag ingen aning, jag hade nog personligen tippat på att de nått toppen för ett antal år sedan, men de tycks hålla sig kvar och studsar upp och ner. Personligen ser jag dessa alternativa investeringar mer som att slänga ner några marker på ett roulettebord och se vad som händer, inget mer än en high-risk/high-reward gamble.
Citera
2024-11-14, 17:22
Medlem
marytraders avatar
Större post i Ericsson köpt idag. Känns bra, hur går det för er andra? Några intressanta köp alt. realisationer?
Citera
2024-11-14, 17:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Tänkte du på crypto i största allmänhet? Jag syftade i mitt inlägg framförallt på kommande kryptovaluta som lär lanseras av Trump själv, vilket mig veterligen inte har skett ännu. Och med tanke på hans kohandel med alla möjliga idiotiska gimmicks som supportrarna köper så tror jag absolut att en Trump-krypto kan ha en kortlivad men explosionsartad ökning innan det sjunker som en sten.

För rådande kryptovalutor som bitcoin eller Ethereum har jag ingen aning, jag hade nog personligen tippat på att de nått toppen för ett antal år sedan, men de tycks hålla sig kvar och studsar upp och ner. Personligen ser jag dessa alternativa investeringar mer som att slänga ner några marker på ett roulettebord och se vad som händer, inget mer än en high-risk/high-reward gamble.

Tänkte värdepapper överlag, om nu krypto räknas in där. Framför allt tänkte jag på aktiemarknaden ...

Är inte börsens glädjesprång för att folk köper in sig?
Citera
2024-11-14, 17:46
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Njae… Banker tillhör inte direkt toppsektorerna om man säger så.

Det är bättre än trollkonton!
Citera
2024-11-14, 18:24
Medlem
Pnizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tänkte värdepapper överlag, om nu krypto räknas in där. Framför allt tänkte jag på aktiemarknaden ...

Är inte börsens glädjesprång för att folk köper in sig?

Det beror väl framförallt på hur pass länge du planerar på att ha dina pengar på börsen om det är "bra eller dåligt" eller överköpt läge. Om vi ser till den Amerikanska marknaden så har den genomsnittliga årliga inflationsjusterade avkastningen för S&P500 mellan 1957 och 2023 varit 6,2%. Sen, i och med ett obligatoriskt pensionssparande som hamnar på börsen för de flesta som arbetar i många I-länder så innebär det även att det konstant göds på med mer pengar även om folk inte köper in sig.

Om allt är övervärderat eller inte kan jag inte svara på det måste du själv avgöra, men historiskt sett så är det mer lönsamt att ha investerade pengar än att inte ha det. "Time in the market beats timing the market" som det sägs, och ser vi till exempelvis Warren Buffet så har han ju genomlevt sex stycken recessioner och mer eller mindre tuffat på som vanligt. Det är ju omöjligt att veta hur det går framgent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in