Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-28, 14:05
Medlem
Jag och min sambo har inte vart ihop s lnge, inte bott s lnge ihop heller.
Innan semestern jobbade han mycket med ett krvande utomhus jobb.
Jag upplevde honom som en man som jobbar hrt, ofta och utomhus.

Sens semestern startat har han gjort en TOTAL omvndning. Gr knappt ngot annat n att ligga p soffan och spela ett mobil spel, trots att han r 47. Jag har praktik p halvtid, han har semester ett tag till, vi stdar men jag verkar stda lite mer n honom.

Jag gr ven p lite mer promenader n honom. Och brjar motionera/trna lite mer nu/snart. Jag dricker ingen alkohol, anvnder ingen tobak och tar (sjlvklart) inga droger. ter och dricker hlsosamt fr det mesta, tar hand om mig sjlv, hemmet, praktiken (om man kan ta hand om det, haha)

och vr relation. Tycker inte han bidrar med tillrckligt till relationen, jag skulle till exempel vilja att han var lite mer aktiv och lite hlsosammare. till exempel promenera lite mer, motionera och trna lite grann tminstone.

ta och dricka lite nyttigare, sluta snusa och allmnt lsa p om och visa mer intresse fr den/sin psykiska och fysiska hlsa. Har redan (lugnt) pratat med honom om detta, flera gnger. han total ignorerar det, bryr sig inte

alls, kommer med bort frklaringar och blir sur. Fr mig r det hr vldigt frustrerande. Knner ngon igen sig? Har ngon ngot/ngra tips/rd p hur jag eventuellt skulle kunna f honom att intressera och engagera sig mer i detta?
Citera
2020-07-28, 14:17
Medlem
SYSTEMexes avatar
Knner ocks igen mig. Har en flickvnn som oftast gr upp kl 12, ter lunch, sen gr och vilar direkt efter lunchen. Sen tittar p tik tok, instagram eller youtube typ hela eftermiddagen om vi inte hittar p ngonting, kanske ta promenad. P kvllen tittar hon hela kvllen p tv.

Jag frsker att visa intresse fr sjlvfrbttring, att m bra och bli starkare genom hlsa och bildning men jag hller med dig om det r svrt att vcka ett intresse utan att lta som en frlder.
Citera
2020-07-28, 14:17
Medlem
Henriksss avatar
Livet gr i vgor. Ibland r man upp, ibland ner.
Viktigt att lyssna och knna efter.
Har han semester och knner att han behver terhmtning s lt honom gra det.
Citera
2020-07-28, 14:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanillaFlower
Jag och min sambo har inte vart ihop s lnge, inte bott s lnge ihop heller.
Innan semestern jobbade han mycket med ett krvande utomhus jobb.
Jag upplevde honom som en man som jobbar hrt, ofta och utomhus.

Sens semestern startat har han gjort en TOTAL omvndning. Gr knappt ngot annat n att ligga p soffan och spela ett mobil spel, trots att han r 47. Jag har praktik p halvtid, han har semester ett tag till, vi stdar men jag verkar stda lite mer n honom.

Jag gr ven p lite mer promenader n honom. Och brjar motionera/trna lite mer nu/snart. Jag dricker ingen alkohol, anvnder ingen tobak och tar (sjlvklart) inga droger. ter och dricker hlsosamt fr det mesta, tar hand om mig sjlv, hemmet, praktiken (om man kan ta hand om det, haha)

och vr relation. Tycker inte han bidrar med tillrckligt till relationen, jag skulle till exempel vilja att han var lite mer aktiv och lite hlsosammare. till exempel promenera lite mer, motionera och trna lite grann tminstone.

ta och dricka lite nyttigare, sluta snusa och allmnt lsa p om och visa mer intresse fr den/sin psykiska och fysiska hlsa. Har redan (lugnt) pratat med honom om detta, flera gnger. han total ignorerar det, bryr sig inte

alls, kommer med bort frklaringar och blir sur. Fr mig r det hr vldigt frustrerande. Knner ngon igen sig? Har ngon ngot/ngra tips/rd p hur jag eventuellt skulle kunna f honom att intressera och engagera sig mer i detta?
Frsker du ta ifrn han sin semester s lt bli. Det r enda p hela ret han kan f vila s lt han f gra det
Citera
2020-07-28, 14:22
Medlem
Henriksss avatar
Jag antar att han jobbar heltid i vanliga fall?
Borta frn hemmet 9-10 timmar?
Du skriver att du har praktik p halvtid. Ok hoppas att det leder till ntt bra!
Dock undrar jag vad dr gr den andra halvan av tiden? Ivg 4-5 timmar p praktik. Lgger du terstende tid upp till sambons heltid p att skta hemmet? Typ 3-4 timmars effektiv tid p stda, diska, tvtta?
Citera
2020-07-28, 14:42
Medlem
Frsk komma med lite roliga frslag vad ni kan gra tillsammans. Fresl en picknick eller en dagstur i skogen eller liknande .

Men alla har ju sina perioder, han kanske knner sig extra slutkrd och r behov av massa vila. Kommunicera p ett trevligt stt utan tjat.
Citera
2020-07-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Livet gr i vgor. Ibland r man upp, ibland ner.
Viktigt att lyssna och knna efter.
Har han semester och knner att han behver terhmtning s lt honom gra det.

Fast han har pratat om hur han vill SKJUTA upp p att ska jobb i hst ocks. Fr mig lter verkligen inte som TERHMTNING. Utan snarare ren LATHET. Jag mrker ju p honom ocks att han r mycket piggare, n vad han frsker f det att verka som. S det r ju liksom UPPENBART att han bara kommer med usla urskter. Medans dessutom har MAGE att frvnta sig att JAG ska gra en massa saker liksom. Man gr bara inte s ju.
Citera
2020-07-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Frsker du ta ifrn han sin semester s lt bli. Det r enda p hela ret han kan f vila s lt han f gra det

Sjlvklart frsker jag inte TA IFRN honom hans semester, haha. Det var dummaste jag hrt. Det handlar om att ta ANSVAR fr sitt liv som en FULL VUXEN mnniska/man. Och inte frvnta sig att ens PARTNER anstrnger sig MEST, och att sedan "allt r bra" bara, det fungerar liksom inte s.
Citera
2020-07-28, 14:58
Medlem
Citat:
Jag frsrjer mig sjlv, och brjar jobba igen. Nr vi flyttat, d det r snart i en annan kommun. S du har fel. orka att du antog att jag "lever p hans ln", han bor dessutom tillflligt i MIN lgenhet och anvnder MIN dator. D han inte ens har en egen, din jvla IDIOT. Hahaha. Och han behver inte vila ngonstans, han har knappt gjort ngot annat n att slappa. han behver resa sig frn sitt feta bleka lata gamla jvla arsle och bete sig som en vuxen mnniska. S. Mm.

Vad trevlig du lter. Med tanke p vad du skrev i ditt frsta inlgg var mitt antagande inte srkilt konstigt. All den info du la till nu ndrar ju det hela.

Vill du f fart p honom s mste du s klart uppmuntra honom till det. Klagar du bara eller kallar honom IDIOT frstr jag att han hellre gr annat n hnger p.

Det sagt s kanske det helt enkelt r s att du nu ser sidor av honom som du inte tidigare sg och uppenbarligen inte uppskattar. Kan ni inte komma verens om hur ni vill leva tillsammans s r det ju bara att kicka ut honom. Ni r ju bda vuxna och borde klara av en sdan diskussion.

...men r du rdd att inte lyckas hitta ngon bttre s kanske du/ni fr kompromissa lite? Ingen orkar med ett as i lngden.

Han lter lite som en frlorare, vilket naturligtvis ven gr dig till en eftersom du valt honom. Ditt stt att uttrycka dig tyder p lg bildning och med tanke p hans lder gissar jag att du sjlv ntt en lder dr du inte lngre kan vlja och vraka bland mn med ngorlunda status... s en kompromiss kanske vore bsta alternativet?
Senast redigerad av Ohorsamhet 2020-07-28 kl. 15:04.
Citera
2020-07-28, 14:59
Medlem
Han har ju ingen som helst skyldighet att lyssna p dina rabiata krav. Var har du ftt det ifrn. Varfr skaffar du inte bara nn gymkille istllet fr att modellera den du har?
Citera
2020-07-28, 15:08
Medlem
Lter som du skulle gjort en liten djupare analys av honom innan du valde att bli sambo. Du har valt en passiv och lat man helt enkelt.
Citera
2020-07-28, 15:19
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Hahaha. N, din jvla emo 12 ring. Jag skulle gra MIG SJLV en stor jvla tjnst isnafall. han r ju inget annat n en vrlesls jvla BELASTNING. han ska vara JVLIGT tacksam att han har en grym Tjej som tar hand om sig, och frsker inspirera/motivera honom till att gra detsamma. Fastn han redan borde gra det sjlvmant d han r FYRTIOSJU r. *Skratt emoji!*
Han r 47 r. Du kan bara glmma att det sker ngon strre frndring kring hans instllning till semesterperioden eller sin tillvaro i stort. Varfr str det dig att han bara vill slappa? Vad skulle du fredra att han gjorde? Har du frgat vad han brukade gra p sin semester innan ni flyttade ihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in