Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-31, 19:47
  #1
Medlem
Jag får sjukt ont av laktos så ont att de inte värt för mig att äta de, även om jag äter en Gorbys pirog som innehåller lite mjölk och ost så får jag sådan magknip samt finnar överallt. Nu undrar jag om de finns några roliga snabbmatsrätter innehållande noll % mejeri.
Citera
2020-07-31, 20:22
  #2
Medlem
Luriosans avatar
Vet en kollega som åt Dafgårds lasagne som var laktosfri. Hon var kraftigt laktosintolerant och klarade av att äta den.
Citera
2020-07-31, 21:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Vet en kollega som åt Dafgårds lasagne som var laktosfri. Hon var kraftigt laktosintolerant och klarade av att äta den.

Den innehåller smör, ost, grädde, och mjölk den har precis allt jag inte kan äta, har testat den och dog nästan
Citera
2020-07-31, 21:37
  #4
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Allt med parmesan och annan hårdost, det är laktosfritt, och fetaost.
Citera
2020-07-31, 21:53
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Jag vet hur det är med laktos.
Finns bara en sak att göra, skippa färdigmat, av någon anledning plöjer de ner laktos där!
Laga maten själv, en köttfärssås med pasta och sallad är sjukt gott!
Citera
2020-07-31, 22:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Allt med parmesan och annan hårdost, det är laktosfritt, och fetaost.

fetaost inehåller sjukt mycket laktos vad snackar du om
Citera
2020-07-31, 23:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Allt med parmesan och annan hårdost, det är laktosfritt, och fetaost.

parmesan innehåller komjölk hur tror du dem annars gjort parmesan xD
Citera
2020-08-01, 00:12
  #8
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephomannen
Den innehåller smör, ost, grädde, och mjölk den har precis allt jag inte kan äta, har testat den och dog nästan
Alltså du frågar om produkter som inte innehåller laktos och menar troligtvis färdigmat utan mjölkprotein. Lär dig uttrycka dig ordentligt om du vill ha adekvata svar.

Troligtvis får du leta efter veganska färdigrätter alternativt laga egen mat.
Citera
2020-08-01, 00:39
  #9
Medlem
Jag har gått den hårda vägen fick även hjälp av en kollega vars fru är är väldigt känslig för laktos.

Jag fick lite råd, jag kan äta följande alla hårda ostar som är lång lagrade, alla ostar som inte är ko, vissa typer av laktosfri mjölk Arla och Valio andra reagerar jag på, yoghurt det verkar som om valio är de enda som gör yoghurt på riktigt.

Börja laga all mat själv då slipper du problem det är nämligen så att man använder laktos i mycket färdigmat för att få bättre smak. När jag gör mat så gör jag mer än jag behöver jag fryser in så är detbara att ta fram när man är sugen. Sedan är egen byggd mat mer nyttig och godare. Du knske även är intolerant mot mjölkprotein, har du varit hos läkare? har du inte så skynda!
Citera
2020-08-01, 01:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elak-gubbe
Jag har gått den hårda vägen fick även hjälp av en kollega vars fru är är väldigt känslig för laktos.

Jag fick lite råd, jag kan äta följande alla hårda ostar som är lång lagrade, alla ostar som inte är ko, vissa typer av laktosfri mjölk Arla och Valio andra reagerar jag på, yoghurt det verkar som om valio är de enda som gör yoghurt på riktigt.

Börja laga all mat själv då slipper du problem det är nämligen så att man använder laktos i mycket färdigmat för att få bättre smak. När jag gör mat så gör jag mer än jag behöver jag fryser in så är detbara att ta fram när man är sugen. Sedan är egen byggd mat mer nyttig och godare. Du knske även är intolerant mot mjölkprotein, har du varit hos läkare? har du inte så skynda!

Riktigt fint svar av dig. Jag förstår precis vad du menar. Men jag är allergisk mot all mjölk och alla mjölk produkter som kommer från djur. Jag du har helt rätt i att man ska laga mat själv de blir bäst så men ibland är man så jävla sugen på något, lite segt när man aldrig kan äta hamburgare eller pizza lixom, igen så har du väldigt rätt med de flesta grejer innehåller laktos så de finns inte så många alternativ än o laga själv! Tack för svar!
Citera
2020-08-01, 09:22
  #11
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephomannen
parmesan innehåller komjölk hur tror du dem annars gjort parmesan xD

Laktosen försvinner när man gör lagrad hårdost.
Varför tror du det inte finns laktosfri lagrad ost? Den blir naturligt laktosfri!

Skönt du fick höra det här va? Så du slipper skämma ut dig IRL.

Ang fetaost. En del laktosintoleranta, klarar getmjölk eftersom det nödvändigtvis inte är laktosintolerans som man lider, utan ofta andra tarmproblem.
Det är ju ganska "inne" att vara en pet och gnälltyp på restaurang och i affär.
__________________
Senast redigerad av Arneweisskorrv 2020-08-01 kl. 09:28.
Citera
2020-08-01, 19:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Laktosen försvinner när man gör lagrad hårdost.
Varför tror du det inte finns laktosfri lagrad ost? Den blir naturligt laktosfri!

Skönt du fick höra det här va? Så du slipper skämma ut dig IRL.

Ang fetaost. En del laktosintoleranta, klarar getmjölk eftersom det nödvändigtvis inte är laktosintolerans som man lider, utan ofta andra tarmproblem.
Det är ju ganska "inne" att vara en pet och gnälltyp på restaurang och i affär.

Det är fortfarande laktos i osten och jag kan verkligen inte äta parmesan, getost är ju nästan som grädde och den innehåller ju jätte hög mjölkfett %.

Så att om de ska vara helt korrekt så där har du helt fel. Så du skämmer ut dig ganska bra själv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in