Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-01, 19:19
  #13
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephomannen
Det är fortfarande laktos i osten och jag kan verkligen inte äta parmesan, getost är ju nästan som grädde och den innehåller ju jätte hög mjölkfett %.

Så att om de ska vara helt korrekt så där har du helt fel. Så du skämmer ut dig ganska bra själv

Är du säker på att du inte är mjölkallergiker?
Det låter som det, snarare än bara laktosintolerant.
Citera
2020-08-07, 13:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mephomannen
Jag får sjukt ont av laktos så ont att de inte värt för mig att äta de, även om jag äter en Gorbys pirog som innehåller lite mjölk och ost så får jag sådan magknip samt finnar överallt. Nu undrar jag om de finns några roliga snabbmatsrätter innehållande noll % mejeri.

Har du ens testat dig om du verkligen är laktosintolerant? 9/10 som tror att dom är laktosintoleranta är i själva verket inte det.

Antingen så besöker man läkare eller så finns det självtester som man skickar in och får svar på om man är laktosintolerant, t.ex detta test:

https://www.apotea.se/test-for-laktosintolerans-1-st-1

Eller är du som sagt mjölkallergiker och inte laktosintolerant men detta ska man ju kolla upp och få konstaterat inte så sitta och gissa och tro att man har det.
Citera
2020-08-07, 14:40
  #15
Medlem
Vem0ths avatar
All hårdost(Alltså nu snackar vi alltifrån Hushållsosten upp till Parmesan) innehåller mindre än 0,1g laktos då processen för att göra hårdost bryter ned all laktos.

Ädel- och dessertostar innehåller laktos, plastost(cheddar singles) innehåller laktos, feta och mozzarella innehåller även laktos.

Ju hårdare ost desto mindre spår av laktos finns det, så ät hur mycket parmesan du vill.

Om du inte kan äta det så är du MJÖLKPROTEININTOLERANT vilket innebär att alla mjölkprodukter är att undvika.
Citera
2020-08-28, 10:43
  #16
Medlem
Som laktosintolerant de senaste 25 åren undrar jag om du inte har komjölkproteinallergi. Alla sorters mejeriprodukter innehåller laktos, utom de laktosfria och lagrad hårdost. Även människomjölk innehåller laktos.

Vissa av Valios laktosfria produkter har även sänkt proteinhalt, kanske därför du klarar dem?


I vilket fall lagar jag all min mat hemma. Jag kan köpa typ hamburgare som är mjölkfria och andra halvfabrikat som är mjölkfria eller veganska, men i övrigt sker all matlagning hemma. Många maträtter är ju ändå sjukt enkla att göra själv och det blir godare så.
Citera
2020-08-28, 11:41
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mephomannen
Jag får sjukt ont av laktos så ont att de inte värt för mig att äta de, även om jag äter en Gorbys pirog som innehåller lite mjölk och ost så får jag sådan magknip samt finnar överallt. Nu undrar jag om de finns några roliga snabbmatsrätter innehållande noll % mejeri.


Vi befinner oss alltså på en nivå där man anser att Gorbys piroger är roliga!
Citera
2020-08-31, 09:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag vet hur det är med laktos.
Finns bara en sak att göra, skippa färdigmat, av någon anledning plöjer de ner laktos där!
Laga maten själv, en köttfärssås med pasta och sallad är sjukt gott!


Håller helt med, gör en stor sats av något och frys ner. Då har du koll, det blir godar och billigare. Här har jag hämtat många recept till mina kids, det är lasagne, pizza, burgare etc: https://www.ica.se/recept/laktosfri/barn/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in