2020-07-31, 22:16
Medlem
StorTuffBikers avatar
Vem är killen som ligger bakom kontot Rättegången på youtube?

https://www.youtube.com/channel/UC2B...ojuXNiPUwgQbKw

Han lägger upp ljudupptagningar från uppmärksammade rättsfall som verkar falla lyssnarna i smaken. Jag tycker personligen att det är intressant jag också. Men samtidigt så har han en medlemsskapsfunktion på sin kanal där folk kan betala för att få ta del av allt material på en gång. Han har även startat upp en patreon, det vill säga en tjänst som gör det möjligt för podlyssnare och youtubetittare att betala för varje släppt avsnitt på en podcast eller kanal.

Med det sagt så är detta inte några avsnitt, det här är ljudupptagningar från verkliga rättsprocesser och det enda killen gör är att läsa in en presentation av fallet som sedan används inför varje avsnitt. Det är material som är tillgängligt för allmänheten och inte kostar någonting att få ut.

Därav anser jag att det han gör är förkastligt. Kan köpa att det läggs upp på tuben. Men när han sen hajpar upp fallen innan i sina presentationer, slänger sig med uttryck som "trevlig lyssningsstund" inför ljudupptagningar med misstänkta mördare och förkrossade anhöriga till offren och till råga på allt tjänar pengar på det så tycker jag inte det är riktigt fräscht. Dessutom är det ingen kreativitet bakom hans uppladdningar. Rättegångspodden och en mörk historia refererar vissa delar, censurerar namn när det är lämpligt, gör intervjuer med inblandade och lutar sig inte bara på ljudupptagningar från förhandlingen. Visst, det är förstås underhållning men de har i alla fall den goda smaken att tona ner sig i sin presentation av fallen av respekt för brottsoffren och det finns någon form av kreativitet bakom det i alla fall.

Frågeställningar:

Vad tycker ni om kanalen?

Är det moraliskt försvarbart att sprida dessa upptagningar som underhållning?

Om ja, är det isåfall OK att tjäna pengar på detta?

Slutligen, är det ens tillåtet att ta betalt för material som tillhör allmänheten på det här sättet?

Avslutningsvis: Ni som betalar Rättegången kan ta del av detta material helt gratis genom att kontakta den domstol förhandlingen hållits i per e-post eller telefon och ange målnumret.
Citera
2020-08-02, 12:49
Medlem
StorTuffBikers avatar
Som referens till mitt problem med den här luffaren så hänvisar jag till hans uppladdning med förhöret med Wilma Anderssons mördare Tishko Ahmed. Inte nog med att han delat upp förhöret i flera delar och släpper ett varje dag för icke-betalande men erbjuder allt på en gång till de som betalar han på patreon. Lyssna sen på hur han gör det, från början och några minuter fram.

https://www.youtube.com/watch?v=20R6nKZttlc uppladdad:2020-07-31

Discomusik, säljsnack om alla fördelar hans tjänst har, slänger in ett jävla jubelljud efter han berättat om alla fördelar.

Ponera att din dotter blivit mördad och fått huvudet avlägsnat av en jävla psykopat. Av någon anledning får du för dig att lyssna på förhöret igen, (Som om en förälder skulle vilja göra det, då de där dagarna antagligen var ganska traumatiska för dem.), sen får du inför ljudupptagningarna höra när ett fetto sitter och säljer in sin tjänst med din dotters mord som dragplåster med säljsnack och up-beat musik i bakgrunden.

Om jag blir provocerad av det här som helt utomstående så kan jag bara tänka mig hur en anhörig skulle ta det. Killen förtjänar en fet smäll.
Citera
2020-08-02, 12:54
Medlem
Är det inte egentligen en diskussion om alla liknande den här snubben? Rättegångspodden har väl sponsorer och behöver inte hora ut sig. Man kan väl ändå lugnt säga att han tjänar pengar på andras lidande. Antar att det är samma med andra poddar om mord och att denna diskussion redan finns.
Känns mer som att folk är arga på den här killen för att dom inte vill betala för snasket.
Citera
2020-08-02, 12:58
Medlem
Fejkits avatar
Han tillhandahåller en tjänst. Vill du inte betala och istället beställa ljudupptagningen så gör det.

Skulle själv aldrig betala för det men det är väl bara lyfta på hatten för att han lyckas få betalt för något som är gratis. Folk köper fan is 🧊 så vad är problemet?
Citera
2020-08-02, 13:42
Medlem
StorTuffBikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Är det inte egentligen en diskussion om alla liknande den här snubben? Rättegångspodden har väl sponsorer och behöver inte hora ut sig. Man kan väl ändå lugnt säga att han tjänar pengar på andras lidande. Antar att det är samma med andra poddar om mord och att denna diskussion redan finns.
Känns mer som att folk är arga på den här killen för att dom inte vill betala för snasket.

Nej, jag är sned på fläskberget främst för hur han behandlar detta som om det vore någon tv-deckare. Lyssna på hans intro till förhöret med Tishko, försök sätt dig in i att vara anhörig till Wilma Andersson och sen hör hur det där stolpskottet lägger in discomusik i introt. Rättegångsförhandlingar hålls inte i underhållningssyfte, även om folk konsumerar det som det. Ponera att tingsrätten sålde sittplatser till förhandlingarna och gjorde reklam för det på det här sättet. Sätter man det i det perspektivet ser man vilken äcklig person det är som gör detta. Om inte äcklig så i alla fall korkad och med bristande förståelse för andra människor och med total avsaknad av hyfs. Klart rättegångspodden har sponsorer, reklam, men de har i alla fall den goda smaken att behandla detta för vad det är, riktiga händelser, med riktiga offer. Då säljer man inte in det på det här sättet. Sen lägger de ner eget arbete på det och publicerar inte bara upptagningarna rakt av.
Senast redigerad av StorTuffBiker 2020-08-02 kl. 14:00.
Citera
2020-08-02, 13:49
Medlem
StorTuffBikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Han tillhandahåller en tjänst. Vill du inte betala och istället beställa ljudupptagningen så gör det.

Skulle själv aldrig betala för det men det är väl bara lyfta på hatten för att han lyckas få betalt för något som är gratis. Folk köper fan is 🧊 så vad är problemet?

Nja, han beställer hem ljudupptagningar som redan finansierats via skattesedeln och lockar dumma människor att betala för det.

Problemet är inte pengarna i sig. Det är hans inställning till det. Man visar respekt för de anhöriga och tonar ned sitt säljsnack. De som närvarar vid förhandlingarna gör det inte i underhållande syfte. Det ska man ha i åtanke om man ändå ska kapitalisera på detta. Rättegångspodden har ett liknande koncept men behandlar detta med värdighet.
Citera
2020-08-02, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Nej, jag är sned på fläskberget främst för hur han behandlar detta som om det vore någon tv-deckare. Lyssna på hans intro till förhöret med Tishko, försök sätt dig in i att vara anhörig till Wilma Andersson och sen hör hur det där stolpskottet lägger in discomusik i introt. Rättegångsförhandlingar hålls inte i underhållningssyfte, även om folk konsumerar det som det. Ponera att tingsrätten sålde sittplatser till förhandlingarna och gjorde reklam för det på det här sättet. Sätter man det i det perspektivet ser man vilken äcklig person det är som gör detta. Om inte äcklig så i alla fall korkad och med bristande förståelse för andra människor och med total avsaknad av hyfs. Klart rättegångspodden har sponsorer, reklam, men de har i alla fall den goda smaken att inte behandla detta för vad det är, riktiga händelser, med riktiga offer. Då säljer man inte in det på det här sättet. Sen lägger de ner eget arbete på det och publicerar inte bara upptagningarna rakt av.

Var väl ganska nyligen som i princip alla anhöriga sneade offentligt på Rättegångspodden? Visst, att sälja in det och sin kanal gör väl saken ännu värre. Dock sammantaget verkar anhöriga mest tänka på att detta i samtliga fall ges ut som underhållning.
Jag vet inte vad vi tjänar på att ponera att tingsrätten skulle göra reklam innan förhandlingarna då det inte är likställt med personer som hämtar ut handlingarna eller intresserar sig för målet?
Citera
2020-08-02, 14:10
Medlem
StorTuffBikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Var väl ganska nyligen som i princip alla anhöriga sneade offentligt på Rättegångspodden? Visst, att sälja in det och sin kanal gör väl saken ännu värre. Dock sammantaget verkar anhöriga mest tänka på att detta i samtliga fall ges ut som underhållning.
Jag vet inte vad vi tjänar på att ponera att tingsrätten skulle göra reklam innan förhandlingarna då det inte är likställt med personer som hämtar ut handlingarna eller intresserar sig för målet?

Exakt. Så om man som anhörig provoceras av den podden, som tar hänsyn till anhöriga, censurerar namn, inte säljer in skiten som om det vore en actionfilm, så tycker jag synpunkterna jag lägger fram här i tråden är rimliga.

Om man inte ser problemet så tycker jag det är en bra jämförelse. Tänk dig att du kollar på tv:n och får bevittna en överhajpad reklamfilm där man säljer ljudupptagningar från riktiga rättsprocesser "Betala endast 49.90 och du får EXKLUSIVA FÖRMÅNER. OCH DU JUST NU: HÖR HUR MÖRDAREN KAPADE HUVUDET AV 17-ÅRIGA WILMA"

Det jag efterlyser är lite jävla klass. Jag tycker att om det här är vad som krävs för att idioter ska få lyssna på ljudupptagningar från rättegångar ska de inte lyssna på det heller. Det spelar ingen roll om de är intresserade eller inte. Det här är inte actionfilmer och då behandlar man det på ett annat sätt än det här mongot gör.
Citera
2020-08-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Exakt. Så om man som anhörig provoceras av den podden, som tar hänsyn till anhöriga, censurerar namn, inte säljer in skiten som om det vore en actionfilm, så tycker jag synpunkterna jag lägger fram här i tråden är rimliga.

Om man inte ser problemet så tycker jag det är en bra jämförelse. Tänk dig att du kollar på tv:n och får bevittna en överhajpad reklamfilm där man säljer ljudupptagningar från riktiga rättsprocesser "Betala endast 49.90 och du får EXKLUSIVA FÖRMÅNER. OCH DU JUST NU: HÖR HUR MÖRDAREN KAPADE HUVUDET AV 17-ÅRIGA WILMA"

Det jag efterlyser är lite jävla klass. Jag tycker att om det här är vad som krävs för att idioter ska få lyssna på ljudupptagningar från rättegångar ska de inte lyssna på det heller. Det spelar ingen roll om de är intresserade eller inte. Det här är inte actionfilmer och då behandlar man det på ett annat sätt än det här mongot gör.

Det verkar inte gå att hitta klass genom Youtube, jag ser absolut problemet med att han håller på som han gör. Jag är inte anhörig därför väljer jag att lyssna på att de tar illa upp även om man censurerar namn etc.

Vill man inte betala den här snubben eller själv ta hem filerna så finns hela förhöret med den vidrige Tishko här https://youtu.be/i3T9N7Hx4uk
Senast redigerad av chokladvanilj 2020-08-02 kl. 14:18.
Citera
2020-08-16, 21:15
Medlem
Det verkar som att kanalen precis togs bort från YouTube?

Är det någon annan som inte hittar den?
Citera
2020-08-16, 21:20
Medlem
Ja! Har lyssnat hela dagen, men så nu på kvällen är hela kanalen borta...
Citera
2020-08-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stan-the-caddy
Det verkar som att kanalen precis togs bort från YouTube?

Är det någon annan som inte hittar den?

Samma här, var mitt i ett avsnitt när filmen plötsligt blev privat.

Det verkar som hans patreon är nedstängd också, om detta nu är rätt: https://www.patreon.com/user/creators?u=39395403
Senast redigerad av iheartme 2020-08-16 kl. 21:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in