Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-02, 08:32
Medlem
Jag har av och till under åren funderat lite på en viss typ av killar och deras sätt att dansa.

Jag var ute och söp i går och då gjorde dom sig återigen påminda, med detta färskt i minnet tänkte jag att man kunde starta en tråd och gå till botten med vilka dom är.

Själv dansar jag på sin höjd en enklare variant av det Eddie Meduza kallade "bonnatvist" och enbart när jag är höggradigt berusad.

Men jag ska försöka beskriva dansen lite kort. Det är inte det lättaste så ställ gärna kompletterande frågor om något är oklart så vi kan säkerställa att vi diskuterar samma dansande killar.

Huvudingrediensen i dansen är den knutna handen och armen, observera "armen" det är alltså alltid enbart en arm som är i rörelse, aldrig två.

Den andra armen och handen kan hänga passivt längs sidan men brukar oftast vara upptagen med att hålla någon form av dryck i glas, flaska eller burk.

Den aktiva armen ska vara böjd i, vad jag uppskattar, ca 135 grader och höjd över det egna huvudet. Handen ska vara lätt knuten och rotera i takt med musiken i en rörelse som påminner lite om att kasta lasso.

Observera att arm med hårt knuten hand som omväxlande dras in mot kroppen och sträcks rakt fram/snett uppåt i takt med musiken är något helt annat och OT i den här tråden.

När det kommer till resten av kroppen och benen har jag ingen klar uppfattning om ett specefikt rörelsemönster det förekommer tex ett lätt hoppande på stället men generellt i jämförelse med andra dansare är dom här killarna mer passiva i fråga om att blanda in fler kroppsdelar och sätta dom i rörelse.

Förutom själva dansen har jag observerat några andra gemensamma kännetecken som tex att dom ofta har en skjorta från Ralph Lauren och att dom i regel nog anses ganska snygga.

För min del får ni gärna diskutera vad ni vill som berör ämnet men det jag själv undrar är:

Vad dom har för socioekonomisk bakgrund och utbildningsnivå?

Vad jobbar dom med? Jag skulle kunna tänka mig att dom jobbar på Tele2 men alla kan ju inte ha samma arbetsgivare!?

Finns det akademiker som dansar så här?

Är dom framgångsrika?

Dom omges av en aura av självsäkerhet men ser ändå inte helt avslappnade ut i sin dans. Är det här trygga människor som använder den här dansen lite som en markering i kontrast till mer livliga dansare eller dansar dom så här för att dom helt enkelt innerst inne är lite svagare individer som inte vågar ta steget fullt ut och dansa "på riktigt"?

Jag har förstått det som att dans är kroppens sätt att uttrycka en känsla som kommer inifrån, men dom här killarna ger sken av att tvärtom ägna sig åt något som ska se bra ut utifrån, kan det stämma?

Har den här dansen något eget namn? Om inte, vad skulle man kunna kalla den?

Är det inte jobbigt i längden att dansa med en arm hela tiden över huvudet?

Kan man bara dansa så här om man är snygg eller vad beror det på att man så sällan ser fula personer dansa på det här sättet?

Vad tycker ni rent generellt om dom här killarna och deras sätt att dansa?

Sen skulle det vara kul om några tjejer, eller för den delen homosexuella män, kunde dela med sig av i fall ni tycker dom här killarna och deras dans är attraktivt. Tänker ni; där har vi en schön kille eller vad väcker dom för känslor generellt?

Jag tror jag stannar där tillsvidare och sist men inte minst vill jag ta tillfället i akt och önska er alla (utom bobbiboy) en riktigt fin dag.

Mvh Conny
Citera
2020-08-02, 08:41
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Javisst. Nära nog alla som vågar sig ut som har pluggat teknisk fysik använder din beskrivna dansstil. Stilen återfinns även på dansgolv som fylls med kvinnliga blivande sociologer, då dock endast bland en mindre del och ”ironiskt”, fast den dansas på riktigt.
Citera
2020-08-02, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Javisst. Nära nog alla som vågar sig ut som har pluggat teknisk fysik använder din beskrivna dansstil. Stilen återfinns även på dansgolv som fylls med kvinnliga blivande sociologer, då dock endast bland en mindre del och ”ironiskt”, fast den dansas på riktigt.
Smarta killar med klass med andra ord?
Citera
2020-08-02, 09:05
Medlem
Dofternas avatar
Kära Conny.

Det du sett är, som du redan verkar ha förstått, en sk "framgångsdans" även kallat "försäljardans" beroende på kommun och landsända.
Den höjda näven symboliserar att man rider och kontrollerar sin business likt en rodeoryttare hanterar sin tjur.
Det de som dansar denna dans har gemensamt är att de är bra människor med en jävligt solid värdegrund baserad på hårt jävla work.
Citera
2020-08-02, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
pluggat teknisk fysik.

Citat:
Ursprungligen postat av AgapeStone
blattarna

Lite spridda skurar där eller tänker ni blattar som pluggat teknisk fysik?

Blev lite förvånad det här var inte alls dom typer av killar jag inbillat mig?

Citat:
Ursprungligen postat av AgapeStone
Om du är så avundsjuk på blattarna att du måste iakta deras rörelser på dansgolvet när du ska vara fullt upptagen med ditt

Hur vet du att det är blattar om du själv inte iakttagit dom?
Citera
2020-08-02, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Kära Conny.

Det du sett är, som du redan verkar ha förstått, en sk "framgångsdans" även kallat "försäljardans" beroende på kommun och landsända.
Den höjda näven symboliserar att man rider och kontrollerar sin business likt en rodeoryttare hanterar sin tjur.
Det de som dansar denna dans har gemensamt är att de är bra människor med en jävligt solid värdegrund baserad på hårt jävla work.

Vad trevligt att även du förärar tråden med din ständiga klokskap.

Jag har inbillat mig att "framgångsdansarna" till stor del består av nyliberaler!?

Kan det stämma?

Hur går det i så fall ihop med att dom är "bra" människor?
Citera
2020-08-02, 09:16
Medlem
Citat:
Kära Conny.

Just ja, en fråga till. Det finns ju väldigt många framgångsrika män som är fula men ytterst få fula "framgångsdansare" hur ser du på det sambandet?

Eller har jag kanske fel och inte bara sett även dom fula "framgångsdansarna" som ändå finns där ute?
Citera
2020-08-02, 09:20
Avstängd
Assault12s avatar
Citat:
Jag har av och till under åren funderat lite på en viss typ av killar och deras sätt att dansa.

Jag var ute och söp i går och då gjorde dom sig återigen påminda, med detta färskt i minnet tänkte jag att man kunde starta en tråd och gå till botten med vilka dom är.

Själv dansar jag på sin höjd en enklare variant av det Eddie Meduza kallade "bonnatvist" och enbart när jag är höggradigt berusad.

Men jag ska försöka beskriva dansen lite kort. Det är inte det lättaste så ställ gärna kompletterande frågor om något är oklart så vi kan säkerställa att vi diskuterar samma dansande killar.

Huvudingrediensen i dansen är den knutna handen och armen, observera "armen" det är alltså alltid enbart en arm som är i rörelse, aldrig två.

Den andra armen och handen kan hänga passivt längs sidan men brukar oftast vara upptagen med att hålla någon form av dryck i glas, flaska eller burk.

Den aktiva armen ska vara böjd i, vad jag uppskattar, ca 135 grader och höjd över det egna huvudet. Handen ska vara lätt knuten och rotera i takt med musiken i en rörelse som påminner lite om att kasta lasso.

Observera att arm med hårt knuten hand som omväxlande dras in mot kroppen och sträcks rakt fram/snett uppåt i takt med musiken är något helt annat och OT i den här tråden.

När det kommer till resten av kroppen och benen har jag ingen klar uppfattning om ett specefikt rörelsemönster det förekommer tex ett lätt hoppande på stället men generellt i jämförelse med andra dansare är dom här killarna mer passiva i fråga om att blanda in fler kroppsdelar och sätta dom i rörelse.

Förutom själva dansen har jag observerat några andra gemensamma kännetecken som tex att dom ofta har en skjorta från Ralph Lauren och att dom i regel nog anses ganska snygga.

För min del får ni gärna diskutera vad ni vill som berör ämnet men det jag själv undrar är:

Vad dom har för socioekonomisk bakgrund och utbildningsnivå?

Vad jobbar dom med? Jag skulle kunna tänka mig att dom jobbar på Tele2 men alla kan ju inte ha samma arbetsgivare!?

Är dom framgångsrika?

Dom omges av en aura av självsäkerhet men ser ändå inte helt avslappnade ut i sin dans. Är det här trygga människor som använder den här dansen lite som en markering i kontrast till mer livliga dansare eller dansar dom så här för att dom helt enkelt innerst inne är lite svagare individer som inte vågar ta steget fullt ut och dansa "på riktigt"?

Jag har förstått det som att dans är kroppens sätt att uttrycka en känsla som kommer inifrån, men dom här killarna ger sken av att tvärtom ägna sig åt något som ska se bra ut utifrån, kan det stämma?

Har den här dansen något eget namn? Om inte, vad skulle man kunna kalla den?

Är det inte jobbigt i längden att dansa med en arm hela tiden över huvudet?

Kan man bara dansa så här om man är snygg eller vad beror det på att man så sällan ser fula personer dansa på det här sättet?

Vad tycker ni rent generellt om dom här killarna och deras sätt att dansa?

Sen skulle det vara kul om några tjejer, eller för den delen homosexuella män, kunde dela med sig av i fall ni tycker dom här killarna och deras dans är attraktivt. Tänker ni; där har vi en schön kille eller vad väcker dom för känslor generellt?

Jag tror jag stannar där tillsvidare och sist men inte minst vill jag ta tillfället i akt och önska er alla (utom bobbiboy) en riktigt fin dag.

Mvh Conny

Låter som vanlig fattig sosse-dans. Du borde inspireras mer av muslimsk dans. Väldigt exotiskt tycker jag. Bifogar lite inspo.

https://youtu.be/sjFiyVdb8DE
Citera
2020-08-02, 09:22
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Just ja, en fråga till. Det finns ju väldigt många framgångsrika män som är fula men ytterst få fula "framgångsdansare" hur ser du på det sambandet?

Eller har jag kanske fel och inte bara sett även dom fula "framgångsdansarna" som ändå finns där ute?

Framgångsdansen kräver framgång över hela livets spann, är du ful är du inte framgångsrik. Då är du bara nån gök som råkat ha tillfällig tur. Om jag ser en sån dansa dansen så slår jag antingen ner fanskapet alternativt ber vakterna avyttra bortbytingen.
Ordning på samhällsstegen tack.
Senast redigerad av Dofterna 2020-08-02 kl. 09:44. Anledning: Framstod som om jag är ett akademikersvin.
Citera
2020-08-02, 09:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Hej roberto-conny! Jag har en kompletterande fråga angående armens rotation.

Om man tänker sig att dansaren försöker rita en cirkel i luften med sin hand, är då cirkeln så att säga horisontell, vertikal eller rent av på sniskan?
Citera
2020-08-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Hej roberto-conny! Jag har en kompletterande fråga angående armens rotation.

Om man tänker sig att dansaren försöker rita en cirkel i luften med sin hand, är då cirkeln så att säga horisontell, vertikal eller rent av på sniskan?

Hej Kenneth!

Vad trevligt att du också dök in i tråden.

Högst relevant och intressant fråga som jag dessvärre inte har något konkret svar på.

Vi får sätta vårt hopp till att "dofterna" kan reda ut även detta.

Men min bild, från betraktaren och inte utövarens perspektiv, om jag ska spekulera lite, är att handen rör sig oregelbundet och slumpmässigt utifrån samtliga av dom mönster du räknade upp.

Jag tänker mig att framgångsdansaren är helt avslappnad i handleden och inte styr handens rörelse utan bara låter den rotera fritt som om den var förankrad i en lina.

Det kanske rent av är en bra pedagogisk bild för den oerfarna som precis ska ta sina första stapplande framgångsdanssteg: "Tänk att handen är en boll i en lina som ska hållas roterande runt handleden"

Dock bör det rimligen finnas viss form av kontroll över handen beaktat att den alltid hålls knuten och aldrig dess fingrar tillåts spreta.
Citera
2020-08-02, 10:11
Medlem
Citat:
Framgångsdansen kräver framgång över hela livets spann.

Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Låter som vanlig fattig sosse-dans.

Åter igen tvära kast mellan olika uppfattningar.

Nu fattas snart bara att den första WT-kommentaren levereras.

Eller kan vi kanske enas om att WT är den enda grupp vi kan fastslå inte framgpngsdansar!?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in