Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-02, 14:02
  #1
Medlem
Pope666s avatar
Har ryssarna någon motsvarighet till amerikanarnas "miracle on ice" (1980) som de gärna återkommer till?

Ryssarna har många fler framgångar än amerikanarna så de kanske inte behöver skryta om en enda vinst, om och om igen, men de borde väl ha några vinster som ändå sticker ut något?

kanske segern i Canada Cup mot Kanada?
Citera
2020-08-02, 14:04
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Har ryssarna någon motsvarighet till amerikanarnas "miracle on ice" (1980) som de gärna återkommer till?

Ryssarna har många fler framgångar än amerikanarna så de kanske inte behöver skryta om en enda vinst, om och om igen, men de borde väl ha några vinster som ändå sticker ut något?

kanske segern i Canada Cup mot Kanada?

Nej, dom har aldrig varit så b-betonade som USA var när dom vann 1980.
Citera
2020-08-02, 14:04
  #3
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, dom har aldrig varit så b-betonade som USA var när dom vann 1980.


Det var inte frågan. Frågan var om de har någon specifik vinst som de är extra stolta över.
Citera
2020-08-02, 14:09
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Det var inte frågan. Frågan var om de har någon specifik vinst som de är extra stolta över.

Och svaret är att det inte ens finns en likvärdig situation. Du frågade efter en likvärdig situation till Miracle on Ice. Det har inte ens funnits tillfälle för en sådan att uppstå. Så jag svarade visst på din fråga.
Citera
2020-08-02, 14:14
  #5
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Och svaret är att det inte ens finns en likvärdig situation. Du frågade efter en likvärdig situation till Miracle on Ice. Det har inte ens funnits tillfälle för en sådan att uppstå. Så jag svarade visst på din fråga.


Fel. Jag frågade efter en framgång som rysk ishockey gärna lyfter fram. Sluta gå ot nu grabben.
Citera
2020-08-02, 14:20
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Fel. Jag frågade efter en framgång som rysk ishockey gärna lyfter fram. Sluta gå ot nu grabben.

Gjorde du? Jag tyckte du frågade:

Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Har ryssarna någon motsvarighet till amerikanarnas "miracle on ice" (1980) som de gärna återkommer till?

Vilket var vad jag svarade på.
Citera
2020-08-02, 14:51
  #7
Medlem
Med tanke på att Sovjet dominerade hockeyn i runt 30 år är det kanske vm-guldet 2008 som är deras ”miracle on ice” då de inte vunnit sedan början på 90-talet och att de vann i Kanada.
Citera
2020-08-02, 17:11
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Med tanke på att Sovjet dominerade hockeyn i runt 30 år är det kanske vm-guldet 2008 som är deras ”miracle on ice” då de inte vunnit sedan början på 90-talet och att de vann i Kanada.

Det är knappast ett miracle on ice. Kolla in laget dom hade! Fedorov, Ovetjkin, Kovaltjuk, Nabokov, Semin när han fortfarande var bra... Dom hade ett kanon-lag. Ryssland har inget Miracle on Ice, helt enkelt. Det TS frågade efter finns inte, och när han fick det svaret blev han barnsligt sur.
Citera
2020-08-02, 17:32
  #9
Medlem
Menar ts bara hockey?
För annars är väl sovjets motsvarighet till miracle on ice basketfinalen mellan Sovjet och USA OS 72.
Citera
2020-08-02, 18:53
  #10
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Med tanke på att Sovjet dominerade hockeyn i runt 30 år är det kanske vm-guldet 2008 som är deras ”miracle on ice” då de inte vunnit sedan början på 90-talet och att de vann i Kanada.


äntligen någon som har läsförståelse. Jag har aldrig läst något om rysk hockeys största bedrifter, de har ju så många. Det måste dock finnas någon/några som de värderar extra högt, något OS guld eller kanske Canada Cup segern.

Ja att vinna i största konkurrentens land måste ha varit stort.
Citera
2020-08-02, 18:59
  #11
Medlem
Dofternas avatar
Canada Cup -81. Att slå Kanada på deras hemmaplan med alla deras proffs samtidigt som domarna är köpta är nog rätt stort.
Citera
2020-08-02, 19:09
  #12
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Canada Cup -81. Att slå Kanada på deras hemmaplan med alla deras proffs samtidigt som domarna är köpta är nog rätt stort.


Ja det måste ha varit riktigt stort. När Sovjet vann flera vm i rad , måste ju ha rankats högt med (även om inget specifikt vm tankas högre).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback