Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-03, 15:25
  #13
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon-995
Stambyte är räknat i kalkylen och kontakterna finns.

Undrar hur det fungerar med felanmälan något system? Eller tjänst man kan använda sig av?, bör man anlita en skötare/tekniker som ronderar och fixar felanmälningar.

Allmänt ovk kontroller var 6e år mer såna saker att tänka på? Brand m.m

Gärna all daglig input för bedriva detta så bra som möjligt. Andra får gärna tillägga med

Vill man anställa en vaktmästare så kan denna ta emot felanmälan per mail/telefon.

Excel fungerar bra till det mesta.
Citera
2020-08-03, 15:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Någon uppgift om hur nuvarande ägare sköter administrationen för huset?

Det är ett familjeföretag som driver denna så frugan sköter all administration.
Citera
2020-08-03, 15:41
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Ju mer du gör själv desto mer tjänar du. Det är ett jobb att vara hyresvärd. 42 lägenheter är inget du kör bredvid ditt vanliga jobb.
Att komma in i det går ganska lätt. bra om du har någon form av hantverkarbakgrund men på så många lägenheter finns det utrymme till att ta in viss hjälp.

Passa på att gå bredvid en månad eller två så du lär dig vad den nuvarande ägaren gör.

Det är viktigt att man visar sig runt huset, annars spårar det lätt ur. Håll rent, snyggt och städat och se till att förbättra på den punkten.
Då attraherar du rätt hyresgäster.

lycka till!

Tackar för ditt inlägg bra input! tanken är att det ska lär upp oss men vill få en bild innan hur mycket egentligen de krävs:
Citera
2020-08-03, 15:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon-995
Det är ett familjeföretag som driver denna så frugan sköter all administration.

De kanske vill ha kvar den sysslan?

Det är alltid bättre lönsamhet om man gör allting själv, men räcker inte dygnet till så slutar det med att en del inte blir gjort, eller inte i tid. Just administration är sådant som kan göras rationellt för de som har programvara för fakturering och klara rutiner för allt som skall redovisas löpande.
Citera
2020-08-03, 19:04
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De kanske vill ha kvar den sysslan?

Det är alltid bättre lönsamhet om man gör allting själv, men räcker inte dygnet till så slutar det med att en del inte blir gjort, eller inte i tid. Just administration är sådant som kan göras rationellt för de som har programvara för fakturering och klara rutiner för allt som skall redovisas löpande.


Nej har frågat. Men har hunnit kolla med en vän som jobbar på en redovisningsbyrån och detta var inga problem.
Citera
2020-08-04, 07:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon-995
Tackar för ditt inlägg bra input! tanken är att det ska lär upp oss men vill få en bild innan hur mycket egentligen de krävs:

Personligen så har jag bara ett litet hyreshus och några villor jag hyr ut.
Arbetsinsatsen är beroende av vad man vill åstadkomma. Ju fler lägenheter i samma huskropp, ju lättare blir det.
Gränsen för vad en ensam person klarar brukar gå vid 50 lägenheter men allt beror på omständigheterna.
Lägg inte upp en för snabb avbetalningsplan, utan använd överskottet till investeringar i fastigheten som ger besparingar om du hittar sådana.
Det ger bättre avkastning i många fall.
Gör en långsiktig plan med allt det större underhållet. Annars kommer du inte se något slut på allt arbete. Ex 2021 tak, 2022, renov. Tvättstuga, 2024 Parkering. osv.
Personligen gör jag allt själv och jag jobbar nog nästan halvtid vår,sommar.
Höst, vinter ca sex timmar i veckan.
Jag kommer inte utöka så mycket mer då jag har det "lätt och lagom" nu.
Citera
2020-08-04, 10:30
  #19
Avstängd
Det är jättelätt - man jobbar några minuter per månad genom utsändning av hyresavier o
sen tickar pengarna in - som att mjölka kor men mycket lättare.

Här får Du ett par exempel

https://www.merinfo.se/foretag/Fasti...ahqi/nyckeltal

https://www.merinfo.se/foretag/Vallo...j5nz/nyckeltal
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in