Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-21, 18:55
Medlem
kraftfoders avatar
Någon med prime som lyckats få gratis hemkörning på amazon.se?

På amazon.de har jag fått det ett flertal gånger, men har inte sett alternativet på amazon.se. Trots att amazon.se hävdar detta. Redan samma dag/dan därpå hemkört här i Göteborg. (Gäller Sthlm och Malmö också tydligen)

Någon som fått hemkört från amazon.se?
Jag börjar tro det är scam, faktiskt. Bästa valbara alternativet har varit valbart uthämtningsställe. Aldrig hemkörning.
Citera
2022-05-21, 18:59
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
BackToHegel; meningen med Amazons garanti är att man inte SKA behöva kolla var varan skickas från, allt som köps från Amazon, vare sig det säljs och levereras av Amazon eller tredjepartssäljare. Från och med den 1 juli 2021 är alla marknadsplatser skyldiga enligt EU-lagstiftningen att samla in mervärdesskatt (moms) och skicka in till behörig skattemyndighet. Priset som anges är det du ska betala helt enkelt!
Har du källa på det?

Jag beställer ganska mycket från Amazon.de men ser till att grejorna antingen säljs direkt från Amazon eller är "Fulfilled by Amazon". Då vet jag att paketet skickas från ett EU-land och paketet går igenom utan problem.

Tycker du att det är rimligt att Amazon ska ersätta dig för varenda liten pryl du köper direkt från Kina? Alltså, jag minns när "eBay-fönstret" stängdes. Det var hårt, ledsen i ögat. Men har det gått en tid, vi vet vad som händer om man köper direkt från ett land utanför EU. Att Amazon av good-will ersätter kunden för Postnord-avgiften visste jag inte. Jag vet inget om denna policy, men jag kan tänka att den inte finns till för att öppna eBay-fönstret för just dig Psykoton. Det fattar du väl hur orimligt det är. Varje gång du köper random 5 kr-pryl från Kina ska Amazon kliva i med 75+ kr?
Citera
2022-05-21, 19:29
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Någon med prime som lyckats få gratis hemkörning på amazon.se?

På amazon.de har jag fått det ett flertal gånger, men har inte sett alternativet på amazon.se. Trots att amazon.se hävdar detta. Redan samma dag/dan därpå hemkört här i Göteborg. (Gäller Sthlm och Malmö också tydligen)

Någon som fått hemkört från amazon.se?
Jag börjar tro det är scam, faktiskt. Bästa valbara alternativet har varit valbart uthämtningsställe. Aldrig hemkörning.
I stort sett alla mina Amazon-beställningar har varit med gratis Prime. Ofta dagen efter.
Citera
2022-05-21, 19:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
I stort sett alla mina Amazon-beställningar har varit med gratis Prime. Ofta dagen efter.
Frågan gällde med tyngdpunkt på hemleverans. Du har alltså fått hemlevererat?

Får man fråga vilka varor köpte du i så fall?
Jag kanske gör ett testköp..
Citera
2022-05-21, 19:39
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Frågan gällde med tyngdpunkt på hemleverans. Du har alltså fått hemlevererat?

Får man fråga vilka varor köpte du i så fall?
Jag kanske gör ett testköp..
Yes, hem till dörren.

Uhm. Vattenkylning till datorn, luftkylning till datorn, diverse datorfläktar, RAM-minnen. Det mesta har kommit till dörren dagen efter.
Citera
2022-05-21, 19:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Yes, hem till dörren.

Uhm. Vattenkylning till datorn, luftkylning till datorn, diverse datorfläktar, RAM-minnen. Det mesta har kommit till dörren dagen efter.

Ok. I Göteborg?
Har inte sett alternativet hemleverans alls på grejorna jag beställt, och då har det också rört sig om pc-komponenter bland annat. Vin och switchar har jag dock fått hemlevererat till dörren, men det var amazon.de. Alla grejorna har varit "prime-märkta" eller hur man ska kalla det för. Både på .se och .de.
Citera
2022-05-21, 19:57
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ok. I Göteborg?
Har inte sett alternativet hemleverans alls på grejorna jag beställt, och då har det också rört sig om pc-komponenter bland annat. Vin och switchar har jag dock fått hemlevererat till dörren, men det var amazon.de. Alla grejorna har varit "prime-märkta" eller hur man ska kalla det för. Både på .se och .de.
Nej, Stockholm.
Citera
2022-05-21, 19:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nej, Stockholm.

Kanske bara i Stockholm det funkar då? (Trots de säger Göteborg och Malmö också).
Dyker fraktalternativet "hemleverans" upp för dig vid utcheckning då eller?
Här dyker det aldrig upp.
Citera
2022-05-22, 09:24
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Kanske bara i Stockholm det funkar då? (Trots de säger Göteborg och Malmö också).

Bor i en genomsnittlig svensk stad och har fått hemleverans flera gånger (beställt mest småprylar som filmer t.ex.). Valde då att få varan skickad till min hemadress (och inte till ombud), men det är väl ingen garanti för att det blir hemleverans för det.
Citera
2022-05-22, 09:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Bor i en genomsnittlig svensk stad och har fått hemleverans flera gånger (beställt mest småprylar som filmer t.ex.). Valde då att få varan skickad till min hemadress (och inte till ombud), men det är väl ingen garanti för att det blir hemleverans för det.

Riskerar då Postnord och får åka halva stan för att hämta ut. Men man kanske ska chansa.
Citera
2022-05-22, 11:22
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det brukar stå på en gång har jag för mig.
Citera
2022-05-22, 11:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det brukar stå på en gång har jag för mig.

Får gå in på mitt konto och kolla om det står några valmöjligheter "djupare" in i settings. Vågar dock inte riskera att det är Postnord, vilket det är, som sköter om leveransen. För i andra sammanhang så skiter PN hemleverans och SMSar att jag har "paket att hämta", som är på default utlämningsställe. I mitt fall på andra sidan hela jävla stan..

Beställde för 10 minuter sedan en Fluke termometer för att testa hemleverans, men fegade ur och valde mitt uthämtningsställe som ligger 500m bort. Vill inte riskera "andra sidan stan".

Tråkigt att vi inte har det som i USA.
(I filmen kan ni låtsas att "FedEx" är Postnord)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in