Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-08-18, 20:17
Medlem
Beställde en vara från Amazon i början av augusti, detta var inte av Amazon utan av någon annan som säljer på deras sida. Det står på Amazon att varan är på väg och beräknas landa i brevlådan senast på måndag.

Testade att spåra paketet med de två sändningsnummer man fått, Yuntrack och DHL. Klistrade in numret men ingen av sidorna kan hitta mitt paket.
Bör man oroa sig och hur stor är chansen att man får tillbaka pengarna om varan aldrig kommer? Det är cirka 800kr det rör sig om.

Ska testa att kontakta säljaren på måndag om varan inte har kommit, jag har dock alltid fått de varor jag köpt på Amazon även om säljaren man köpt ifrån inte har några omdömen.
Citera
2023-08-21, 00:38
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Småpengar, men sånt här irriterar mig.
Köper nog igen och returnerar första ordern av ren tjurskallighet nu.
Tycker ni också som mig att dom gör fel?

Jag beställde ett minneskort under deras Prime-dag. Veckan efter fick jag ett mejl om att den varan hade sänkts med femton ören och att de skulle återbetala den summan till mig. Visste inte ens att de hade någon prisgaranti, men det kanske bara gällde för deras rea-varor under Prime-dagen.
Citera
2023-08-23, 00:48
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Redo att hämtas står det på Amazons hemsida i sina beställningar

Men sen tar infon slut utöver att det är UPS, har inte fått varesig sms eller mail som brukligt om att det går att hämtas med uthämtningsnummer och vilket uthämtningställe

Varför ?

Kan jag hämta ut paketet på vilket jag gissar är uthämtningstället med hjälp av 4 sista siffrerna i Spårnings-ID?
som står på Amazons hemsida

Är det likadant som kollimummer? eller vad det nu heter
Citera
2023-08-23, 00:52
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Jag köpte en Xiaomi Mi TV Stick 4K för 602kr.

Den har inte kommit fram ännu och när jag kollar igen på amazon.se ser jag att dom sänkt priset till 571kr

Jag kontaktar kundtjänst:
Amazon: Tack för att du väntade! Jag ser att varan nu är på rea, men eftersom du beställde varan när priset låg på 602 kr kan du tyvärr inte få mellanskillnaden för denna beställningen

Jag: aha, men då kan jag köpa igen och returnera den som kommer nu istället?

Amazon: Det kan du absolut göra!

Jag: Det blir ju dyrare för er på amazon och sämre för miljön. Men det är ändå er rekommendation?

Amazon: Ja det är sant att det blir sämre för miljön men såklart är det ditt val att göra som du känner är bäst

Småpengar, men sånt här irriterar mig.
Köper nog igen och returnerar första ordern av ren tjurskallighet nu.
Tycker ni också som mig att dom gör fel?

Varför försöker du argumentera för miljön för 30 kr när du själv ska beställa den på nytt? Sen slösar du massor av tid. Är 30 kr så viktigt så ska du inte köpa den produkten.
Citera
2023-08-23, 00:53
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Beställde en vara från Amazon i början av augusti, detta var inte av Amazon utan av någon annan som säljer på deras sida. Det står på Amazon att varan är på väg och beräknas landa i brevlådan senast på måndag.

Testade att spåra paketet med de två sändningsnummer man fått, Yuntrack och DHL. Klistrade in numret men ingen av sidorna kan hitta mitt paket.
Bör man oroa sig och hur stor är chansen att man får tillbaka pengarna om varan aldrig kommer? Det är cirka 800kr det rör sig om.

Ska testa att kontakta säljaren på måndag om varan inte har kommit, jag har dock alltid fått de varor jag köpt på Amazon även om säljaren man köpt ifrån inte har några omdömen.

Bara kontakta dom så krediterar dom dig.
Citera
2023-08-23, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Varför försöker du argumentera för miljön för 30 kr när du själv ska beställa den på nytt? Sen slösar du massor av tid. Är 30 kr så viktigt så ska du inte köpa den produkten.

Netonnet har en policy att går varan ned i pris närmaste 30 dagarna efter köp får man mellanskillnaden. Man behöver inte packa ned tvn man köpt, begära returfrakt och köpa o installera en ny. Man får också en trygg känsla att alltid vara rätt i tajmingen när man köper och slipper oroa sog för att en rea kanske kommer kommande vecka. Varför kan inte amazon gör samma sak? Dom vill hellre göra hels retur-procedduren.

Det handlar inte om 30kr, nästa gång kanske det är 3000kr som en dyrare vara sänkts.

Vore det inte perfekt att amazon gör samma sak som netonnet? För att dom ev ska ändra sig krävs kunder som mig som är där och ifrågasätter. Miljön är bara ett taktiskt argument eftersom företag i regel har respekt för den.
Citera
2023-11-03, 22:57
Medlem
cerns avatar
Tjena!

Jag beställde från Amazon för cirka 2000 kronor 6e September. Den 13e September skickades paketet ut men har fortfarande inte fått någonting.

Jag kontaktade butiken på Amazon och de sa bara "Det står att den är under transit"
Som om allt vore helt normalt.

Vad kan jag göra här? Snart 2 månader sedan jag beställde och det händer absolut ingenting, försöker de slingra sig kanske? Har jag inga rättigheter?
Citera
2023-11-03, 23:56
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Tjena!

Jag beställde från Amazon för cirka 2000 kronor 6e September. Den 13e September skickades paketet ut men har fortfarande inte fått någonting.

Jag kontaktade butiken på Amazon och de sa bara "Det står att den är under transit"
Som om allt vore helt normalt.

Vad kan jag göra här? Snart 2 månader sedan jag beställde och det händer absolut ingenting, försöker de slingra sig kanske? Har jag inga rättigheter?

Avbeställ skiten, säg att det stod ingenting om att leverans kommer ta 2+ månader.
Citera
2023-11-04, 00:27
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Avbeställ skiten, säg att det stod ingenting om att leverans kommer ta 2+ månader.
Tack! Hur kan man göra det?

Det står ju att den är "Under leverans" ser ju ut som att allting är normalt men Amazon sa att jag skulle ha paketet senast 25e Oktober vilket har passerat redan.
Hade paketet kommit 25e så hade allt varit frid och fröjd (även fast det är för lång leveranstid)

Den där shoppen verkar bara vilja åt mina pengar och skiter i om jag får paketet eller inte.
Citera
2023-11-04, 06:15
Medlem
carlv0nlinnes avatar
Citat:

Det står ju att den är "Under leverans" ser ju ut som att allting är normalt men Amazon sa att jag skulle ha paketet senast 25e Oktober vilket har passerat redan.
Hade paketet kommit 25e så hade allt varit frid och fröjd (även fast det är för lång leveranstid)

Den där shoppen verkar bara vilja åt mina pengar och skiter i om jag får paketet eller inte.
När det hänt mig brukar amazon vilja vänta ett par dagar efter beräknat leveransdatum. Sen betalar dom tillbaka pengarna. I flera av dom fallen har paketet dykt upp efter ett tag och då har jag fått behålla det även fast värdet varit runt 5000 kr.

Prata med kundtjänst, dom brukar vara väldigt måna om att hitta en lösning så att man blir nöjd.
Citera
2023-11-04, 13:43
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

Måste ju finnas nånstand din order där du kan anmäla att nåt är fel. Amazon kommer garanterat ge dig pengar tillbaka och säljaren kommer få bakläxa av dom har din order inte kommit inom rimlig tid så är det inte ditt fel.
Citera
2023-11-05, 13:57
Medlem
Simaõs avatar
Handlade på amazon, och det var en minst sagt skum upplevelse.

1. Var ute efter en grej som bara fanns på amazon. Ok, får väl duga. Mycket info på typ holländska, men det spelar väl ingen roll.
2. I checkout får sidan plötsligt för sig att det inte alls går att skicka till mig, i motsats till vad som tidigare stått. Noll info om varför.
3. Efter massa strul lyckas jag få igenom köpet genom att ange ett gammalt postnummer som inte gällt sedan i mars (7 mån sen). Tänker att det kan vara i amazons intresse att ha koll på saker som postnummer? Skitsamma, det borde väl funka.
4. Får ett mail om att varan skickats 1h efter beställning. Lite konstigt snabbt, men visst, det låter väl bra.
5. Dagen efter: får ett konstigt mail märkt "återbetalning för beställning" där amazon berättar att de återbetalar köpesumman pga "account adjustment" (ca 700kr). Ok? Ser mycket riktigt att jag fått en swish. Jaha, då blir det väl inget av det här. Suck.
6. Senare samma dag får jag ett ytterligare obegripligt mail där amazon skriver att jag handlar med en tredjepartssäljare som de tycker jag ska ta kontakt med om jag har några frågor. Varför vill de att jag ska börja maila med nån Pim van der Kuken när köpet uppenbarligen är hävt?
7. En dag senare loggar jag in på amazon för att försöka förstå vad som händer. Ser att varan mycket riktigt skickats? Väntar med att göra ett nytt köp.
8. En ytterligare dag senare ringer ett bud på dörren med varan. Ok, tack!

Känns lite för bra för att vara sant, det här. Har aldrig varit med om att ett företag misslyckats med att ta betalt förut, och lär väl aldrig vara med om det igen. Framtiden får väl utvisa om det finns nån gömd faktura nånstans och det dimper ner brev från ett tyskt inkasso. Men hittar ingenting som tyder på det.
Senast redigerad av Simaõ 2023-11-05 kl. 13:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in