Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-08-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tyvärr så tänker du för smalt. Du verkar bara tänka i rena teknikjobb, och där håller jag med dig om att ungefär samma 30-40% kan jobba i den sektorn (i allt mer avancerade teknikjobb, som dock inte kräver mer av den enskilde i och med att "grundplattformen" hela tiden flyttas fram).

Men det växer hela tiden fram nya jobb. Olika typer av serviceyrken som man inte hört talas om för 20 år sedan. Influencers, personal shoppers, personal trainers, Foodora. I USA har man folk som packar din påse när du handlar. Allt detta är flyktiga brancher som kanske finns i 1-2 decennier och sen ersätts av något nytt.

Mitt kanske största argument är att trots den extrema teknikutveckligen som har skett sedan 1850-talet, så har arbetslösheten legat tämligen konstant. Trots att ca 97% av typen av arbeten som fanns då har försvunnit.

Detta är jättesvårt att förstå, det kan jag verligen hålla med om. Kruxet är att du måste tänka "bredare" än du egentligen rimligtvis kan göra. Varken du eller jag har någon aning om vilken typ av jobb det kommer att finnas om 100-200 år. Det enda vi vet är att så länge det finns människor, så kommer det att finnas en marknad för deras arbete. Jag tror till exempel att ju mer automatisering tar över överallt, så kommer en ren mänsklig kontakt och omtanke att värderas mer. Detta ser vi redan i många typer av arbeten som växer fram.

Så i en framtid kanske allt produceras automatiskt, 50% av befolkningen sysslar med teknikutveckling och resten 50% sysslar med olika former av service från människa till människa som värdesätts allt mer (vi kanske redan är där).

EDIT: Transportbranchen sysselsätter ungefär 2-4% av sveriges befolkning idag. Varför skulle dess automatisering vara mer dramatisk än när jordbruket automatiserades, som sysselsatte 70% av befolkningen och idag 2-3%?

Ska folk torka din rumpa när du är klar också?

Jag har sett folk stå med toarullar på nattklubbar. Är det de fina framtidsjobben du talar så varmt om?

Utan 20 års utbildning (förskola, grundskola, gymnasium, universitetsutbildning) så är man KÖRD. Man kommer få leva ett tragiskt liv som löneslav.

Influencer? Foodora? Personlig tränare?

INGET av dessa jobb är värdiga en människa. Det är slaveri.

Och dessa jobb kommer också att försvinna. Och de kommer ej att ersättas.

Redan nu har vi hundratusentals låtsasjobb i Sverige.

Arbetsförmedlingen kan ersättas med en APP FÖR I HELVETE. Det arbetar tusentals människor där.

Kolla länder som Grekland där ungdomsarbetslösheten ligger på 30%. Där har du Sveriges framtid.

Du är tamefan trög.
Citera
2020-08-08, 21:59
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Ska folk torka din rumpa när du är klar också?

Jag har sett folk stå med toarullar på nattklubbar. Är det de fina framtidsjobben du talar så varmt om?

Utan 20 års utbildning (förskola, grundskola, gymnasium, universitetsutbildning) så är man KÖRD. Man kommer få leva ett tragiskt liv som löneslav.

Influencer? Foodora? Personlig tränare?

INGET av dessa jobb är värdiga en människa. Det är slaveri.

Och dessa jobb kommer också att försvinna. Och de kommer ej att ersättas.

Redan nu har vi hundratusentals låtsasjobb i Sverige.

Arbetsförmedlingen kan ersättas med en APP FÖR I HELVETE. Det arbetar tusentals människor där.

Kolla länder som Grekland där ungdomsarbetslösheten ligger på 30%. Där har du Sveriges framtid.

Du är tamefan trög.

Det är uppenbart, och även genom ditt språkbruk, att du är en av de personer som i det korta loppet upplever sig påverkas negativt av samhällets utveckling.

Jag noterar att du inte alls reflekterar över det långsiktiga perspektivet, dvs att människor i alla tider (och definitivt de senaste 200 åren) har ropat på vargen på exakt samma sätt som du har gjort. Men vargen har inte kommit när:
- Jordbruket, med 70% av befolkningen, automatiserades
- Eldare försvann
- Gaslyktetändare försvann
- Tvättmaskiner ersatte oerhört mycket tvätt-tid som utfördes av kvinnor
- Alla handelsbodar med disk ersattes av snabbköp där du plockar själv
- Och nu, automatiserade kassor där du scannar varor själv

Sett över lång tids utveckling, så kan jag faktiskt inte begripa varför en så onödig sak som att gå till en fysisk butik och plocka ihop varor från hyllor inte skulle kunna automatiseras som ett klick på Internet. Det är en mycket mindre dramatisk förändring än många vi sett under 1900-talet.

Vänligen bemöt några av argumenten, istället för att bara använda sk. kraftuttryck.

EDIT: Du ska få ett yrke att fundera på. Pilot på ett linjeflyg. Vem kände till detta yrke 1850? Var yrket ett "slaveri" på 70-talet? (nej, det var ett av de mest flärdfulla man kunde söka sig till). Idag, det är i slutet av sin cykel.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2020-08-08 kl. 22:06.
Citera
2020-08-08, 22:03
Medlem
Citat:
Det är uppenbart, och även genom ditt språkbruk, att du är en av de personer som i det korta loppet upplever sig påverkas negativt av samhällets utveckling.

Jag noterar att du inte alls reflekterar över det långsiktiga perspektivet, dvs att människor i alla tider (och definitivt de senaste 200 åren) har ropat på vargen på exakt samma sätt som du har gjort. Men vargen har inte kommit när:
- Jordbruket, med 70% av befolkningen, automatiserades
- Eldare försvann
- Gaslyktetändare försvann
- Tvättmaskiner ersatte oerhört mycket tvätt-tid som utfördes av kvinnor
- Alla handelsbodar med disk ersattes av snabbköp där du plockar själv
- Och nu, automatiserade kassor där du scannar varor själv

Sett över lång tids utveckling, så kan jag faktiskt inte begripa varför en så onödig sak som att gå till en fysisk butik och plocka ihop varor från hyllor inte skulle kunna automatiseras som ett klick på Internet. Det är en mycket mindre dramatisk förändring än många vi sett under 1900-talet.

Vänligen bemöt några av argumenten, istället för att bara använda sk. kraftuttryck.

Men vad är det du inte förstår?

Att gå från gaslyktetändare till taxichaufför går ASENKELT.

Att gå från 40-årig taxichaufför till läkare är SKITSVÅRT.

Och den teknologiska utvecklingen går så fort att det blir i princip omöjligt för värdelösa människor (90% av alla arbeten utförs av värdelösa människor) att "plugga" ikapp. Det spelar ingen roll vad de gör. De kommer ej att bli anställningsbara i framtiden.

Är det här svårt för dig att begripa? Har du låg IQ?
Citera
2020-08-08, 22:14
Medlem
Citat:
Men vad är det du inte förstår?

Att gå från gaslyktetändare till taxichaufför går ASENKELT.

Att gå från 40-årig taxichaufför till läkare är SKITSVÅRT.

Och den teknologiska utvecklingen går så fort att det blir i princip omöjligt för värdelösa människor (90% av alla arbeten utförs av värdelösa människor) att "plugga" ikapp. Det spelar ingen roll vad de gör. De kommer ej att bli anställningsbara i framtiden.

Är det här svårt för dig att begripa? Har du låg IQ?

(nej jag tror inte att jag har låg IQ, och hänger med "rätt bra" på arbetsmarknaden)

Men till sak; jag noterar återigen att du bara refererar till rent maskinella yrken, där man utför en sak som en maskin kan göra lika bra. tända en gaslykta, du är i princip en robot. Styra en taxi, du är i princip en robot (förutom den sociala biten som kan vara mycket värdefull).

Och faktum är, att runt 99% av denna typ av "mänskliga robotyrken" har försvunnit sedan mänskligheten började. För många hundra år sedan så drog människor vagnar för hand. Sen kom hästarna. Vad tror du vagndragarna tyckte om det?

Trots detta ligger arbetslösheten konstant över hundratals år på ca 3-6%, vilket är den så kallade jämnviktsarbetslösheten, det som "behövs" då folk byter jobb, och det fåtal som inte kan anpassa sig (men dör av över tid).

Du verkar referera till alla typer av serviceyrken som trams och slaveri, och arbeten där människan egentligen bara är en onödig maskin som de riktiga jobben. Detta får mig att tycka att du tänker alldeles baklänges och kanske dessvärre inte har så stora möjligheter i framtidens arbetsmarknad.

EDIT: "Att gå från gaslyktetändare till taxichaufför går ASENKELT."
Nej, det är otroligt, superotroligt svårt. Kan du tänka dig 1850-talets gaslyktetändare sätta sig i en "taxi" (en körande droska, det är ju alldeles otroligt) och sen köra denna och ta hand om kunder som kommer och vill åka. Och läsa av GPS'en i din taxi, när du som gaslyktetändare knappt har varit utanför den kullerstensbelagda Storgatan i Grönköping 1850. Hur kan det vara "asenkelt"?

Nej, du tänker dessvärre alldeles vansinnigt.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2020-08-08 kl. 22:17.
Citera
2020-08-08, 22:33
Medlem
Citat:
(nej jag tror inte att jag har låg IQ, och hänger med "rätt bra" på arbetsmarknaden)

Men till sak; jag noterar återigen att du bara refererar till rent maskinella yrken, där man utför en sak som en maskin kan göra lika bra. tända en gaslykta, du är i princip en robot. Styra en taxi, du är i princip en robot (förutom den sociala biten som kan vara mycket värdefull).

Och faktum är, att runt 99% av denna typ av "mänskliga robotyrken" har försvunnit sedan mänskligheten började. För många hundra år sedan så drog människor vagnar för hand. Sen kom hästarna. Vad tror du vagndragarna tyckte om det?

Trots detta ligger arbetslösheten konstant över hundratals år på ca 3-6%, vilket är den så kallade jämnviktsarbetslösheten, det som "behövs" då folk byter jobb, och det fåtal som inte kan anpassa sig (men dör av över tid).

Du verkar referera till alla typer av serviceyrken som trams och slaveri, och arbeten där människan egentligen bara är en onödig maskin som de riktiga jobben. Detta får mig att tycka att du tänker alldeles baklänges och kanske dessvärre inte har så stora möjligheter i framtidens arbetsmarknad.

EDIT: "Att gå från gaslyktetändare till taxichaufför går ASENKELT."
Nej, det är otroligt, superotroligt svårt. Kan du tänka dig 1850-talets gaslyktetändare sätta sig i en "taxi" (en körande droska, det är ju alldeles otroligt) och sen köra denna och ta hand om kunder som kommer och vill åka. Och läsa av GPS'en i din taxi, när du som gaslyktetändare knappt har varit utanför den kullerstensbelagda Storgatan i Grönköping 1850. Hur kan det vara "asenkelt"?

Nej, du tänker dessvärre alldeles vansinnigt.

Vad är det du inte förstår?

Vi har 500 000 låtsasjobb i Sverige. Förstå det.

Den reella arbetslösheten ligger på 10-15%. Vad fan får du 3-6% ifrån? Är du full?
Citera
2020-08-08, 22:37
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstår?

Vi har 500 000 låtsasjobb i Sverige. Förstå det.

Den reella arbetslösheten ligger på 10-15%. Vad fan får du 3-6% ifrån? Är du full?

Du hänger med dåligt i tråden. Jag har redan för länge sedan sagt att vi har en assymetrisk chock av 1-2 miljoner personer helt utan normal matchning som kommit till Sverige senaste decennierna. Självklart har det höjt arbetslösheten just nu över genomsnittet över tid.

Nu har du under ganska kort tid kallat mig för "trög", "lågt IQ", "full", men inte besvarat något av det jag har skrivit. Det börjar bli onödigt att ta diskussionen längre med dig, och jag får istället önska dig all välgång på den framtida arbetsmarknaden (du lär behöva det).
Citera
2020-08-08, 22:40
Medlem
zeridoxs avatar
Citat:
Du hänger med dåligt i tråden. Jag har redan för länge sedan sagt att vi har en assymetrisk chock av 1-2 miljoner personer helt utan normal matchning som kommit till Sverige senaste decennierna. Självklart har det höjt arbetslösheten just nu över genomsnittet över tid.

Nu har du under ganska kort tid kallat mig för "trög", "lågt IQ", "full", men inte besvarat något av det jag har skrivit. Det börjar bli onödigt att ta diskussionen längre med dig, och jag får istället önska dig all välgång på den framtida arbetsmarknaden (du lär behöva det).

Tror inte du har en aning om vad du pratar om.
Vad betyder en assymetrisk shock?
Jag orkar inte ens läsa in mig på vad ni bråkar om, men du ger sken av en faktisk tröghet.
Citera
2020-08-08, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeridox
Tror faktiskt du inte har en aning om vad du pratar om.
Vad betyder en assymetrisk shock?

"Chock"

Det är något som kommer in "från sidan" och stör ett system. Sverige och de flesta liberala länder har en jämnviktsarbetslöshet runt 3-6%. Men nu ligger Sverige högre på grund av ett stort inflöde av väldigt dåligt matchade personer till vår arbetsmarknad. Det är vad det handlar om.
Citera
2020-08-08, 22:44
Medlem
Citat:

För att du är dum. På riktigt.

Du tror att 500 000 industriarbetare ska bli influencers.

Du tror att den teknologiska utvecklingen är lika barmhärtig varje gång den slaktar arbeten. Det finns en gräns där man inte kan skapa nya låtsasarbeten. FÖRSTÅ DET.

Herregud...
Citera
2020-08-08, 22:45
Medlem
Citat:
"Chock"

Det är något som kommer in "från sidan" och stör ett system. Sverige och de flesta liberala länder har en jämnviktsarbetslöshet runt 3-6%. Men nu ligger Sverige högre på grund av ett stort inflöde av väldigt dåligt matchade personer till vår arbetsmarknad. Det är vad det handlar om.

Dessa miljoner invandrare ger 100 000 svenskar arbeten på olika myndigheter, på nystartade företag, på sjukhusen osv. Men du är för trög för att förstå det.
Citera
2020-08-08, 22:48
Medlem
Wotans avatar
Citat:
"Chock"

Precis vad jag tänkt, med bara "normala" svenskar hade vi haft nästan ingen arbetslöshet. De flesta har utvecklats med tekniken, utbildningsnivån har höjts och vanliga svenskar är väl rustade för den moderna arbetsmarknaden. På samma sätt som att inte många svenskar är asociala och kriminella. Det är inflödet av apor från Mellanöstern och Afrika som drar ner snittet. Som PISA-undersökningarna tex, vanliga svenska ungar kan givetvis klara dem bra. Men avkomma till analfabeter från Somalia drar ner snittet
Citera
2020-08-08, 22:50
Medlem
Citat:
För att du är dum. På riktigt.

Du tror att 500 000 industriarbetare ska bli influencers.

Du tror att den teknologiska utvecklingen är lika barmhärtig varje gång den slaktar arbeten. Det finns en gräns där man inte kan skapa nya låtsasarbeten. FÖRSTÅ DET.

Herregud...

Nej, jag tror inte att 500 000 industriarbetare ska bli influensers

Men jag tror att 97% av lantbrukare 1850 kunde bli något annat.
Jag tror att 50% av kassörskor 1980 kunde bli något annat.

Det finns ingen "man" som skapar "låtsasarbeten". Det är bara utvecklingen som förändrar och skapar nya jobb, och jag är ledsen att se att du inte verkar vara del av denna. Jag beklagar så mycket och önskar största välgång i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in