Citat:
Ursprungligen postat av
E-pluribus-unum
Fast det finns en gräns. Redan nu krävs universitetsutbildning för många arbeten. Och ju mer den teknologiska utvecklingen ökar så kommer grundkunskapen för att kunna arbeta bara att öka.
För 30 år sedan kunde en illiteral person invandra och få jobb. Idag är det i princip omöjligt.
Gränserna för vad som krävs av medborgarna ökar bara.
Vänta tills transportbranschen automatiserats. Där har du massarbetslöshet utan dess like. Och att alla ska bli hjärnkirurger eller entreprenörer är världsfrånvänt.
Tyvärr så tänker du för smalt. Du verkar bara tänka i rena teknikjobb, och där håller jag med dig om att ungefär samma 30-40% kan jobba i den sektorn (i allt mer avancerade teknikjobb, som dock inte kräver mer av den enskilde i och med att "grundplattformen" hela tiden flyttas fram).
Men det växer hela tiden fram nya jobb. Olika typer av serviceyrken som man inte hört talas om för 20 år sedan. Influencers, personal shoppers, personal trainers, Foodora. I USA har man folk som packar din påse när du handlar. Allt detta är flyktiga brancher som kanske finns i 1-2 decennier och sen ersätts av något nytt.
Mitt kanske största argument är att trots den extrema teknikutveckligen som har skett sedan 1850-talet, så har arbetslösheten legat tämligen konstant. Trots att ca 97% av typen av arbeten som fanns då har försvunnit.
Detta är jättesvårt att förstå, det kan jag verligen hålla med om. Kruxet är att du måste tänka "bredare" än du egentligen rimligtvis kan göra. Varken du eller jag har någon aning om vilken typ av jobb det kommer att finnas om 100-200 år. Det enda vi vet är att så länge det finns människor, så kommer det att finnas en marknad för deras arbete. Jag tror till exempel att ju mer automatisering tar över överallt, så kommer en ren mänsklig kontakt och omtanke att värderas mer. Detta ser vi redan i många typer av arbeten som växer fram.
Så i en framtid kanske allt produceras automatiskt, 50% av befolkningen sysslar med teknikutveckling och resten 50% sysslar med olika former av service från människa till människa som värdesätts allt mer (vi kanske redan är där).
EDIT: Transportbranchen sysselsätter ungefär 2-4% av sveriges befolkning idag. Varför skulle dess automatisering vara mer dramatisk än när jordbruket automatiserades, som sysselsatte 70% av befolkningen och idag 2-3%?