Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-08-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Nu kan bygghandeln lägga ned sin lönsamma försäljning av förnödenheter m.m vinnare blir Lålek & Bålek i den branchen.
När Amazon väl smort in maskineriet , lager,logistik etc så kommer man lägga bud på en del bygghandlare bland annat Ahlsell står på tur men, först skall dom få " lida " lite så köpeskillingen dippar.
Clas Olsson & Dressman kan också hälsa hem....

Vilket är positivt. Varför ska man betala 2x priset på Clas Ohlson?
Citera
2020-08-08, 20:23
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Så verklighetsfrånvänt att hylla ett framtidsscenario där Amazon har tagit över flera marknader. Tror ni att priserna kommer att bli lägre när Amazon har monopol och är så stora att de kan direkt slå ut alla nya uppstickare som försöker skapa konkurrens?
Citera
2020-08-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag säljer på tradera men bara begagnat, där blir det ingen skillnad. Typ ginza som säljer mycket där säljer bara rea-varor eller utgångna produkter. Jag har svårt att se någon stor säljare på tradera, det är en riktigt liten sajt med liten försäljning om man ser till siffrorna.

De givna förlorarna bör vara ginza, cdon, discshop, adlibris, bokus, netonnet, där jag handlar min el, musik och böcker. Jag går naturligtvis över till amazon.se om de är billigare. Men bara då, fungerar utmärkt med de andra hemsidorna så kvalitetsmässigt behöver jag inte byta ut dem. Men de måste naturligtvis fortsätta sköta sig. Hotet att en kund går över till amazon.se finns alltid.

Mina begagnat-prylar kan möjligen få ett uppsving via amazon, så där kan tradera förlora en del säljare, även bokborsen.se. Gäller oss som är etablerade och säljer mycket varor och många olika varor, vi kan hitta nya kunder via amazon.se.

Noterar dock att amazon försökte slå ut ebay ca år 2000, jag sålde mycket på ebay då. Men amazon lyckades aldrig attrahera tillräckligt många köpare pga sämre gränssnitt så deras auktionsförsök förtvinade snabbt och blev istället en slags blocket.se.

Jag var lite orolig ett tag. För om man säljer som jag gör så vore det väldigt tråkigt att sidan skulle dö..
Citera
2020-08-08, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Så verklighetsfrånvänt att hylla ett framtidsscenario där Amazon har tagit över flera marknader. Tror ni att priserna kommer att bli lägre när Amazon har monopol och är så stora att de kan direkt slå ut alla nya uppstickare som försöker skapa konkurrens?

Hellre Amazon.se än någon sketen egenföretagare som lurar skjortan av en vid första läge.

Dessutom är våra svenska e-handelsbolag värdelösa. De är knappt innovativa, varför ska de finnas kvar? Det gäller att äta eller ätas. Eller är du en kommunist?
Citera
2020-08-08, 20:56
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Hellre Amazon.se än någon sketen egenföretagare som lurar skjortan av en vid första läge.

Dessutom är våra svenska e-handelsbolag värdelösa. De är knappt innovativa, varför ska de finnas kvar? Det gäller att äta eller ätas. Eller är du en kommunist?

Hellre Amazon...

Nån Måste Ju Vara Bäst På Allt 😉

Kan bli så att JB haft tanken att erövra precis ALLT och fortsätta med det
tills de kommer en gammal Kines eller varför inte en Indier och vill ha jordens kaka 😁

Skämt åsido 😉

Som alla vet så håller ju inte allt såvida inte allt folk på planeten vill ha de så 😊🍺
Citera
2020-08-08, 21:05
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:

Att ett företag, om än privat, indirekt har monopol på det mesta inom e-handel ligger närmare kommunismen än att det är som idag där Adlibris, Skruvat, Lyko m.fl. är stora inom sina branscher. Eller en bättre jämförelse: att du idag kan välja mellan t.ex. Ablibris, Bokus och Akademibokhandeln. Sen är Amazons sida nästan helt värdelös att navigera i, men de behöver inte bry sig om det då de är så stora.
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2020-08-08 kl. 21:08.
Citera
2020-08-08, 21:08
Medlem
Vore toppen om Amazon kunde ha många varor från USA till Sverige för att slippa tullen. Skulle tex kunna vara skor och kläder. Behovet finns då få klädbutiker inte kan anpassa sig efter Jeanstorlek på korrekt sätt.
Citera
2020-08-08, 21:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Arbetslösheten ligger inte konstant på 3-6 %, den är klart högre.
Eurostat 2005 - 2019
https://ec.europa.eu/eurostat/statis...ual_statistics
1970 - 2009
https://postimg.cc/zHVzKDFN

Ja, vi har de senaste 1-2 decennierna något som kan klassas som en perfekt assymetrisk chock på arbetsmarknaden, nämligen ett inflöde av flera miljoner personer som inte kommit hit som arbetskraftsinvandring och är helt oanpassade till den svenska arbetsmarknaden (ingen "matchning").

En annan chock var ju 90-talskrisen, och för länge sedan, 30-talskrisen. Men sett över lång tid så ökar inte arbetslösheten på grund av teknikutvecklingen. Nya jobb kommer istället till, helt enkelt för att "alla kan jobba". Tänk så här: 1850 var kanske 70% av befolkningen bönder. Nu är det 3%. Och när ångloken ersattes av ellok så var det många eldare som sa att nu är det slut, vanligt folk kan inte få jobb längre.
Citera
2020-08-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, vi har de senaste 1-2 decennierna något som kan klassas som en perfekt assymetrisk chock på arbetsmarknaden, nämligen ett inflöde av flera miljoner personer som inte kommit hit som arbetskraftsinvandring och är helt oanpassade till den svenska arbetsmarknaden (ingen "matchning").

En annan chock var ju 90-talskrisen, och för länge sedan, 30-talskrisen. Men sett över lång tid så ökar inte arbetslösheten på grund av teknikutvecklingen. Nya jobb kommer istället till, helt enkelt för att "alla kan jobba". Tänk så här: 1850 var kanske 70% av befolkningen bönder. Nu är det 3%. Och när ångloken ersattes av ellok så var det många eldare som sa att nu är det slut, vanligt folk kan inte få jobb längre.

Fast det finns en gräns. Redan nu krävs universitetsutbildning för många arbeten. Och ju mer den teknologiska utvecklingen ökar så kommer grundkunskapen för att kunna arbeta bara att öka.

För 30 år sedan kunde en illiteral person invandra och få jobb. Idag är det i princip omöjligt.

Gränserna för vad som krävs av medborgarna ökar bara.

Vänta tills transportbranschen automatiserats. Där har du massarbetslöshet utan dess like. Och att alla ska bli hjärnkirurger eller entreprenörer är världsfrånvänt.
Citera
2020-08-08, 21:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Fast det finns en gräns. Redan nu krävs universitetsutbildning för många arbeten. Och ju mer den teknologiska utvecklingen ökar så kommer grundkunskapen för att kunna arbeta bara att öka.

För 30 år sedan kunde en illiteral person invandra och få jobb. Idag är det i princip omöjligt.

Gränserna för vad som krävs av medborgarna ökar bara.

Vänta tills transportbranschen automatiserats. Där har du massarbetslöshet utan dess like. Och att alla ska bli hjärnkirurger eller entreprenörer är världsfrånvänt.

Tyvärr så tänker du för smalt. Du verkar bara tänka i rena teknikjobb, och där håller jag med dig om att ungefär samma 30-40% kan jobba i den sektorn (i allt mer avancerade teknikjobb, som dock inte kräver mer av den enskilde i och med att "grundplattformen" hela tiden flyttas fram).

Men det växer hela tiden fram nya jobb. Olika typer av serviceyrken som man inte hört talas om för 20 år sedan. Influencers, personal shoppers, personal trainers, Foodora. I USA har man folk som packar din påse när du handlar. Allt detta är flyktiga brancher som kanske finns i 1-2 decennier och sen ersätts av något nytt.

Mitt kanske största argument är att trots den extrema teknikutveckligen som har skett sedan 1850-talet, så har arbetslösheten legat tämligen konstant. Trots att ca 97% av typen av arbeten som fanns då har försvunnit.

Detta är jättesvårt att förstå, det kan jag verligen hålla med om. Kruxet är att du måste tänka "bredare" än du egentligen rimligtvis kan göra. Varken du eller jag har någon aning om vilken typ av jobb det kommer att finnas om 100-200 år. Det enda vi vet är att så länge det finns människor, så kommer det att finnas en marknad för deras arbete. Jag tror till exempel att ju mer automatisering tar över överallt, så kommer en ren mänsklig kontakt och omtanke att värderas mer. Detta ser vi redan i många typer av arbeten som växer fram.

Så i en framtid kanske allt produceras automatiskt, 50% av befolkningen sysslar med teknikutveckling och resten 50% sysslar med olika former av service från människa till människa som värdesätts allt mer (vi kanske redan är där).

EDIT: Transportbranchen sysselsätter ungefär 2-4% av sveriges befolkning idag. Varför skulle dess automatisering vara mer dramatisk än när jordbruket automatiserades, som sysselsatte 70% av befolkningen och idag 2-3%?
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2020-08-08 kl. 21:41.
Citera
2020-08-08, 21:42
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vore toppen om Amazon kunde ha många varor från USA till Sverige för att slippa tullen. Skulle tex kunna vara skor och kläder. Behovet finns då få klädbutiker inte kan anpassa sig efter Jeanstorlek på korrekt sätt.

Skulle tullen helt plötsligt försvinna för att Amazon kommer till stan?
Citera
2020-08-08, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Det kommer alltid att finnas allehanda mänskliga behov som behöver tillfredsställas. På 50-talet talades om hur lite vi skulle behöva arbeta nu om produktivitetsutvecklingen skulle fortsätta som den gjort fram till dess. Det finns heller ingen naturlag som säger att 40 tim/vecka är ett måste.

Klart att den invandring vi haft inte går att anpassa till vår arbetsmarknad, antalet pizzerior, kebabhak, taxi mm är redan gravt överetablerat. Bor och arbetar i Malmö och träffar ofta på invandrare som varit här länge som man inte kan ha någon vettig kommunikation med på svenska, detta trots att de av de välvilliga skulle klassas som kunna svenska.

Men det finns ju en oändlig "uppfinningsrikedom" för att trolla dessa som "sysselsatta" och hållas borta från arbetslöshetsstatistiken. Den "framgångsrika" balkaninvandringen på 90-talet löstes ju inte minst med att minst en 1/3 förtidspensionerades.

Sven Grassman gjorde ett diagram i början av 80-talet om hur fördelningen av arbetskraft skulle fördela sig.
https://postimg.cc/tnsgjkd0
Senast redigerad av nbsp 2020-08-08 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in