Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-12, 12:46
Medlem
En sak som känns lite B är att samma pryl kan vara mycket billigare på Amazon.de än på .se, trots att den säljs och fraktas av amazon, det är lite Aliexpress varning på det ,där är det vanligt att samma säljare säljer samma pryl till 3-4 olika priser.
Citera
2021-11-20, 23:17
Medlem
Gjorde min första beställning som Prime medlem i torsdags och skulle få paketet dagen efter. Det började bra(tur man är ute i god tid med julklapparna). Paketet skulle levereras mellan 17:00-22:00 i fredags med airmee.

När klockan började närma sig 22:00 får jag ett sms om att kvällen inneburit kraftiga förseningar och att de ska försöka leverera det innan 23:00.

Sedan..Pga förseningar måste vi tyvärr meddela att ditt paket inte kan levereras idag. Vi jobbar hårt för att du ska få ditt paket så snart som möjligt och har därför planerat in leverans imorgon kl. 17:00-22:00.

Och sen idag lördag..
Hej! Vi har tyvärr stött på problem som innebär att din leverans från Amazon kommer bli försenad. Vi jobbar hårt för att paketet ska nå dig så fort så möjligt och meddelar dig när vi har ett nytt leveransdatum .

Nytt leveransdatum aviseras om 1-2 dagar, alltså inte att ordern levereras då. Någon som varit med om något liknande och fått kompensation?
Citera
2021-11-21, 01:15
Avstängd
31G350125s avatar
Bruka köpa mycket ifrån Amazon.se , oftast går det bra. Ibland blir det rörigt, dom använder för många olika fraktbolag, en del riktiga sunkiga fraktbolag som envisa bara leverera hem till dörren och inte har något utlämningsställe, då blir det fel.
Citera
2021-11-23, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronestune
Beror nog på storleksskillnader och att en riktig standard inte riktigt finns. Bara en tidsfråga innan en global standard kommer och då kommer amazon nog vara först där.

Adlibris suger kuk. Är trött på att vänta 2 veckor för en bokjävel. Ditt argument suger.
Citera
2021-11-23, 15:03
Medlem
towbs avatar
Kan de i alla fall skicka allt med en firma, gärna en som inte "misslyckas" med att leverera till dörren också.
Citera
2021-12-03, 05:11
Medlem
Hej jag undrar ifall man beställer från Amazon, kommer det til dören elr hämtar man i nån butik?
Citera
2021-12-03, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Hej jag undrar ifall man beställer från Amazon, kommer det til dören elr hämtar man i nån butik?

Det har varit post nord ombud när jag har köpt. Såvida du inte väljer hemleverans som kostar extra eller kräver medlemskap i deras prime-abonnemang
Citera
2021-12-06, 17:57
Medlem
Hur vet man om det man köper är begagnat elr inte?
Citera
2021-12-07, 18:57
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Hur vet man om det man köper är begagnat elr inte?

En del säljare gör på olika sätt. Ibland står det i rubriken att varan är begagnad, ibland i fältet för vald "färg" eller på något annat ställe.
Citera
2021-12-07, 19:01
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klosor6
Adlibris suger kuk. Är trött på att vänta 2 veckor för en bokjävel. Ditt argument suger.

Vad jag hörde så hade de i alla fall förut en massa leveranstörsskulder och var sega med att betala sina räkningar, så deras underleverantörer höll inne på leveranserna till de hade betalat tillräckligt mycket.

Drop-shopping är ju ganska värdelst när leveranserna blir sega. Rekommenderar Bokus istället, brukar ta några dagar där.

Om man inte kan beställa direkt på Amazon.
Citera
2021-12-07, 19:04
Medlem
Fialisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morbiden
Gjorde min första beställning som Prime medlem i torsdags och skulle få paketet dagen efter. Det började bra(tur man är ute i god tid med julklapparna). Paketet skulle levereras mellan 17:00-22:00 i fredags med airmee.

När klockan började närma sig 22:00 får jag ett sms om att kvällen inneburit kraftiga förseningar och att de ska försöka leverera det innan 23:00.

Sedan..Pga förseningar måste vi tyvärr meddela att ditt paket inte kan levereras idag. Vi jobbar hårt för att du ska få ditt paket så snart som möjligt och har därför planerat in leverans imorgon kl. 17:00-22:00.

Och sen idag lördag..
Hej! Vi har tyvärr stött på problem som innebär att din leverans från Amazon kommer bli försenad. Vi jobbar hårt för att paketet ska nå dig så fort så möjligt och meddelar dig när vi har ett nytt leveransdatum .

Nytt leveransdatum aviseras om 1-2 dagar, alltså inte att ordern levereras då. Någon som varit med om något liknande och fått kompensation?

Man brukar kunna få lite gratis månad med prime, osv.
Citera
2021-12-09, 18:09
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morbiden

Och sen idag lördag..

Nu ska jag ösa ur min djupa källa av kunskap om detta ämne.. och dela med dig !
Jag har varit kund hos Amazon som bosatt i England, sen millenieskiftet... Skaffade Prime, när det kom i England - tror det var runt 2010.

Självfallet HATAR jag egentligen Amazon och dess ägare Jeff Bezos. De behandlar sin personal som slavar
eller robotar... och slår ut anständiga företag som inte kan konkurrera med deras affärsmodell..... MEN... Jag använder det ändå... Det är så satans bekvämt. Livet är för kort för att spendera timtals på massor av sajter och fylla i all info och sen vänta i veckor på leverans.
Amazon har alla mina addresser. Två klick och sen är det klart. Med Prime - i alla fall i England - leverans nästa dag. Går ytterst sällan fel.

När jag flyttade till Sverige 2019 så fick jag brutal abstinens på next-day-delivery shopping, och Amazon.
I Sverige så får man först leta på massor av olika sajter.... Fylla i sina detaljer och hålla på med det där äckliga "Klarna", som verkar handla om att se till att kunder får betala straffavgifter! Undvik detta! Skriv in dit bankkort direkt på betalningssidan i stället och använd bara Klarna när inget annat alternativ finns!

SEN meddelar firman att de ska försöka leverera inom 2 VECKOR. Suck!
Nästan allt i Sverige har över en veckas leveranstid.
Två veckor är helt normalt.

I England kan man få det mest nästa dag. Varför går inte detta i Sverige?

Efter ett tag började jag förstå att leveransproblemen beror på det usla PostNord, samt att UPS och DHL är för dyra i Sverige. Folk använder det inte till vardagliga leveranser, pga det höga priset.

Precis då så började Airmee, Budbee m.fl. komma. En bra och nödvändig utveckling.
Amazon började i Sverige och var till en början ganska värdelöst med dåligt sortiment och dåliga översättningar.

Nu är jag igång och shoppar med Amazon Prime i Sverige. Det handlar ju inte om "Next Day" delivery, utan vanligen om 3-4 dagar med Prime, om du har tur! En brittisk eller amerikansk person blir helt chockad och ganska arg. Men detta är ändå en förbättring jämfört med normen i Sverige.

Jag konstaterar att transportföretaget BRING är minst lika uselt som Postnord. Kanske värre! Vad är detta för jäkla skräpbolag?
De skickar saker som skulle levereras hem, till ombud. De ljuger och säger att man inte var hemma - fastän man i det närmsta satt och väntade på dem, vid dörren. Ett riktigt skitföretag.

Airmee är däremot bra! Amazon SE använder ofta dem. Ungefär 1/4 leveranser med Airmee blir inte av den dagen som de hade annonserat, utan paketet kommer dagen efter i stället. Det är fortfarande det bästa transportföretaget i Stockholm - vilket säger ganska mycket!

Amazon har EN bra sida --- De tvingar andra företag att höja ribban när det gäller snabba leveranser -
för att kunna konkurrera med Amazon. Sverige behövde verkligen detta! Det finns en otrolig slapphet när det gäller att få ändan ur vagnen och faktiskt skicka produkten som kunden köpt. England är miltals före Sverige där och det är delvis för att Amazon funnits så länge på den brittiska marknaden.

Men sammanfattningsvis så är bristen på snabba leveransföretag, akilleshälen för Amazons modell, i Sverige.
Hur kan det komma sig att Next-Day-Delivery funkar som det ska 9/10 av tiden i England - men är i princip omöjligt att genomföra, i Sverige?

Ring Amazon under svensk dagstid så får du deras svenska kundsupport
(ring inte sent - då kommer du till Filippinerna eller Indien). Klaga om något var fel med leveransen. Säg att du tycker de ska använda UPS, DHL eller Airmee - eftersom dessa är de snabbaste och mest pålitliga. Klaga högt och mycket. Amazon ÄR faktiskt lyhörda på kunders feedback. Det är inte en slump att de totaldominerar alla marknader där de varit etablerade länge. Folk vill kunna hitta det de behöver - fort lägga en beställning och få leverans nästa dag! Ytterst få företag i Sverige utöver Amazon erbjuder detta.
Senast redigerad av orgonit 2021-12-09 kl. 18:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in