Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-06, 09:05
  #1
Medlem
RedXs avatar
Det blir mer och mer populärt för arbetsgivare/skolor att anordna seminarier/utbildningstillfällen för att premiera mångfald, motarbeta rasism, HBTQ-certifiera etc. Det uttalade syftet är att den här typen av aktiviteter ska minska fördomar och risken att anställda ur utsatta grupper ska utsättas för kränkande behandling.

Men hur väl fungerar detta?

https://theconversation.com/amp/why-...appoint-143644

Citat:
In terms of reducing bias and promoting equal opportunity, diversity training has “failed spectacularly,” according to the expert assessment of sociologists Frank Dobbin and Alexandra Kalev. When Dobbin and Kalev evaluated the impact of diversity training at more than 800 companies over three decades, they found that the positive effects are short-lived and that compulsory training generates resistance and resentment.

“A company is better off doing nothing than mandatory diversity training,” Kalev concluded.


Some of the most popular training approaches are of dubious value. There is evidence, for example, that introducing people to the most commonly used readings about white privilege can reduce sympathy for poor whites, especially among social liberals.

There is also evidence that emphasizing cultural differences across racial groups can lead to an increased belief in fundamental biological differences among races. This means that well-intentioned efforts to celebrate diversity may in fact reinforce racial stereotyping.

Är detta förvånande? Kan arbetsgivare göra något annat i stället? Eller är det bättre att arbetsgivare i stället väljer att inte fokusera så mycket på sina anställdas (på ytan) olikheter?

Kan den här typen av utbildningar i själva verket föra med sig fler negativa än positiva konsekvenser?
__________________
Senast redigerad av RedX 2020-08-06 kl. 09:12.
Citera
2020-08-06, 09:24
  #2
Medlem
När genusindustrin härjar som de gör i Sverige så får de två olika sorters resultat med samma lösning på båda:
1. Personalen skiter i, vilket tolkas som att mer genusutbildning behövs
2. Personalen nappar, vilket tolkas som att mer genusutbildning behövs
Citera
2020-08-06, 09:50
  #3
Medlem
Ja det är klart, att det är mer negativt än positivt. Eftersom dessa, i likhet med hela identitetstänket, ökar polarisering och gruppmedvetenhet.

Att dela in människor i grupper, och utse förtryckare och offer, leder ju per automatik till att grupperna blir mer fientligt inställda till varandra.

Precis som författarna konstaterar, ju mer man fokuserar på olikheter; desto djupare antas olikheterna vara. Det finns ju ingen anledning till att det skulle vara bättre med mångfald, om nu alla i princip är lika. Där gruppernas enda bidrag, är sina negativa erfarenheter av maktförhållanden.
Citera
2020-08-06, 10:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det blir mer och mer populärt för arbetsgivare/skolor att anordna seminarier/utbildningstillfällen för att premiera mångfald, motarbeta rasism, HBTQ-certifiera etc. Det uttalade syftet är att den här typen av aktiviteter ska minska fördomar och risken att anställda ur utsatta grupper ska utsättas för kränkande behandling.

Men hur väl fungerar detta?

https://theconversation.com/amp/why-...appoint-143644



Är detta förvånande? Kan arbetsgivare göra något annat i stället? Eller är det bättre att arbetsgivare i stället väljer att inte fokusera så mycket på sina anställdas (på ytan) olikheter?

Kan den här typen av utbildningar i själva verket föra med sig fler negativa än positiva konsekvenser?

Jag skulle göra allt för att undvika deltagande, och samtidigt börja söka nytt jobb.

Sån populistisk smörja gör mig illamående och hatisk.
Citera
2020-08-06, 11:02
  #5
Medlem
Jag är inte aktivist och skulle bli fly förbannad om företaget jag jobbar på ska utbilda mig till att bli aktivist.

Då är det dags att söka mig vidare till ett företag som inte håller på med aktivism.

Lika förbannad blir jag på "en blabla procent av köpen går till bla bla"
Vill jag bidra till välgörenhet så är jag fullt kapabel till att göra det valet själv och behöver inte något företag eller en någon välgörenhets knarkande chef till hjälp för att göra det.

Lika illa när företags julklappen är "du har skänkt pengar till blabla" - WOW, i mitt namn har någon bestämt att skänka pengar till en organisation jag inte stöttar! SNYGGT där förbannad idiot! Tror jag ska skänka pengar till "vi som är idioter i DITT namn"

Samma med det där förbannade Pride eventet. Det är INTE kul att få det upptryckt i facet varje år! Håll på med w/e the fuck ni vill, men kör upp det i mitt face och jag kommer gå bananas på erat face!
__________________
Senast redigerad av Chilledippen 2020-08-06 kl. 11:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback