2020-08-08, 02:36
Medlem
I en artikel i två spalter på sidan 6 i Norrköpings Tidningar den 29 januari 1929 berättas lite om det gångna årets försvinnanden i huvudstaden.

Till ordonnanspolisen i Stockholm inkom under året 241 anmälningar om försvunna. Av dessa hittades 190 vid liv medan 16 hade avlidit. Resterande 35 personer fick man inte rätt på men många av dessa kan ha rört människor som tagit in på hotell eller annan form av logi och avvikit utan att betala, kanske också lämnat falska namn.
Citera
2020-08-08, 05:24
Medlem
psykoshippiens avatar
Mycket intressant, ehh. Har du hittat tidningen på bibliotekets digitala arkiv?
Citera
2020-08-08, 09:26
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien

I KB:s digitala tidningsarkiv kan man läsa NT-årgångar till och med 1900-talets början, och sedan från de allra senaste åren. Men inte från 1929. Kan gamla nummer av blaskan läsas någon annanstans på nätet?

https://tidningar.kb.se/?newspaper=N...GS%20TIDNINGAR

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
I en artikel i två spalter på sidan 6 i Norrköpings Tidningar den 29 januari 1929 berättas lite om det gångna årets försvinnanden i huvudstaden.

Till ordonnanspolisen i Stockholm inkom under året 241 anmälningar om försvunna. Av dessa hittades 190 vid liv medan 16 hade avlidit. Resterande 35 personer fick man inte rätt på men många av dessa kan ha rört människor som tagit in på hotell eller annan form av logi och avvikit utan att betala, kanske också lämnat falska namn.

Berätta gärna mera om artikeln. Nämns där några försvunna vid namn?
Senast redigerad av Ördög 2020-08-08 kl. 09:29.
Citera
2020-08-08, 13:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant artikel över försvunna personer 1928 i Stockholm.

Citat:

Det låter som en mycket intressant artikel.

Berätta gärna lite mer från artikeln. Precis som Ördög så undrar jag om några namn nämndes? Tänkte närmast på dessa 35 personer som ännu inte hade hittats.
Citera
2020-08-09, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien

Jag läser inbundna hel- och halvårsvolymer av tidningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det låter som en mycket intressant artikel.

Berätta gärna lite mer från artikeln. Precis som Ördög så undrar jag om några namn nämndes? Tänkte närmast på dessa 35 personer som ännu inte hade hittats.

Just den här artikeln lämpade sig inte för att fotografera så jag har inte mer än vad jag redan har uppgivit men jag ska ta reda på om det går att få ta del av den på digital väg. Ämnet har ju kommit upp i en tråd i Kriminalhistoria, har jag för mig, om olösta mord eller försvinnanden i historisk tid så jag tänkte att det kunde vara intressant för någon som har tillgång till KB eller annat bibliotek med tillgång till en större del av de digitaliserade tidningarna.
Citera
2020-08-09, 14:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika trådar.

Citat:
Jag läser inbundna hel- och halvårsvolymer av tidningen.

Just den här artikeln lämpade sig inte för att fotografera så jag har inte mer än vad jag redan har uppgivit men jag ska ta reda på om det går att få ta del av den på digital väg. Ämnet har ju kommit upp i en tråd i Kriminalhistoria, har jag för mig, om olösta mord eller försvinnanden i historisk tid så jag tänkte att det kunde vara intressant för någon som har tillgång till KB eller annat bibliotek med tillgång till en större del av de digitaliserade tidningarna.

Har också läst en hel del inbundna hel- och halvårsvolymer dock inte Norrköpings Tidningar.

Okej. Ja en sådan tråd finns helt riktigt i det forumet före 1900. Finns även en tråd i forumet Försvunna personer för tiden 1900-1944 samt en för tiden 1945-2010. Fler och fler tidningar blir digitaliserade och slutmålet är att alla tidningar skall bli så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in