Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-08, 22:54
  #13
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Jag kunde ha skrivit ett par spaltmeter till men en start i alla fall.

Lite som jag med väktaryrket idag.

Vet du, jag har fått höra att jag inte ska bry mig så mycket.

Kanske ligger det något i det (har jag börjat intala mig efter dryga 20 år i uniform) kanske ska man bara göra sitt, och inte fundera så jävla mycket.

(Jaja, vi har olika yrken , men vi ser varandras "elände" med samma ögon, något som vanliga människor inte har en aning om)
Citera
2020-08-09, 13:54
  #14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Det är som du skriver frustrerande att man kan gripa en person och den är ute innan anmälan är färdigskriven trots gott om bevis.

Nja, håller inte riktigt med, dock grips det på tok för lite.



Citat:
Frustration över att många likställer polisen med hela rättskedjan. Vi griper och försöker få personer lagförda, resten av rättskedjan är de som släpper ut. Sömnig tingsrätt som inte sett verkligheten sen 1956 och tror gott om alla. Alla poliser vill fånga tjuvar och andra skurkar.

Detta håller jag helt med om. Många personer verkar ju tro att vi bara kan plocka in folk lite som vi känner. Och bestämma om dom skall lagföras eller inte, funkar ju inte riktigt så...

Citat:
Vi har en bra lagstiftning i många fall men som sällan nyttjas utan man dömer i nedre delen av skalan hela tiden.

Nja, den är för snårig, inte tillräckligt tydlig, och för tandlös anser jag. Ta bara alla dessa idioter som det är så synd om som inte stannat med moped, där måste det till tydligare regler:

Stannar man inte för polis så får dom genast trycka dig av vägen, oavsett hur mycket idioten skadar sig.

Stannar man inte för polis så skall man hållas ansvarig för allt som händer som följd av det.

Citat:
Frustration över att en aggressiv kriminell person kan stå och skrika ”snutfitta” i ansiktet utan att jag har något lagstöd att agera och om jag gör det filmar tio personer det och skall anmäla mig. I Danmark är sånt beteende direkt belönat med ett par timmar i arresten.

PL13§ och LOB brukar funka i sådana fall, och när idioten sedan gör motstånd, då lägger man ned slöddret så resolut som möjligt, skitsamma om han får lite skrapsår i ansiktet( inte så han måste på sjukhus för då kan han inte sättas i cell sedan), därefter bojor på, sen så kopplar man ett så smärtsamt skuldergrepp som möjligt. Brukar heller inte vara nått problem att ta ut madrassen i cellen heller, och så strippar man idioten på alla kläder innan insättandet.

Glöm ej att skriva en utförlig anmälan på våldsamt motstånd( kanske även våld mot tjänsteman?) med pm med tydliga beskrivningar om hur motståndet gått till. Då åker idioten dit sedan, garanterat!

Been there done that!

Lycka till vid framtida ingripanden




Citat:
Frustration över baksäteschaufförerna som recenserar ingripande. Jag önskar att en del kunde åkt med oss ett par oss och sett vad vi gör. Hade blivit mycket annorlunda syn på oss.

Och att Media tar varje chans att ge dessa gaphalsar plats också, sk låtsasforskare som Töntborg och flumälv.

Citat:
Frustration över att den absolut största delen av vårt arbete sällan uppmärksammas för att alla då är nöjda och det flyter.

Helt sant, sen är det som är bra jobb, dåligt jobb för somliga när dom själva anser sig " drabbade".

Citat:
Frustration över att det finns kollegor som missbrukar, samarbetar med kriminella och beter sig allmänt svinigt. Jag är stolt över min uniform och mitt jobb, ingen ogillar en korrupt polis mera andra poliser.

Ytterst få, dom få som gjort brukar förr eller senare straffa ut sig själva.
__________________
Senast redigerad av FornarRuniR 2020-08-09 kl. 14:03.
Citera
2020-08-09, 14:02
  #15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Friedchycken
Hej kära Flashbackspoliser,

I dessa tider av upptrappning av våld i vissa särskilda områden runt de större städerna vad är det ni ser som absolut nödvändigt, för att ni skall kunna både förebygga men också bekämpa de brott som begås och sätta respektive bakom galler?


Tydligare och resolutare lagstiftning.

Möjligheter till våldsanvändning i mkt tidigare skeenden.

Ökade möjligheter till tvångsmedel.

Hårdare straff så slöddret är borta från samhället...läääääänge
Citera
2020-08-09, 20:35
  #16
Medlem
groban215s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FornarRuniR
Tydligare och resolutare lagstiftning.

Möjligheter till våldsanvändning i mkt tidigare skeenden.

Ökade möjligheter till tvångsmedel.

Hårdare straff så slöddret är borta från samhället...läääääänge

Håller med dig kring detta, sen är min åsikt att många kriminella skrattar åt åtgärder/påföljder som :
Villkorlig dom
Skyddstillsyn
Åtalsunderlåtelse
Straffrabatt
Socialtjänsten

De skrattar inte åt:
Arresten
Häktet
Kronofogden

Sen behöver vår riksdag se över sitt resonemang kring påföljder, det hjälper ingenting att höja straffminimum eller maximum om våra domstolar fortfarande utgår ifrån straffminimum vid bestämmande av påföljd, man får i stället ändra reglerna om påföljdsbestämning i 29 och 30 kap. BrB.
Hade man börjat på hårdaste påföljden istället och sedan räknat av på straffet utifrån förmildrande omständigheter så hade det sett annorlunda ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in