Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-12, 23:11
  #1
Medlem
Osäker om tråden ligger rätt,men ja,iaf -
Comhem hus har nu en slinga på tvn där det står att dom analoga kanalerna ska upphöra och kunder uppmanas ställa om till digitala kanaler.
Alltså,ställ om din tv eller byt till ny tv,allternativt köp box.

Till min fråga,hur hjälper jag en god vän med detta? Hon har en gammal tv och jag ser inget digitalt i menyn.

Personligen är jag inte alls kunnig i sånt här,men har turen som köpte en smart-tv för ett par år sen som är inställd på digitala kanaler.

Hur hjälper jag henne? Var i menyn hittar jag digital kanaler? Hur kopplar jag in box,om det behövs?
Måste hon ha router till sin tv? (Hon har inte internet)

(Är comhem köpt av tv bolag? Dom kommer dra in extremt mkt cash iom denna omställning.)
Citera
2020-08-12, 23:16
  #2
Medlem
SilentVictorys avatar
Förklarar det mesta här https://www.comhem.se/tv/digitalisering
Citera
2020-08-12, 23:34
  #3
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Vad ska hon ha router till om hon inte har internet?
Citera
2020-08-12, 23:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Förklarar det mesta här https://www.comhem.se/tv/digitalisering

Tack,läst,men blir inte speciellt klokare.
Ex måste man ha router för digitalkanaler?
Citera
2020-08-13, 00:37
  #5
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Tack,läst,men blir inte speciellt klokare.
Ex måste man ha router för digitalkanaler?

Nej, men en digitalbox lär behövas.
Citera
2020-08-13, 01:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Vad ska hon ha router till om hon inte har internet?
Tänkte att min smart tv är ikopplad med routern.

Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Nej, men en digitalbox lär behövas.

Ok,tack.
Citera
2020-08-13, 16:29
  #7
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> TV-, bild- och mediautrustning
/Moderator
Citera
2020-08-14, 09:36
  #8
Medlem
Limma skinkbits avatar
Digitalbox behövs om det är gammal TV (före 2008 enl Comhem). Denna kopplas mellan antennuttaget i väggen och TV:ns HDMI-ingång eller SCART om den är riktigt gammal.

Det är inte IPTV det handlar om utan DVB-C som påminner om den typ av digital-tv man sedan 1999 får via en antenn på taket. Allt vad routrar, patchkablar och RJ45-kontakter heter är helt irrelevant i det här fallet.
Leta upp TV:ns modellbeteckning och kolla om den stödjer DVB-C.
Citera
2020-08-14, 11:07
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Digitalbox behövs om det är gammal TV (före 2008 enl Comhem). Denna kopplas mellan antennuttaget i väggen och TV:ns HDMI-ingång eller SCART om den är riktigt gammal.

Det är inte IPTV det handlar om utan DVB-C som påminner om den typ av digital-tv man sedan 1999 får via en antenn på taket. Allt vad routrar, patchkablar och RJ45-kontakter heter är helt irrelevant i det här fallet.
Leta upp TV:ns modellbeteckning och kolla om den stödjer DVB-C.

2008 - ca 2012 så hade i stort sett alla billigare tv-apparater bara analogt och DVB-T (för marknäts digital tv). Från 2012 börjar man se DVB-C även i billigare apparater.

Äldre tv-apparater med DVB-C saknar i regel MPEG-4 vilket gör att man inte kan se HD-kanaler via kabel och då behöver man kanske en digitalbox. Grundutbudet har inga HD-kanaler så där funkar gamla apparater med DVB-C.

I några kabel-nät som COMHEM köpt upp kan det finnas avtal med hyresvärden att även de fria marknätskanalerna skall finnas tillgängliga i kabel-nätet. I dessa nät kan man då få in digitala kanaler med DVB-T men de är färre (SVT1/HD, SVT2/HD, TV4, 6, Svt24/Barn och kunskapskanalen)
Citera
2020-08-14, 14:12
  #10
Medlem
Det är bara för äldre-äldre som det här är ett problem. Alla andra har ställt om till digitalt, eller helt slutat med tablå-tv. Schysst mot 70-plussarna, verkligen. De får inte träffa nån, inte gå i butiker, inte ta hem nån. Linjär-tv är allt de har. Och inte lär de få ta hem nån som fixar det åt dem heller.

Mina föräldrar ser på analog-tv. Men jag tror att deras tv har dvb-c. Det blir till att försöka instruera dem över Skype.
Citera
2020-08-14, 15:30
  #11
Medlem
Tycker det är jävligt b om 12:an, 10:an och TLC försvinner från gratisutbudet vid digitaliseringen när de ju finns i det analoga gratisutbudet just nu..
Citera
2020-08-15, 16:05
  #12
Medlem
För dom som behöver en Digitalbox erbjuder ComHem en för 593 kronor och jag undrar om det går lika bra med vilken DVB-C box som helst? Vad skulle fördelen vara med ComHems box jämfört med andra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback