• 1
  • 2
2020-08-17, 10:27
Medlem
bringeroflights avatar
Jag har några funderingar kring detta med moms på bilar.
Ska man tolka priset ex moms som det som säljaren värderar bilen i? Sedan kommer staten och vill ha sin del så moms läggs på? Då är det ju som privatperson väldigt dåligt att köpa momsbil eftersom man får betala 25% överpris.
Lika så vi vid inbyte och bilhandlaren värderar min bil till 30000kr, drar man det exklusive eller inklusive moms?
Eller utgår allt resonemang från inklusive moms pris så det endast är företagare som kan dra av moms som överhuvudtaget behöver tänka på detta? Jag har enskild firma men är inte så insatt i alla regler.
Citera
2020-08-17, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bringeroflight
Jag har några funderingar kring detta med moms på bilar.
Ska man tolka priset ex moms som det som säljaren värderar bilen i? Sedan kommer staten och vill ha sin del så moms läggs på? Då är det ju som privatperson väldigt dåligt att köpa momsbil eftersom man får betala 25% överpris.
Lika så vi vid inbyte och bilhandlaren värderar min bil till 30000kr, drar man det exklusive eller inklusive moms?
Eller utgår allt resonemang från inklusive moms pris så det endast är företagare som kan dra av moms som överhuvudtaget behöver tänka på detta? Jag har enskild firma men är inte så insatt i alla regler.

Det fetmarkerade är väl den enkla förklaringen
Citera
2020-08-17, 10:59
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det fetmarkerade är väl den enkla förklaringen
Vet inte om jag övertänker men blir det inte konstigt om jag hittar två likvärdiga bilar i en bilaffär där en har moms och den andra inte och båda kostar 100000kr. Då får ju handlaren behålla alla pengarna på den ena men på momsbilen får han lämna 20000 till staten.
Visst det ska väl in i balansräkning mm men i princip blir det ju olika värde på bilarna.
Citera
2020-08-17, 11:06
Medlem
PreciousCobras avatar
Du måste komma ihåg att moms bara betalas en gång, vanligast när bilen säljs första gången. Bilar som är värda 100,000kr har sällan moms kvar att betala. Men absolut så är ju en bil med/utan moms värd olika mycket, något handlaren måste ta i beaktande.

När en bil marknadsförs ex moms brukar det framgå väldigt tydligt och köper du den då som privatperson måste du räkna med ett högre pris för att täcka momsen.

EDIT: Varor som säljs till privatperson skall vara märkta med priser inklusive moms
Citera
2020-08-17, 11:07
Medlem
Citat:
Vet inte om jag övertänker men blir det inte konstigt om jag hittar två likvärdiga bilar i en bilaffär där en har moms och den andra inte och båda kostar 100000kr. Då får ju handlaren behålla alla pengarna på den ena men på momsbilen får han lämna 20000 till staten.
Visst det ska väl in i balansräkning mm men i princip blir det ju olika värde på bilarna.

Hur vet du att dessa bilar verkligen är exakt likvärdiga och det inte på något sätt kan finnas skillnader dem emellan som avgör hur de värderats?
Citera
2020-08-17, 14:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Momsen betalas bara en gång. Bilen som inte annonseras ex moms är alltså momsen betald på. Handlaren köper in den för säg 95 tkr och säljer den för 100 och har då tjänat 5 tkr.

Den andra köper handlaren inte för säg 75 tkr, säljer för 100 ink moms och har då tjänat 5 tkr, alternativt säljer han den för 80 ex moms och har då tjänat 5 tkr.
Citera
2020-08-17, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Momsen betalas bara en gång. Bilen som inte annonseras ex moms är alltså momsen betald på. Handlaren köper in den för säg 95 tkr och säljer den för 100 och har då tjänat 5 tkr.

Den andra köper handlaren inte för säg 75 tkr, säljer för 100 ink moms och har då tjänat 5 tkr, alternativt säljer han den för 80 ex moms och har då tjänat 5 tkr.

Stämmer inte riktigt det där med "bara en gång". Merparten av de begagnade bilar som säljs via handeln har moms som VMB, då skall momsen inte anges på prislappen (eller kvittot för den delen).
De flesta företag kan inte lyfta av moms på inköp av bilar och ingen kan göra det på bilar som vinstmarginalbeskattats enär dessa äro sdh momssmittade. Nya bilar säljs inte sällan via leasingavtal, då får företag lyfta halva momsen på leasingkostnaden, men inte på det slutvärde den löses för.
Citera
2020-08-17, 15:56
Medlem
Citat:

Den bil där momsen ej angivits är i allmänhet skattad enligt VMB, alltså momsen ingår, men hur mycket framgår inte.
Citera
2020-08-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Du måste komma ihåg att moms bara betalas en gång, vanligast när bilen säljs första gången. Bilar som är värda 100,000kr har sällan moms kvar att betala. Men absolut så är ju en bil med/utan moms värd olika mycket, något handlaren måste ta i beaktande.

När en bil marknadsförs ex moms brukar det framgå väldigt tydligt och köper du den då som privatperson måste du räkna med ett högre pris för att täcka momsen.

EDIT: Varor som säljs till privatperson skall vara märkta med priser inklusive moms

Nej, det är endast då dessa bilar har "vanlig" moms som de skall märkta så. Vid VMB så ingår den förvisso, men den kan aldrig lyftas av.
Citera
2020-08-17, 16:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Då är de definitivt inte likvärdiga.

Sedan förstår jag inte varför du hänger upp dig på just bilar. Det är moms på alla varor och tjänster.
Citera
2020-08-17, 16:56
Medlem
bringeroflights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Då är de definitivt inte likvärdiga.

Sedan förstår jag inte varför du hänger upp dig på just bilar. Det är moms på alla varor och tjänster.
Det är ju väldigt sällan man har möjlighet att köpa något och välja om det ska vara moms eller ej. Visst man kan köpa av privatpersoner till sitt företag också men sällan i de prisklasserna där det gör någon avgörande skillnad för mig och mitt företag i alla fall.
Citera
2020-08-17, 16:58
Medlem
bringeroflights avatar
Tack alla för info. Hade varit gott att dra av moms på pickup köp men risken är väl att man blir rejält förmånsbeskattad varje år så jag får se vad som dyker upp och hur det blir.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in