2020-08-18, 19:55
Medlem
Neptun0s avatar
Hej,

Jag har en oroligheter som bara äter upp mig i skrivande stund.
Min farsa är under bevakning under kommande 48 timmarna med akut dialys p.g.a. akut njursvikt då han nekat vård i över 3 veckors tid.

Alla säger till mig att tänka positivt och vänta men med hela covid som extra tillägg på allt så får jag inte ens besöka honom..

Jag läser allt om behandlingen men jag hittar inget om värsta tänkbara utfall och kan inte hitta det.
Förmodar då att det är dödligt utfall om dialys inte hjälper honom?

Läget är stabilt från senaste information jag mottagit men finns det någon mer medicinsk kunnig eller anhörig som har upplevt det här?

Farsan har reumatism, högt blodtyck och tidigare stroke i bakgrunden som troligen är underliggande orsaker till det hela sen att jäveln är så in i helvetes envis satte honom i det här läget.

Jag snappade upp något om höga halter kalium i blodet, Vad är det värsta som kan förväntas utav det? Fick höra från en anhörig att om det snappas upp av andra organ så lägger allt ned och han blir liggande grönsak med respirator, sant eller falskt?

Gjorde inte tråden för att skrämma upp mig själv men jag vill gärna veta värsta tänkbara scenario då jag inte är extremt emotionellt styrd utan ja behöver även planera inför värsta tänkbara medan alla andra ber och tänker positivt.

Om ni eventuellt har tips och råd kring någon betaltjänst där man kan rådfråga en läkare för att stilla tankarna så hade även det varit extremt uppskattat.
Citera
2020-08-19, 00:27
Moderator
Kraftkarls avatar
Transplantation är uteslutet med tanke på hans medicinska tillstånd(kommer inte godkännas), finns inget att göra åt nedsatt njurfunktion, det går aldrig att få tillbaka förlorad njurfunktion. Det enda man kan göra är att behandla själva symptomen och sättas in på dialysbehandling, men dialys sliter oerhört på kroppen och är tidsbegränsat.

Som sagt dialysen kommer inte göra han frisk, är dock livsviktigt. Själva dialysen kommer att göra en viss del utav det jobb njurarna inte klarar av, oftast så brukar man sätta in dialys när njurfunktionen faller på under 10%. Det bästa du kan göra är att kontakta en läkare inom njurmedicin eller njurfonden. Dessa otrevligheter kommer han att få leva med: högt blodtryck, klåda, ödem/svullnad på grund utav rubbad el status, nedsatt aptit, illamående, kräkningar, kramper och patologisk trötthet, många utav värdena kommer att påverkas negativt. Om värdena hålls stabila så kommer han att få gå på dialyser livet ut. Ett alternativ är PDdialys, det klarar man efter träning att göra själv i hemmet dagligen medans hemodialys görs på en dialysmottagningen ett par gånger i veckan.

Det som är farligt med njursvikt är obalans i salterna , kalium, fosfat och natrium. I värsta fall kan det orsaka andnöd eller störa hjärtrytmen. Dialys kommer att hålla sjukdomen i schack under en begränsad tid.

Förmodar att han sattes på hemodialys. Eftersom att det var akut undrar jag om han fick acces i halsen eller en fistel i armen?

Det påståendet du fick höra om kalium är falskt, dock så kan höga halter kalium ha negativ påverkan på hjärtat men kan enkelt behandlas.
Senast redigerad av Kraftkarl 2020-08-19 kl. 00:32.
Citera
2020-08-19, 01:02
Medlem
Det är klart att det finns scenarion vid akut njursvikt där njurfunktionen läks ut till habitualtillstånd.

Det du beskriver kallas kronisk njursvikt då njurarna har en permanent nedsatt funktion.

Men för att återgå till TS och värsta tänkbara scenario så är det som du skrivit. Man dör utan njurfunktion och då såklart om dialys är värkningslöst är chanserna för den utgången såklart stora.

Vet man varför njurarna lagt av? Diabetes, läkemedels toxcicitet, infektion etc?
Citera
2020-08-19, 15:28
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Det är klart att det finns scenarion vid akut njursvikt där njurfunktionen läks ut till habitualtillstånd.

Det du beskriver kallas kronisk njursvikt då njurarna har en permanent nedsatt funktion.

Men för att återgå till TS och värsta tänkbara scenario så är det som du skrivit. Man dör utan njurfunktion och då såklart om dialys är värkningslöst är chanserna för den utgången såklart stora.

Vet man varför njurarna lagt av? Diabetes, läkemedels toxcicitet, infektion etc?

Korrekt, får skylla på att jag läste tråden alltför sent. Uppfattade det som kronisk njursvikt
Citera
2020-08-20, 21:10
Medlem
Neptun0s avatar
Hej,

Ursäkta för sent svar men tack för er feedback om dialys.
Tyvärr så fick jag information idag om att grundorsak kan vara elakartad prostata cancer.

Jag nickade endast till vad läkaren sa men en anhörig till mig som arbetar i vården tror att det kan vara en felbedömning då ingen biopsi har gjorts utan det är endast utifrån röntgen och värden som man har utgått ifrån utan att bekräfta.

Är det vanligt/möjligt att läkare gör felbedömningar kring så allvarliga sjukdomar? Känns ju lite underligt att en läkare skulle dra en snabb slutsats och direkt meddela både patient och anhöriga samt påbörja behandling?

Eller så är det kanske bara jag som vägrar inse faktum?
Citera
2020-08-20, 23:16
Medlem
Det låter som att den mest troliga orsaken är vad du beskriver och att någon annan orsak antingen är otrolig eller inte går att behandla.
Inom medicin diagnosticeras och behandlas sjukdomar utifrån sannolikheter och det är sällan någon får ett cancerbesked utan att det finns väldigt god grund för detta. I alla fall har inte jag varit med om det när jag jobbade på onkologimottagning under ett par år.
Citera
2020-08-21, 14:03
Medlem
Försök få din pappa att äta mat som njurarna har lätt att bearbeta, t.ex nudlar, lågprotein kost, inga grönsaker med höga halter oxalater.

När jag haft känningar i njurarna, har jag hållit mig till coops nudlar(1.9g protein/100g) och t.ex sill, alltid känt lättnad då.
Senast redigerad av snailtrack 2020-08-21 kl. 14:19.
Citera
2020-08-21, 18:40
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snailtrack
Försök få din pappa att äta mat som njurarna har lätt att bearbeta, t.ex nudlar, lågprotein kost, inga grönsaker med höga halter oxalater.

När jag haft känningar i njurarna, har jag hållit mig till coops nudlar(1.9g protein/100g) och t.ex sill, alltid känt lättnad då.

Kostråden du nämner är inget att rekommendera för någon med njursvikt, sill innehåller höga halter protein. Dessutom så ska man se upp med fosfat. Annars har du rätt i att en protein reducerad kost är att föredra. Ingen dietist eller läkare brukar varna för oxalhalter, det är framförallt protein, carambola samt taurin man ska se upp med.

Förklara gärna vad du menar med känningar i njurarna, de har ingen som helst känsel. Njursvikt är en dold och lömsk sjukdom då det oftast upptäcks alltför sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in