Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-19, 23:43
  #1
Medlem
Har iakttagit flera äldre män som börjar gapa och räcka ut tungan samtidigt som gaffeln långsamt lämnar tallriken och förs mot munnen. Det verkar börja nånstans vid 75 år. Ju äldre de är desto långsammare går processen

En normal person för upp gaffeln mot munnen innan denna öppnas. Kanske till och med föregående tugga fortfarande processas. När denna tugga svalts öppnas munnen varpå gaffeln snabbt förs in i munnen utan att tungan åker ut och möter den.

Varför gör gubbarna på detta långsamma och lite obehagliga sätt?
Citera
2020-08-19, 23:47
  #2
Medlem
Synapserna fungerar sämre likaså muskelkontrollen. Kan vara både medvetet och omedvetet från gubbarna beroende på hur pass långt förfallet är gånget.

Jag har även noterat att gubbar i allmänhet går runt med öppen mun i exempelvis matbutiken.

Tycker varken de är obehagliga eller jobbiga. Kan ju se lite komiskt ut men för att skratta åt det så får man nog överse sitt förråd av humorfilmer där hemma...
Citera
2020-08-20, 00:02
  #3
Medlem
Zoologens avatar
Och så kan man glädja sig över vad som väntar en själv som gammal.
Citera
2020-08-20, 00:23
  #4
Medlem
sten-bertil.taubes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeggyOlson
Har iakttagit flera äldre män som börjar gapa och räcka ut tungan samtidigt som gaffeln långsamt lämnar tallriken och förs mot munnen. Det verkar börja nånstans vid 75 år. Ju äldre de är desto långsammare går processen

En normal person för upp gaffeln mot munnen innan denna öppnas. Kanske till och med föregående tugga fortfarande processas. När denna tugga svalts öppnas munnen varpå gaffeln snabbt förs in i munnen utan att tungan åker ut och möter den.

Varför gör gubbarna på detta långsamma och lite obehagliga sätt?
Det är ett normbrytande beteende som man kan roa sig med om man är snorrik alternativt om man är nära döden.

Jag skulle aldrig göra så.
Citera
2020-08-20, 00:24
  #5
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeggyOlson
Har iakttagit flera äldre män som börjar gapa och räcka ut tungan samtidigt som gaffeln långsamt lämnar tallriken och förs mot munnen. Det verkar börja nånstans vid 75 år. Ju äldre de är desto långsammare går processen

En normal person för upp gaffeln mot munnen innan denna öppnas. Kanske till och med föregående tugga fortfarande processas. När denna tugga svalts öppnas munnen varpå gaffeln snabbt förs in i munnen utan att tungan åker ut och möter den.

Varför gör gubbarna på detta långsamma och lite obehagliga sätt?

Har jag inte sett i så stor utsträckning.. Kan det vara så att dessa tidigare haft skägg ?
Har noterat att det du beskriver finns hos en del med yvigt skägg.. Kanske är de rädda för att få maten i skägget ?

Många med stort skägg äter ganska besynnerligt och det tror jag beror på att de inte vill få maten i skägget och stinka gammal sur mjölk/mat tills de orkar tvätta skägget.
Citera
2020-08-20, 00:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeggyOlson
Har iakttagit flera äldre män som börjar gapa och räcka ut tungan samtidigt som gaffeln långsamt lämnar tallriken och förs mot munnen. Det verkar börja nånstans vid 75 år. Ju äldre de är desto långsammare går processen

En normal person för upp gaffeln mot munnen innan denna öppnas. Kanske till och med föregående tugga fortfarande processas. När denna tugga svalts öppnas munnen varpå gaffeln snabbt förs in i munnen utan att tungan åker ut och möter den.

Varför gör gubbarna på detta långsamma och lite obehagliga sätt?

jag tycker om att spela när jag vill slippa retards som jag inte vill ha att göra med. öppen mun, smaska, tungan ute, spelar att jag hör dåligt etc. när folk som anser sig vara bättre och mer värda ser det så drar de sin väg vilket är precis vad jag vill.
Citera
2020-08-20, 06:02
  #7
Medlem
Glackstolps avatar
Salivproduktionen avtar väl med åldern. Gubbarna får ingen hjälp att sönderdela maten och munnen blir som ett askfat. Därav tungan utanför munnen.
Citera
2020-08-20, 06:28
  #8
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Ett gammalt ord för hur äldre "blir" men även demens, är att "gå i barndom".

Barn går också lite förvirrade med öppen mun, säger vad som faller dom in, sölar utan att bry sig, bryr sig inte om kläderna sitter snett, eller om tröjan är smutsig m.m
Citera
2020-08-20, 06:51
  #9
Medlem
carlpetersen73s avatar
Fler än gamla gubbar som gör så, har noterat fenomenet även bland betydligt yngre. Dåligt hyfs är min gissning, ser skitäckligt ut.
Citera
2020-08-20, 08:15
  #10
Medlem
Thathappened22s avatar
De ser lite ut som sköldpaddor när de äter, när jag tänker efter.
Citera
2020-08-21, 20:58
  #11
Medlem
Intressant att fler noterat fenomenet.
Intressanta teorier har ni.

Är ganska säker på att de gubbar jag observerat inte haft skägg förr. Gemensam nämnare är ålder.
Citera
2020-08-21, 21:25
  #12
Medlem
Rick.Blaines avatar
Jag har uppmärksammat detta beteende bland yngre hipsters. Det är också relativt vanligt bland de youtubeprofiler som är kända för sina matvideos, exempelvis Mark Wiens och Sam the cooking guy. Oftast har de andra grisiga beteenden däröver som smackande, tuggar med öppen mun eller slickande på fingrarna.

Det ser onekligen efterblivet ut.
__________________
Senast redigerad av Rick.Blaine 2020-08-21 kl. 21:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in