Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-21, 08:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Varför krångla till det? Det funkar ju bra som det är nu.

HAHAHAH, den var bra. Dra ett till
Citera
2020-08-21, 09:04
  #14
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRAKas
Nä, "pengarna måste inte in ändå".

Säg att du som individ ges möjligheten att välja bort att betala avgiften till t.ex public service o istället då ges möjligheten att swisha den summan till valfri samhällskommentator på youtube? Måste då pengarna in till public service? Ja, om public service ska överleva. Frågan blir då istället, måste public service finnas?
Jo pengarna måste in. Det utgår jag ifrån om jag följer trådstarten där det inte står något om att man skall kunna välja bort något på sin faktura. I detta fall var det mer en fråga om huruvida det vore bättre att få en faktura på beloppet.
Så frågan är återigen: vad vore vitsen med att få sådana fakturor när beloppen ändå skall in?
Citera
2020-08-21, 09:26
  #15
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
En fördel kanske skulle vara att man kunde välja bort de tjänster man inte ville ha, t ex Kungahus, invandring, Public Service osv. Då hade de tjänsterna fått anpassa sig efter efterfrågan.
Jo det vore en fördel kanske.
Ena året vill man inte ha ett kungahus, andra året vill man ha det.
Ena året vill man betala för migrationspolitik, andra året inte.
Vem vill betala för åldringsvården? De som är 20 år? 25 år? 30 år? 35 år? Väldigt få.
Nä tjänsterna hade inte fått anpassa sig utifrån efterfrågan utan efter människor egoism, snålhet och oförmåga att tänka på en helhet.
Perfekt för den som hade valt bort försäkringskassan, sjukvård, polis, försvar, domstolar och blir nedslagen av en fet rasist: nekad sjukvård, polisen skiter i honom men tar hand om rasisten som kunde uppvisa betalning av polisavgiften, domstolen vägrar att ta upp hans fall, försäkringskassan betalar inte ut något i socialförsäkringen trots att han inte längre är arbetsför och tvingas sitta utanför COOP och tigga medan han blir bespottad av de som betalat för sig:
- du får skylla dig själv ditt svin!
- ja men jag har betalat i alla år men tänkte att nu får det vara nog åsså hände detta.
Fast för det behöver man inga fakturor som TS tog upp i trådstarten. Man kan ju välja bort det på skatten precis som man kan välja bort kyrkoskatten.
Så frågan återstår: Vad är det för vits med att betala på faktura? Jag kan inte se någon alls.
Citera
2020-08-21, 13:08
  #16
Medlem
Tanken i sig kanske är intressant, det hade varit en "kul" baksida när man får brevet från Skattemyndigheten om inte annat där de talar om att dina pengar gick till det här. Då får man ju svar på vad fan man får för sina skattekronor.

Hade det kommit som en faktura hade jag bestridit den på rent principiella grunder då det inte hade varit något jag beställt.
Citera
2020-08-21, 19:44
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jo pengarna måste in. Det utgår jag ifrån om jag följer trådstarten där det inte står något om att man skall kunna välja bort något på sin faktura. I detta fall var det mer en fråga om huruvida det vore bättre att få en faktura på beloppet.
Så frågan är återigen: vad vore vitsen med att få sådana fakturor när beloppen ändå skall in?

Som jag tolkade frågeställningen i trådstarten så uppfattade jag att TS menade att vi helt skulle sluta betala skatt, o istället få en faktura för att då "köpa" dessa tjänster av staten.
Jag utgår då givetvis ifrån att alla som erbjuds köpa dessa tjänster erbjuds samma pris? Det skulle väl vara detta som var det revolutionerande....

Själv grundtanken med progresiv skatt är så så jävla vidrig att det liknar ingenting. All logik bara skriker att det borde fungera precis tvärtom, ju högre inkomst en person har desto lägre procentuell skatt ska denna givetvis betala, i kronor räknat kommer ju den med högre inkomst bidra mer till stadskassan än den med lägre inkomst ändå...

Det är för mig fullständigt obegripligt hur dagens skattesystem lyckats anta den nuvarande utformningen, hur i helvete har VI tillåtit detta vansinne?
Citera
2020-08-22, 04:17
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jo det vore en fördel kanske.
Ena året vill man inte ha ett kungahus, andra året vill man ha det.
Ena året vill man betala för migrationspolitik, andra året inte.
Vem vill betala för åldringsvården? De som är 20 år? 25 år? 30 år? 35 år? Väldigt få.
Nä tjänsterna hade inte fått anpassa sig utifrån efterfrågan utan efter människor egoism, snålhet och oförmåga att tänka på en helhet.
Perfekt för den som hade valt bort försäkringskassan, sjukvård, polis, försvar, domstolar och blir nedslagen av en fet rasist: nekad sjukvård, polisen skiter i honom men tar hand om rasisten som kunde uppvisa betalning av polisavgiften, domstolen vägrar att ta upp hans fall, försäkringskassan betalar inte ut något i socialförsäkringen trots att han inte längre är arbetsför och tvingas sitta utanför COOP och tigga medan han blir bespottad av de som betalat för sig:
- du får skylla dig själv ditt svin!
- ja men jag har betalat i alla år men tänkte att nu får det vara nog åsså hände detta.
Fast för det behöver man inga fakturor som TS tog upp i trådstarten. Man kan ju välja bort det på skatten precis som man kan välja bort kyrkoskatten.
Så frågan återstår: Vad är det för vits med att betala på faktura? Jag kan inte se någon alls.
Ja, det är sant att det hade nog inte varit så lyckat. Principiellt är nog dagens skattesystem rätt så bra. Vi vill ju att samhället i stort ska fungera bra. Man är mest irriterad på hur Staten slösar med medborgarnas pengar.
Citera
2020-08-24, 14:04
  #19
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRAKas
Som jag tolkade frågeställningen i trådstarten så uppfattade jag att TS menade att vi helt skulle sluta betala skatt, o istället få en faktura för att då "köpa" dessa tjänster av staten.
Jag utgår då givetvis ifrån att alla som erbjuds köpa dessa tjänster erbjuds samma pris? Det skulle väl vara detta som var det revolutionerande....

Själv grundtanken med progresiv skatt är så så jävla vidrig att det liknar ingenting. All logik bara skriker att det borde fungera precis tvärtom, ju högre inkomst en person har desto lägre procentuell skatt ska denna givetvis betala, i kronor räknat kommer ju den med högre inkomst bidra mer till stadskassan än den med lägre inkomst ändå...

Det är för mig fullständigt obegripligt hur dagens skattesystem lyckats anta den nuvarande utformningen, hur i helvete har VI tillåtit detta vansinne?
Ja precis, priset ska ju vara samma för alla oavsett hur mycket man tjänar, inga procent. Precis som allt annat man köper. Sen är det en fördel att få en faktura så man ser vad man betalar för, på ett ungefär. Att kunna välja bort vissa saker är en annan fråga, det vet jag inte om det är en bra idé, men så klart det vore bra om staten minimeras och man kan välja sen vad man vill betala för utöver det. Vad som ska ligga i statens ansvar (allt från nattväktarstat till kommunism) är ju en politisk fråga vi röstar om.
__________________
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2020-08-24 kl. 14:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in