2020-08-21, 04:12
Medlem
SmyghukareNs avatar
Hej!

Vid vanliga sjukdomar går man till 1177.se, loggar in så får man se hela sin sjukvårdsjournal.

Men inte allt - tänderna hör liksom inte till kroppen, så frågan är vart loggar man in och får se sin tandvårdsjournal, för en sådan måste väl finnas on-line?

Var nyligen hos en skum tandläkare, ville bara veta vad det var för behandling han gav mig, hans kunskaper i språk var något osammanhängande och otydlig.
Citera
2020-08-21, 06:04
Medlem
Antivalents avatar
Enligt dataskyddslagen kan du begära ut alla handlingar om dina uppgifter. Ring tandläkaren och be att få se anteckningar, om de säger nej kan du begära enligt paragraf si och så (orkar inte duckduckgoa fram lag och paragraf).
Citera
2020-08-21, 08:39
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Som jag förstår det finns journalerna bara hos de tandläkare du besökt. Du får begära ut handlingar från dem. Bytte just tandläkare och han hade inte tillgång till mina handlingar.

Skumt att tänder inte tillhör kroppen.
Citera
2020-08-21, 13:17
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Som jag förstår det finns journalerna bara hos de tandläkare du besökt. Du får begära ut handlingar från dem. Bytte just tandläkare och han hade inte tillgång till mina handlingar.

Skumt att tänder inte tillhör kroppen.
Ja, jag bytte också tandläkare och fick valet att antingen hämta/begära ut tandjournalen själv hos min gamla eller så skulle den nya ringa och be att han skickade den till dem. Förstår inte heller egentligen vitsen med att den inte finns tillgänglig så som den vanliga "kroppsjournalen" men det är kanske något gammalt som inte hängt med än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in