Citat:
Ursprungligen postat av
oh-yeeah
Det står på flaskan att det innehåller 10% alkohol och i min värld är 10% av 40ml = 4ml alkohol, dvs nästan ingenting. Men inne i själva infobladet läste jag att en dagsdos motsvarar ett glas vin! Jag har alltså fått i mig ett glas vin om dagen i över en vecka!
Ja det är något lurt med detta. Det är inte bara Aftonbladet som säger att dygnsdosen motsvarar ett glas vin.
Här har vi en docent som påstår detsamma:
https://janusinfo.se/nyheter/tidning...b973d29e8.html
Jag kan faktiskt inte få ihop detta eftersom det är 10% etanol i Coccillana-Etyfin. Den totala dyngsdosen på 40 mL bör alltså motsvara 40 mL vin, dvs 4 Cl vin, dvs ett kvarts glas vin.
Jag tror att det kan var den något kryptiska produktinformationen som gjort att det blivit fel:
Citat:
Cocillana-Etyfin innehåller 10 vol% etanol (alkohol) d.v.s. upp till 208-312 mg per dos, motsvarande
8 cl starköl eller 4 cl vin per maxdos.
...
Förteckning över hjälpämnen
Sackaros 680 mg/ml, etanol (alkoholhalt 96 %) 104 mg/ml, renat vatten, vattenfri citronsyra,
levomentol, ammoniak.
...
Det går inte riktigt att förstå vad de menar med "per dos". Den maximala dosen vid varje dostillfälle är 10 mL och det blir då 1040 mg, inte 208-313 mg. Den maximala dygnsdosen 4 x 10 mL blir då 4160 mg etananol vilket motsvara 4 cL vin på 10%.
Aftonbladet och docenten måste helt enkelt ha läst det som om att varje
enskild dos om 10 mL skulle motsvara 4 CL vin vilket åtminstone inte jag kan få det till.
Hursomhelst behöver du knappast vara orolig ens över ett glas vin under ett dygn som du dricker utspritt på 4 tillfällen. För att pETH skall påverkas måste man upp i en hyfsad koncentration av alkohol i blodet och det får man aldrig om man dricker ett kvarts glas in var 6:e timme. Det skulle ge mer påverkan på pETH att dricka 3-4 glas 2 kvällar i veckan.