Citat:
Ursprungligen postat av
cleanhippie
Det är en välkänd mekanism att psykisk stress leder till aktivering av autonoma nervsystemet som på flera sätt styr hur magtarmkanalen fungerar.
Serotonin har flera effekter i kroppen men det effekten du vill åt utspelar sig i synapsklyfterna uppe i hjärnan, i magtarmkanalens egna nervsystem har serotonin en annan effekt. Du måste vara gravt undernärd eller ha en väldigt speciell kosthålllning om dina nervceller inte ska kunna producera den lilla mängd serotonin i synapsklyfterna i hjärnan.
Jag tror mer på en annan viktig väl studerad effekt som inte ska underskattas nämligen placeboeffekten när man upplever sig må psykiskt bättre av diverse aminosyretillskott.
Säg ett tillskott så kan jag redogöra för dess effekter. Jag har 20 års erfarenhet (på gott och ont) av olika preparat. Samt läkare som jag pratar med dagligen l i släkten. Dock har jag ännu ej använt syntetiska preparat från läkemedelsindustri.
Placebo kanske jag upplevde någon gång inledningsvis . Min kropp svarar tydligt på de flesta tillskott jag använde, varför det blivit en hobby.
Så den diskussionen kommer jag ej delta i mer.
Uppskattar deltagandet dock .
Mvh
Lillkyken