• 1
  • 2
2020-08-21, 19:04
Medlem
Många som lider av depression och ångest har också magproblem.

Om jag minns rätt så får vårdcentraler idag flest besök pga just magproblem och psykisk ohälsa - de 2 ligger i topp.

Finns det då ett samband ?

Stress kan försämra matsmältning. Och
Försämrad matsmältning kanske kan leda till psykisk ohälsa?

Man behöver matsmältningsenzymer för att kunna bryta ner protein/aminosyror till serotonin och gaba - dvs de lugnande signalsubstanserna ...
90% av serotonin bildas i magen/tarmarna.....

Är matsmältningsenzymer den pusselbit som saknas i en ond cirkel i vårt samhälle? Stress -> dålig matsmältning -> serotoninbrist?

För min del har jag lyckats lugna både mitt psyke och min mage med just dessa enzymer. Men inte alla produkter har varit effektiva .

Tankar?

Jag har provar VÄLDIGT mycket, för att få bukt med mitt mående och detta har varit mycket effektivt, så om mod anser att ämnet ligger fel - uppskattar om det ej raderas utan läggs rätt. Jag tror matsmältningsenzymer är extremt underskattade vad gäller mental hälsa....

Jag får nu med enzymer ungefär samma effekt efter en proteinrik måltid som om jag tryckt i mig både 5htp, gaba och tyrosin samtidigt .
Vilket inte är långsökt då tillskott av enzymer bryter ner aminosyror till serotonin, gaba , noradrenalin .
Kanske har jag alltid lidit brist på dessa enzymer ?

Mvh
Lillkyken
Senast redigerad av Lillkyken 2020-08-21 kl. 19:11.
Citera
2020-08-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillkyken
Många som lider av depression och ångest har också magproblem.

Om jag minns rätt så får vårdcentraler idag flest besök pga just magproblem och psykisk ohälsa - de 2 ligger i topp.

Finns det då ett samband ?

Stress kan försämra matsmältning. Och
Försämrad matsmältning kanske kan leda till psykisk ohälsa?

Man behöver matsmältningsenzymer för att kunna bryta ner protein/aminosyror till serotonin och gaba - dvs de lugnande signalsubstanserna ...
90% av serotonin bildas i magen/tarmarna.....

Är matsmältningsenzymer den pusselbit som saknas i en ond cirkel i vårt samhälle? Stress -> dålig matsmältning -> serotoninbrist?

För min del har jag lyckats lugna både mitt psyke och min mage med just dessa enzymer. Men inte alla produkter har varit effektiva .

Tankar?

Jag har provar VÄLDIGT mycket, för att få bukt med mitt mående och detta har varit mycket effektivt, så om mod anser att ämnet ligger fel - uppskattar om det ej raderas utan läggs rätt. Jag tror matsmältningsenzymer är extremt underskattade vad gäller mental hälsa....

Jag får nu med enzymer ungefär samma effekt efter en proteinrik måltid som om jag tryckt i mig både 5htp, gaba och tyrosin samtidigt .
Vilket inte är långsökt då tillskott av enzymer bryter ner aminosyror till serotonin, gaba , noradrenalin .
Kanske har jag alltid lidit brist på dessa enzymer ?

Mvh
Lillkyken

Det är en välkänd mekanism att psykisk stress leder till aktivering av autonoma nervsystemet som på flera sätt styr hur magtarmkanalen fungerar.

Serotonin har flera effekter i kroppen men det effekten du vill åt utspelar sig i synapsklyfterna uppe i hjärnan, i magtarmkanalens egna nervsystem har serotonin en annan effekt. Du måste vara gravt undernärd eller ha en väldigt speciell kosthålllning om dina nervceller inte ska kunna producera den lilla mängd serotonin i synapsklyfterna i hjärnan.

Jag tror mer på en annan viktig väl studerad effekt som inte ska underskattas nämligen placeboeffekten när man upplever sig må psykiskt bättre av diverse aminosyretillskott.
Citera
2020-08-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanhippie
Det är en välkänd mekanism att psykisk stress leder till aktivering av autonoma nervsystemet som på flera sätt styr hur magtarmkanalen fungerar.

Serotonin har flera effekter i kroppen men det effekten du vill åt utspelar sig i synapsklyfterna uppe i hjärnan, i magtarmkanalens egna nervsystem har serotonin en annan effekt. Du måste vara gravt undernärd eller ha en väldigt speciell kosthålllning om dina nervceller inte ska kunna producera den lilla mängd serotonin i synapsklyfterna i hjärnan.

Jag tror mer på en annan viktig väl studerad effekt som inte ska underskattas nämligen placeboeffekten när man upplever sig må psykiskt bättre av diverse aminosyretillskott.

Säg ett tillskott så kan jag redogöra för dess effekter. Jag har 20 års erfarenhet (på gott och ont) av olika preparat. Samt läkare som jag pratar med dagligen l i släkten. Dock har jag ännu ej använt syntetiska preparat från läkemedelsindustri.

Placebo kanske jag upplevde någon gång inledningsvis . Min kropp svarar tydligt på de flesta tillskott jag använde, varför det blivit en hobby.

Så den diskussionen kommer jag ej delta i mer.

Uppskattar deltagandet dock .

Mvh
Lillkyken
Senast redigerad av Lillkyken 2020-08-21 kl. 19:46.
Citera
2020-08-21, 19:44
Medlem
Jag får väldigt god effekt av matsmältningsenzymer , både aktiverande och lugnande.. det är främst ett tillskott som fungerat bäst, får man länka här?

Kanske fler kan utvärdera ?
Citera
2020-08-21, 19:49
Medlem
Citat:

Ta en dos 5htp inkl co factors som ett aktivt bvitaminkomplex - du menar alltså att det ger en placeboeffekt ?

Aminosyran tyrosin också placebo ?
Citera
2020-08-21, 19:51
Medlem
Jag vill alltså påstå att jag får bättre serotonerg och dopaminerg effekt av matsmältningsenzymer än av aminosyrorna enskilt...
Citera
2020-08-21, 20:00
Medlem
Citat:

Vid olika mutationer (exempelvis mthfr) krävs aktiva former av b12,b9, b6 för att syntetisera serotonin. Inte säkert man får effekt annars. Då handlar det om metylversionerna av B-vitaminer så som metylkobalamin, så ibland får man lägga till Dem för full effekt av aminosyror .

Hur kan man få tyrosin till placebo ...?
Den är ju mer stimulerande än kaffe...
Citera
2020-08-21, 20:14
Medlem
Citat:
Vid olika mutationer (exempelvis mthfr) krävs aktiva former av b12,b9, b6 för att syntetisera serotonin. Inte säkert man får effekt annars. Då handlar det om metylversionerna av B-vitaminer så som metylkobalamin, så ibland får man lägga till Dem för full effekt av aminosyror .

Hur kan man få tyrosin till placebo ...?
Den är ju mer stimulerande än kaffe...

Det är just det som är grejjen med placebo att det upplevs ge en viss effekt. Det skulle vara om du äter en extrem proteinfattig kost eller är väldigt undernärd.

Har du ej aktivt b6 (eller b9, b12) så har du lite större bekymmer än depression så det måste vara extremt ovanligt?
Citera
2020-08-21, 20:28
Medlem
Citat:
Det är just det som är grejjen med placebo att det upplevs ge en viss effekt. Det skulle vara om du äter en extrem proteinfattig kost eller är väldigt undernärd.

Har du ej aktivt b6 (eller b9, b12) så har du lite större bekymmer än depression så det måste vara extremt ovanligt?

Mthfr är en förhållandevis vanlig mutation.
Du hävdar att 5htp och tyrosin ger placeboeffekter ?
Citera
2020-08-21, 20:31
Medlem
Citat:
Mthfr är en förhållandevis vanlig mutation.
Du hävdar att 5htp och tyrosin ger placeboeffekter ?

Ja exakt!
Citera
2020-08-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ja exakt!

Samt att aminosyrorna arginins och citrullins kärlvidgande effekter också är placebo ?
Citera
2020-08-21, 20:41
Medlem
Citat:
Samt att aminosyrorna arginins och citrullins kärlvidgande effekter också är placebo ?

Det har jag inte hävdat, du får nog läsa mina inlägg igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in