2020-11-10, 00:10
Medlem
zachs avatar
Jag r ledsen, jag r fr full.

Kan man vara fr full?

Jamen jag r fr full. Min krlek pyr, men brinner inte. Den glder utan att den brnns. Men jag minns. Och den dagen nsta Totti eller De Rossi r dr, d r jag dr med.

Cozza, Lodi, Vannucchi(!!), Daniele Conti (snarare n hans farsa), Rosina och alla dom dr andra som f i trden hrt talas om. Inget ont i det. r bara det att tiden gr vldigt mycket snabbare n jag vill. Serist, Baggio i ett korplag som Brescia, Francescoli i ett skitlag (frlt) som Cagliari och Stoichkov i Parma. r idag ogreppbart. Vi kan frska, men vi kan inte lyckas. Och jag kommer frlora. Sanningen r att jag frlorar mitt livs frlskelse. Kan lta pretentist och allt det dr, men r de facto sant. Crybaby or not. Giannini, Aldair, Delvecchio och tvttkta galningar som Annoni och Petruzzi har bytts ut till Dzeko, Veretout och Peres. S hr str jag och trnar om frr. Men frr kommer aldrig igen. Brsten som frr va spnstiga blir det inte igen.

Faktum r att jag google earthade Baia Domizia. Nej, Brille, jag tycker kanske inte du ska se Suburra p enbart mina rekommendationer. Jag r frgad. Lika frgad r jag av Spartacus (bda kan ses p Netflix). Spartacus hll till stora delar lda kring Baia Domizia, nrmare bestmt Capua. Ni som kan er historia, ni kan, ni andra hng med. Upproret som hll p (nja) att flla mighty Rome. Spartacus lr ha fallit i sdra italien, inte jttelngt frn Tropea. Blodigt, verdrivet, men inte helt osant.

Men det jag ville sga va dock att jag knner flera som r hyfsat infiltrerad i Roma. Ena har ex klubbens grundare som sin gudfar, den andre har sin far som klubbens (bortsett frn Totti) Gud. De bda r p det klara med att Suburra r verdriven, fr blodig, men samtidigt vldigt pricksker. 3 ssonger, ssong 2 stter radiopratare i frarstet. Och s vitt jag vet s har Roma fortfarande flest radiokanaler som fljer dom.

Fotnot: strandremsan i Ostia man filmar vid i Suburra har De Rossi badat vid flera gnger.

Fotnot 2: Gaia, De Rossis dotter, m fan ha vrldens sknaste namn.

Fotnot 3: Sg strre ut nr jag va dr, men poolen jag faktiskt gkade i -93 r fortfarande dr. Edit: i Baia Domizia allts...
Citera
2020-11-10, 00:15
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Blir nostalgisk och pminns om Andrea Parodi...

Har ingen relation till honom. Inte heller Riva egentligen. Men tvlar inte. Tycker kukmtartvlingar r jvligt osexiga. Det som r viktigt fr mig mste inte vara det fr dig eller er, och vice versa. Det betyder inte att det r fel. Tycker tvrtom det r fint, minnen kan vara fina, och det kan finnas flera kungar. Bara vi enas om att det bara kan finnas en gud.

Totti.

Citera
2020-11-10, 09:56
Medlem
Il.Malizias avatar
Riktigt skn utjmnare i 95e av Lazio & Caicedo mot Juve!
https://www.youtube.com/watch?v=T1tKOhbYLbs

Ingen Europavecka den hr veckan. Istllet Nations League p sndag med Italien-Polen 20:45
Sen r det Italien-Sverige i U21-EM-kval p Tisdag nsta vecka 17:00.
Citera
2020-11-10, 17:52
Medlem
Risken kar i dramatisk takt att Calcio fr stllas in. Det r en kapplpning mellan Trumps vaccin och kinesiska sjukan.

Igr spelades derbyt Palermo mot Catania i Serie C. Palermo hade en avbytare med sig, en mlvakt fdd 2002. S de gjorde inga byten medan Catania sklart gjorde sina fem. Matchen slutade dock 1-1 och Palermo ligger sist med tre oavgjorda och tre frluster efter sex matcher. Egentligen nst sist, eftersom Trapani r avstngda frn Serie C d de inte kunde betala spelarnas lner.

Men dr ser man vad som i frlngningen kanske vntar Calcio. Antingen drabbade av Corona (Palermo), eller att man gr i konkurs (Trapani).
Citera
2020-11-10, 20:16
Medlem
Jag dillade om Ragutzu ngra gnger infr ssongen 2009/2010, framfrallt i mitt stora infr-inlgg:

Citat:
...
I anfallet har vi som sagt brassarna Jeda (30 r) och Nen (26 r). Dessutom finns Matri (24 r), Larrivay (24 r), men kanske framfrallt Ragatzu som nnu inte fyllt 18 r. Ragatzu gjorde ett ml i Serie A frra ssongen, och har ven gjort ngra ml i frssongsmatcherna. Jag hoppas att han redan nu kan etablera sig som den tredje anfallaren, och p sikt sl igenom p riktigt.
...

(FB) Serie A 2009/2010

Men det blev inte srskilt spektakulrt.

2008/2009 Cagliari Serie A 4 matcher 1 ml
2009/2010 Cagliari Serie A 8 2
2010/2011 Cagliari Serie A 18 1
2011/2012 Gubbio Serie B 28 1
Aug-nov 2012 Cagliari Serie A 0 0
Jan-juni 2013 Pro Vercelli Serie B 17 3
2013/jan 2014 Verona Serie A 0 0
Jan-juni 2014 Virtus Lanciano Serie B 9 0
2014/2015 Pro Vercelli Serie B 7 0
2015/2016 Rimini Serie C 17 4
2016/2017 Olbia Serie C 33 7
2017/2018 Olbia Serie C 35 15
2018/2019 Olbia Serie C 33 11
2019/2020 Cagliari Serie A 13 1
2020/2021 Olbia Serie C

Idag blev det klart att han gr tillbaka till Olbia. Bara 29 r. Men han har inte tillrcklig kvalitet fr Serie A. Trist.

Och om ni ser p ovanstende finns dr flera luckor.

Hans ml frra ssongen borta mot Sassuolo:

https://youtu.be/iyekrfdF8bU?t=188
Citera
2020-11-11, 20:24
Medlem
Snart en vnskapsmatch mot Estland. S jvla ondigt och korkat i dessa Corona-tider.

Startelvan:
Sirigu; Di Lorenzo, DAmbrosio, Bastoni, Emerson Palmieri; Soriano, Tonali, Gagliardini; Bernardeschi, Lasagna, Grifo

En parodi av gli Azzurri.
Citera
2020-11-12, 10:25
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Snart en vnskapsmatch mot Estland. S jvla ondigt och korkat i dessa Corona-tider.

Startelvan:
Sirigu; Di Lorenzo, DAmbrosio, Bastoni, Emerson Palmieri; Soriano, Tonali, Gagliardini; Bernardeschi, Lasagna, Grifo

En parodi av gli Azzurri.

Hur ser man p naturaliserade spelare i Gli Azzurri s som Emerson, Thiago Motta, Eder?

Jorginho flyttade till Italien i 15 rs ldern ven, men kan vl inte ses som naturaliserad.
Citera
2020-11-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
Hur ser man p naturaliserade spelare i Gli Azzurri s som Emerson, Thiago Motta, Eder?

Jorginho flyttade till Italien i 15 rs ldern ven, men kan vl inte ses som naturaliserad.

Italiensk lag fungerar efter principen jus sanguinis dvs blodsrtt. Det gr att utlnningar som r fdda i Italien och pratar perfekt italienska har svrare att bli medborgare n ngon som bor utomlands, inte kan italienska men har en farfar som r italienare.

https://agora.hostwriter.org/article...to-be-italian/

I Italien snackar man om Oriundo dvs frn latin Orin, dvs att vara fdd. Att man har italienska anor. Och alla ovanstende som du nmner r oriundi.

Och det har alltid funnits en debatt i Italien om Oriundi i gli Azzurri. Ju lngre bort du mste ska dina italienska rtter desto mindre ses de sklart som riktiga italienare. Grifo som gjorde tv ml nu mot Estland r fdd och uppvuxen i Tyskland av italienska frldrar medan Jorginhos gammelfarfar kom frn Italien. De andra befinner sig ngonstans dremellan.

Svrt att komma p ngon riktig utlnning i gli Azzurri ngonsin. Det kan vara Balotelli, som r fdd i Italien och vxte upp i ett italienskt hushll om n med judisk bakgrund. Men han kunde som sagt inte bli italiensk medborgare fre 18 rs lder.
Citera
2020-11-12, 22:18
Medlem
Frstr att mitt frra inlgg kan skapa frvirring hos vissa svenskar. Vilket sklart r ok, fr det handlar om olika synvinklar.

Latin; Natio.

P engelska:
native (relating to a place of birth)

From Proto-Italic *gnātjō. Equivalent to nāscor (to be born)

Och det r ursprunget av nationer och drmed landslag.

Ursprunget r att man r fdd in i en nation.

Mina barn har studerat latin, vilket ven mina frldrar gjorde. Jag ser det som en brist att jag saknar det i min utbildning. Och i Italien studerar du redan i hgstadiet antik historia, filosofi, och epica (Homeros och grabbarna grus). Vi snackar allmnbildning och en gedigen grund att st p.

Det som dock r viktigt att frst r att italienare inte r en ras. Mussolini var inte rasist. Han frstod att italienare var de som folk som bodde i Italien. Och att de var olika. Men att alla var italienare.

Drfr anvnde han Calcio till att skapa ett land och en nation. Gli Azzurri vann VM 1934 och 1938, samt OS 1936. Alla hejade p gli Azzurri. Ngot alla kunde enas kring.

Kapitalister och kommunister kmpade mot honom p relativt goda grunder, men de sg sig alla som italienare.
Citera
2020-11-13, 20:21
Medlem
Varfr jag gjorde en stor sak av att Ragatzu tervnder till Olbia i Serie C? Naturligtvis fr att jag fljt honom i Calcio-trdarna sedan han var en ung talang. Men ocks delvis fr att Olbia ligger p nst sista plats i tabellen utan seger efter tta matcher, och har gjort minst ml av alla lag.

Renate toppar tabellen. Renate?! Har spelat frra ssongen i Serie C och aldrig tidigare s hgt.

Vafan!

De kommer nog inte att lyckas ta sig till Serie B, men vafan.

I den andra Serie C leder Padova p samma pong som Perugia. Och Till cyberkalles gldje jagar Sdtirol med en pong mindre.

I den tredje Serie C s leder Ternana fre Bari.

*

Serie B leds av Empoli fljt av Chievo, Frosinone, Lecce osv. Laget som jag flaggat fr under en lngre tid ligger p nionde plats. Monza.

Jag har tjatat om dem, men mitt senaste inlgg var:
Citat:
Jag har tjatat om Monza i Serie B. Idag frlorade de hemma mot Chievo. Boateng gjorde ml p straff, Barilla blev sedan utvisad och d vnde Chievo till 1-2.

Fyra matcher, noll segrar. Mnga nya spelare som man ska skapa ett lag med, men starten r sklart en besvikelse.

Sedan dess har de en seger i Coppa Italia och tv segrar i Serie B.
Citera
2020-11-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Har ingen relation till honom. Inte heller Riva egentligen. Men tvlar inte. Tycker kukmtartvlingar r jvligt osexiga. Det som r viktigt fr mig mste inte vara det fr dig eller er, och vice versa. Det betyder inte att det r fel. Tycker tvrtom det r fint, minnen kan vara fina, och det kan finnas flera kungar. Bara vi enas om att det bara kan finnas en gud.

Totti.

Mihajlovic har skrivit en sjlvbiografi, som jag tror r lsvrd av mnga anledningar, men han nmner ocks Totti:

"The Rossoblu coach has praised Totti in his autobiography La Partita della Vita (The Game of Life), saying his former Giallorossi teammate was 'more complete' than the greatest Italy internationals.

He scored 250 goals and made over 1000 assists. Looking at who won the Ballon dOr, its striking that it was not awarded to him.

https://www.football-italia.net/1620...n-anyone-totti

Totti r utan tvekan en av de allra strsta. Vl vrd att hyllas.
Citera
2020-11-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Riktigt skn utjmnare i 95e av Lazio & Caicedo mot Juve!

https://www.youtube.com/watch?v=T1tKOhbYLbs

...

Tv senaste matcherna i Serie A:

Torino 3 - 4 Lazio
Pereira 15 (L), Bremer 19 (T), Belotti pen 25 (T), Milinkovic-Savic 49 (L), Lukic 87 (T), Immobile pen 95 (L), Caicedo 98 (L)

Lazio 1 - 1 Juventus
Ronaldo 15 (J), Caicedo 95 (L)

Lgg till att man kvitterade borta mot Zenit i CL i 82:e minuter dremellan.

Man visar stort hjrta trots att man samtidigt kmpar mot Corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in