2020-11-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crippe86
Palermo tog precis en blytung 1-0 seger mot Potenza tack vare ett sent segerml frn Luperini. Det blir tredje segern i rad sen derbyt och rosaneri har nu klttrat upp p en tiondeplats.
Hrligt, jag hoppas att Palermo lyckas terhmta sig. Dr finns publik och tradition. Palermo r Siciliens huvudstad, och Sicilien som r medelhavets strsta med fem miljoner invnare (Sardinien 1,6 miljoner) har inget lag vare sig i Serie A eller i Serie B. Vansinne.
Citera
2020-11-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Som trnare r det en enorm prestige och ra att vara frbundskapten fr sitt land. Men det r inte alla som fr den chansen och istllet sker en del sig till landslagsspel utanfr landets grnser. Den nyligen avslutade playoffen, dr de 4 sista lagen tog sig till EM 2021, fick mig att fundera ver hur mnga italienare som har trnat andra landslag genom tiderna.

Jag lyckades slutligen identifiera 21 sdana personer, vilket ni kan se nedan i kronologisk ordning. Vilka gjorde det bst/smst ifrn sig, sett till deras respektive frutsttningar och omstndigheter?

Giovanni Trapattoni

Landslag: Irland (2008-2013)

Turnering(ar): EM 2012

Kommentar: Den frste italienare att trna ett annat europeiskt lag i EM n Italien. Kanske var Trapattoni inspirerard av Capello nr han valde att ta ver Irlands landslag. P det stora hela gjorde han det bra ifrn sig, ven om man som utomstende frmst associerar hans tid dr med incidenten med Thierry Henrys hands.

...

Lysande inlgg. Kvalitet!

(Jag var dock tvungen att ta bort alla andra n Trapattoni eftersom det blev fr mnga tecken. Men g tillbaka och ls hela inlgget fr det r briljant)

Och tanken att en utlnning skulle trna gli Azzurri r absurd.

Min absoluta favorit bland trnarna som du s frnmligt gick igenom r sklart den fantastiska Trapattoni.

Som spelare fr Milan vann han; Coppa Italia, Serie A, Cupvinnarcupen och Champions League.

Men det var som trnare han briljerat och har titlar som ingen i vrlden ngonsin kan upprepa.

Han r den enda ngonsin som har de fem finaste titlarna inom internationell klubbfotboll;

Champions League, Cupvinnarcupen, UEFA Cupen, Europeiska Supercupen och Intercontinentala Cupen.

Lgg till inhemska Seriesegrar i ; Italien (7), Tyskland (1), Portugal (1) och sterrike (1)

Oavsett gjorde han det ven bra fr Irland.
Skulle kanske kunnat ha tagit dem till VM 2010, efter tv matcher stod det 1-1 i direkt avgrande match mot Frankrike. Och p vertid assisterar Henry med uppenbar hands till Gallas. Martin Hansson sg ingenting frutom stora stjrnor. Om bara VAR hade funnits...

https://www.youtube.com/watch?v=fLUxMRYJAso

Tog dem till EM 2012, men hamnade i en grupp med Spanien, Italien och Kroatien. Italiens bad boys Cassano & Balotelli snkte dem.

Dessutom fortsatte den djupt religisa Trapattoni med att trna Vatikanen, vilket sklart bevisar hans krlek till fotboll. Medlem i Opus Dei.

PS
Han skulle kunnat ha vunnit VM 2002, men inte ens heligt vatten kunde hjlpa Italien mot uppenbart frn fuskande koreaner:

https://www.youtube.com/watch?v=Cv7v3pMv67M

PPS
En av de allra bsta intervjuerna ngonsin, och hr tror jag att den gode cyberkalle kan hlla med mig.

https://youtu.be/I4lzuLgx5a0?t=25
Citera
2020-11-18, 21:47
Medlem
PDelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Now im there.....

r rtt hftigt. Av alla personligheter som rrt sig dr genom tusentals r s r Totti den som r avbildad. I omrdet dr Caesar fddes, dr r Totti frevigad.

Ja du...
Om Hundra r kommer ingen minnas Totti kommer ens fotboll att vara en del av kulturen d? Medan Julia Gens kommer fortfarande omnmnas som Repbulikens stoltaste slkt men samtidigt dess undergng.

Jag frstr att ditt inlgg och homage r i all vlmening. Jag tycker dock att det r lite av en hdelse att jmfra plebianen Totti med individer som haft ett betydande avtryck p den Latinska och Italienska folksjlen.

Vare sig det rr sig om Garibaldi, Il Duce eller Aligheri.

Vet inte om du har bott i Rom med omnejd? Kvarteren som du referrer till speciellt vid T banan Cavour r ju vldigt attraktiva d de angrnsar till Parioli Roms motsvarighet till Karlaplan. S det r ju knappast ngra ruffiga kvarter som i Ostia eller i sdra Roms Giuliano-Dalmata (kvarter)

En lngfilm som senare blev till serie och som handlar om Rom r Romanzo Criminale det r bland det bsta som gjorts i filmvg i Italien p slutet av frra seklet kan rekomenderra den varmt.

Prego
Citera
2020-11-18, 22:02
Medlem
PDelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Svrt att komma p ngon riktig utlnning i gli Azzurri ngonsin. Det kan vara Balotelli, som r fdd i Italien och vxte upp i ett italienskt hushll om n med judisk bakgrund. Men han kunde som sagt inte bli italiensk medborgare fre 18 rs lder.

Mauro Camonaresi omnmns ju av Italienska nationella Sanguinis lagen inte funkar, d mnga i Italien enbart ser han som Italienare sett till.

Frvrigt missbrukas detta extremt i Brasilien och Argentina dr en stor del av vre medelklassen ser till att ha Italiensk eller Tyskt medborgarskap nuf r tiden fr att underltta nr det kommer till Visum och karrir.
Citera
2020-11-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PDelon
Mauro Camonaresi omnmns ju av Italienska nationella Sanguinis lagen inte funkar, d mnga i Italien enbart ser han som Italienare sett till.

Frvrigt missbrukas detta extremt i Brasilien och Argentina dr en stor del av vre medelklassen ser till att ha Italiensk eller Tyskt medborgarskap nuf r tiden fr att underltta nr det kommer till Visum och karrir.

Camoranesi anvnde sin farfarsfar eventuellt morfarsfar som sin anknytning till Italien. Orkar inte kolla upp det nu. Men blod och DNA.

Och jag hller med dig. Jag liksom mnga italienare anser denna anknytning som svag...

Finns en skillnad mot t ex Rossi som var fdd av italienska frldrar (som dessutom lrde ut italienska) och som flyttad till Italien i ung lder, inte minst fr att kunna utnyttja sin talang inom Calcio.

Fdd i Amerika, men italienare...

Inte olikt Bobo Vieri. Fdd i Australien men italienare...

Det finns gradskillnader och italienare r sklart medvetna om dem, och gillar vissa mer n andra.

Herregud Messi har sklart italienska anor, men...
Citera
2020-11-20, 16:48
Medlem
Roibots avatar
Citat:
Lysande inlgg. Kvalitet!

(Jag var dock tvungen att ta bort alla andra n Trapattoni eftersom det blev fr mnga tecken. Men g tillbaka och ls hela inlgget fr det r briljant)

Och tanken att en utlnning skulle trna gli Azzurri r absurd.

Min absoluta favorit bland trnarna som du s frnmligt gick igenom r sklart den fantastiska Trapattoni.

Som spelare fr Milan vann han; Coppa Italia, Serie A, Cupvinnarcupen och Champions League.

Men det var som trnare han briljerat och har titlar som ingen i vrlden ngonsin kan upprepa.

Han r den enda ngonsin som har de fem finaste titlarna inom internationell klubbfotboll;

Champions League, Cupvinnarcupen, UEFA Cupen, Europeiska Supercupen och Intercontinentala Cupen.

Lgg till inhemska Seriesegrar i ; Italien (7), Tyskland (1), Portugal (1) och sterrike (1)

Oavsett gjorde han det ven bra fr Irland.
Skulle kanske kunnat ha tagit dem till VM 2010, efter tv matcher stod det 1-1 i direkt avgrande match mot Frankrike. Och p vertid assisterar Henry med uppenbar hands till Gallas. Martin Hansson sg ingenting frutom stora stjrnor. Om bara VAR hade funnits...

https://www.youtube.com/watch?v=fLUxMRYJAso

Tog dem till EM 2012, men hamnade i en grupp med Spanien, Italien och Kroatien. Italiens bad boys Cassano & Balotelli snkte dem.

Dessutom fortsatte den djupt religisa Trapattoni med att trna Vatikanen, vilket sklart bevisar hans krlek till fotboll. Medlem i Opus Dei.

PS
Han skulle kunnat ha vunnit VM 2002, men inte ens heligt vatten kunde hjlpa Italien mot uppenbart frn fuskande koreaner:

https://www.youtube.com/watch?v=Cv7v3pMv67M

PPS
En av de allra bsta intervjuerna ngonsin, och hr tror jag att den gode cyberkalle kan hlla med mig.

https://youtu.be/I4lzuLgx5a0?t=25
Tack, Brille. Tycker det r kul med fotbollsrelaterade listor s fr se om jag kommer p fler ideer framver. Trapattoni r onekligen en av de allra strsta trnarna genom tiderna. Dessutom var han villig att testa nya utmaningar utanfr Italien, speciellt efter 2004. Det blir vl s nr man redan har vunnit allt som gr att vinna.

Irland och Trapattoni kndes som ett omaka par nr han fick jobbet men han gick helhjrtat in i rollen som frbundskapten och stannade dr mycket lngre n jag hade frvntat mig. Hade glmt bort att ta med Vatikanstaten men det fr nog ses som mer av ett hobbyprojekt n ett genuint trnarjobb.
Citera
2020-11-20, 20:43
Medlem
Citat:
Tycker det r kul med fotbollsrelaterade listor s fr se om jag kommer p fler ideer framver.

Du borde nstan fundera p att brja ge ut en tidning om fotbollshistoria. Inlgget om trnarna var riktigt vasst.

Citat:
Hade glmt bort att ta med Vatikanstaten men det fr nog ses som mer av ett hobbyprojekt n ett genuint trnarjobb.

Bland livvakterna finns nog en del som kan lira fotboll men jag vet inte om livvakterna ingr i den officiella befolkningen i Vatikanstaten.
Citera
2020-11-20, 21:38
Medlem
Citat:

Mario Pretto
Landslag: Bolivia (1950)
Turnering(ar): VM 1950

Kommentar: Alltid spnnande att vara med om ett vrldsmsterskap men blev inte mycket till turnering fr Bolivias del, som endast spelade en match och frlorade med 8-0 mot Uruguay i den. Svrt att vara pretto med en sn erfarenhet!

Ja, 0-8 r ju lite jobbigt. Mario Pretto var tydligen back i Napoli. Mnga lag tackade nej till VM 1950. Att det var bttre frr stmmer nog inte helt om man backar nda till 1950. Blev till sist bara tv lag kvar i gruppen s ingen mjlighet till revansch. Tv ml av Juan Alberto Schiaffino (senare med Milan & Roma), ett ml av Ernesto Vidal (senare i Fiorentina), ett ml av Alcides Ghiggia (senare med Roma & Milan). Dom var bra Uruguay och vann ju ocks hela turneringen.

Bolivias mlvakt som fick plocka tta bollar ur ntet r tydligen fortfarande i livet! Eduardo Gutierrez spelade 1949 fr ett lag som hette Always Ready! Kan vara det smsta namnet ngonsin p ett fotbollslag. Mario Pretto, som spelade hela karriren med Napoli trots att han inte var drifrn ursprungligen, avled dock ngra mnader innan Maradona anlnde till staden 1984. Pretto bodde i Brasilien d han avled. Kanske ltade han 0-8 frlusten & skte frenetiskt revansch i Brasilien. Eller s hade han frlikat sig med det och levde dr av andra skl.
Citera
2020-11-20, 23:16
Medlem
Frosinone mot Cosenza ikvll slutade 0-2.

De tv lagen har nu tillsammans gjort tolv ml trots att de spelat tta matcher var. Klassiskt Serie B.

Lecce har gjort flest ml i Serie B med 13 ml.. Jmfr med Serie A dr alla spelat sju omgngar men Sassuolo o Atalanta gjort 18 ml, och Milan, Roma, Inter alla har gjort 16 ml.

Herregud Cagliari som ligger p undre halvan av tabellen har gjort 14 ml.

PS
Hrligt att Vivoli r med och hjer trden.
Citera
2020-11-21, 13:50
Medlem
Dagens matcher i Serie A:

Crotone - Lazio 15:00

Spezia - Atalanta 18:00

Juventus - Cagliari 20:45

Vdret i Crotone:
https://www.youtube.com/watch?v=C1DLTScpOl0

Om matchen spelas s r sklart Lazio storfavoriter, och om jag frstr det rtt s r Immobile tillbaka?

Fr Cagliari tror jag att Godin r borta i Corona, och drmed ven Nandez som reste och spelade med honom. Och utan dem ser jag tyvrr inte att Cagliari kan utmana Juventus.
Citera
2020-11-21, 16:59
Medlem
Citat:
...
Vdret i Crotone:
https://www.youtube.com/watch?v=C1DLTScpOl0

Om matchen spelas s r sklart Lazio storfavoriter, och om jag frstr det rtt s r Immobile tillbaka?

Fr Cagliari tror jag att Godin r borta i Corona, och drmed ven Nandez som reste och spelade med honom. Och utan dem ser jag tyvrr inte att Cagliari kan utmana Juventus.
Crotone - Lazio 0-2

Och mycket riktigt gjorde Immobile ledningsmlet.

S Crotone har p tta matcher sex frluster, och tv oavgjorda. Men Crotone tog pong mot Juventus.

https://www.youtube.com/watch?v=0o89-lehe7s
Citera
2020-11-21, 21:46
Medlem
Citat:
..

Och mycket riktigt tog Juventus en sker seger i frnvaron av uruguays landslagsspelare. Cagliari r beroende av att Godin ska leda frsvaret, och Nandez r en en naturlig ledare p mittfltet med sin instllning och skicklighet. Om Cagliari haft fullt lag tror jag att de nu skull kunnat ha utmanat Juventus.

Nu kommer de sklart att tappa mak, eftersom nyckelspelare kommer att var borta i ngra omgngar, Trist som fan hur kinesiska sjukan drabbar Calcio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in