Flashback bygger pepparkakshus!
2021-02-26, 16:01
Medlem
WallaceShawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Ska hovrätten ta upp detta?
Ja

Svar från Svea hovrätt (B 1166-21)
Citat:
Huvudförhandling där alla parter närvarar är utsatt:

11 mars 2021 09:30-16:30 och den 16 mars 2021 kl 13:00-16:30.

Sedan är det hänvisning av muntlig bevisning då endast rätten närvarar:

15 mars 2021 kl 09:30-16:00 och 16 mars 2021 09:30-13:00.
Citera
2021-02-26, 18:16
Medlem
Hoppas de får strängare straff!!

Jag åkte förbi norra kyrkogården med bussen idag, satt och tänkte på de här stackars killarna och undrade hur det känns för dem att passera den här platsen nu. Eller undviker de att åka den här vägen? Det skulle jag göra.

Jag skulle åka till Arlanda tidigt på morgonen för ett tag sedan och skulle egentligen byta till Arlanda-bussen vid Haga norra men jag vågade inte utan tog taxi istället, till stor del för att jag tänkte på den här händelsen. Det är ett lite otäckt område, känns avsides och oupplyst. Och ändå ligger ett av Sveriges största sjukhus här. Vad gör man om man måste till sjukhuset mitt i natten, eller ska åka hem därifrån?

Jag hoppas hovrätten gör en ordentlig markering och dömer dem till strängast möjliga straff. Fan om alla våldtäktsmän ska känna att de inte riskerar något och kan vara ute och härja och våldföra sig, för offren får ändå ingen hjälp och ingen rättvisa, oavsett hur obestridligt det är att rätt person är åtalad.

Jag känner mig inte säker här längre, jag vill flytta härifrån. Jag vill inte att mina barn ska bo i Sverige längre.
Senast redigerad av Queenjani 2021-02-26 kl. 18:20.
Citera
2021-02-26, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queenjani
Hoppas de får strängare straff!!

Jag åkte förbi norra kyrkogården med bussen idag, satt och tänkte på de här stackars killarna och undrade hur det känns för dem att passera den här platsen nu. Eller undviker de att åka den här vägen? Det skulle jag göra.

Jag skulle åka till Arlanda tidigt på morgonen för ett tag sedan och skulle egentligen byta till Arlanda-bussen vid norra station men jag vågade inte utan tog taxi istället, till stor del för att jag tänkte på den här händelsen. Det är ett lite otäckt område, känns avsides och oupplyst. Och ändå ligger ett av Sveriges största sjukhus här. Vad gör man om man måste till sjukhuset mitt i natten, eller ska åka hem därifrån?

Jag hoppas hovrätten gör en ordentlig markering och dömer dem till strängast möjliga straff. Fan om alla våldtäktsmän ska känna att de inte riskerar något och kan vara ute och härja och våldföra sig, för offren får ändå ingen hjälp och ingen rättvisa, oavsett hur obestridligt det är att rätt person är åtalad.

Jag känner mig inte säker här längre, jag vill flytta härifrån. Jag vill inte att mina barn ska bo i Sverige längre.
Norge då eller?
Citera
2021-02-26, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80y
Norge då eller?

Jaa du det är ju frågan. Vart ska man flytta?

Vilket land har en rättsskipning som inte är en spottloska i ansiktet på brottsoffren?

Har du några förslag?
Vi funderar på Finland. Enkelt med språket, det funkar med svenska osv.
Citera
2021-02-26, 18:36
Medlem
Citat:
Jaa du det är ju frågan. Vart ska man flytta?

Vilket land har en rättsskipning som inte är en spottloska i ansiktet på brottsoffren?

Har du några förslag?
Vi funderar på Finland. Enkelt med språket, det funkar med svenska osv.
Den här diskussionen är visserligen ett riktigt sidospår men få fall kan jämföra sig med detta i fråga om att ompröva sina val kring var man kan leva bäst.

Jag har inte medel, förmåga eller ens viljan att börja om i ett annat land men jag uppmanar och uppmuntrar mina barn att lära sig ett tredje och gärna ett fjärde internationellt gångbart språk för att ha större frihet att kunna besluta senare i livet. Sett till utvecklingen så är det nog sammantaget det bästa jag kan ge dem just nu.
Citera
2021-03-07, 09:42
Medlem
Tror tyvärr hovrätten antingen kommer fastställa eller sänka straffet... Tror inte att de kommer skärpa.
Citera
2021-03-08, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallaceShawn
Ja

Svar från Svea hovrätt (B 1166-21)
Brukar inte dom komma två veckor efter avslutad huvudförhandling? I så fall bör de väl bli 30 mars, eller har jag fel?
Citera
2021-03-08, 09:14
Medlem
Chef.Skinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Brukar inte dom komma två veckor efter avslutad huvudförhandling? I så fall bör de väl bli 30 mars, eller har jag fel?
Jag tror att målet för domstolar är att dom ska komma efter en vecka. Men i lite mer komplicerade mål och beroende på arbetsbelastning så kan det ta 2 veckor eller mer. Säkrast är att dagen efter att rättegång hållits fråga domstolen när dom väntas.
Citera
2021-03-10, 05:13
Medlem
Bushido-95s avatar
2 veckor när det är tingsrätten, 4 veckor för hovrätten. Vet dock inte om det måste vara det på minuten liksom.
Citera
2021-03-10, 05:27
Medlem
Citat:

Håller med Sverige är ingen bra plats för svenskar längre..
Men en fråga... röstade du på SD?
Om inte så har du valt detta själv...
Hellre rasist än landsförädare...
Citera
2021-03-10, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0maten
Håller med Sverige är ingen bra plats för svenskar längre..
Men en fråga... röstade du på SD?
Om inte så har du valt detta själv...
Hellre rasist än landsförädare...

Jag röstade inte alls för det finns inte något parti jag sympatiserar med. Håller jag med ett parti i vissa frågor så tycker jag diametralt motsatt i andra. Om det fanns ett renodlat miljöparti (som enbart fokuserar på miljöfrågor) skulle jag rösta på det men jag håller inte med om MP:s invandringspolitik bl.a. så de går bort.
Sverigedemokraterna är pinsamt okunniga inom alla andra områden, inte minst miljöfrågor och det är en ännu viktigare fråga än invandringen enligt mig. Och klimatförändringarna kommer att få konsekvenser i form av klimatflyktingar en masse från länder kring ekvatorn inom en inte alltför avlägsen framtid så de skjuter sig själva i foten genom att vara emot Parisavtalet bland annat.
Citera
2021-03-22, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
9 år är ingenting heller. Räkna bort en tredjedel av straffet direkt, 6 år som mest.
5 år han är ute om 3 senast vid 21 års ålder. Jag tycker rimliga straff här borde vara att sitta i fängelse runt 20 år. De har förstört liven för två personer så att förlora 20 år av sin frihet utan permission hade varit lagom. De kommer att fortsätta begå brott de där två det är 100% garanterat. Hade de suttit 20 år skulle det minskat den aktiva brottsbanan.

Håller helt med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in