Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Ja, jag tycker faktiskt att man ska kunna göra det. En 15-åring har gått i skolan och haft alla möjligheter i världen att åt sig informationen som sägs där. Jag lärde mig exempelvis om både droger, alkohol och andra brott och hur det påverkade en och vilka straff man kunde få. Det stod i boken man läste under vissa av SO-timmarna.
Jag tog även åt mig av dessa och har heller inte varit i klammeri med rättvisan förutom någon fortkörning och parkeringsbot.
Så för vissa funkar det tydligen. Idag har tyvärr alla ADHD och kan skylla på det och då är det ok att de är lite busiga ibland eller misshandlar någon, våldtar en annan och skjuter en tredje.
Håller helt med! Det är enkom vänstervurmare som vill ta ansvaret bort från ungdomar och deras brottsliga karriärer. Förstår inte alls vad de är ute efter. Vi har facit på att slappa straff absolut inte hjälper, likaså den slappa inställningen till brottsbeivran i våra förorter. Detta har Sverige, in absurdum, försökt med i alla tider, men det fungerar bevisligen inte. Tvärtemot vad vänstern anser så är självklart längre straff brottsprevention - sitter du inne kan du inte begå brott, hur svårt skall det vara? Att varenda djävel numera skyller på ADHD och andra obskyra egenskaper är rena, rama skämtet och har blivit en slasktratt där man diagnostiserar ALLA som ej håller sig i skinnet.
Lagarna och straffen har inte alls hängt med tidens tand och är numera helt utdaterade. För tre, fyra decennier så fanns inte viss brottslighet, men lagarna har inte ändrats nämnvärt. När jag/vi var unga så pallade vi äpplen och snattade en chokladkaka och var livrädda för att åka fast - idag vet vi vad ungdomarna gör och det är mycket skrämmande!
De som i detta fall enkom får dryga 3.5 år och 6 år (efter rabatter) kommer inte lära sig ett jota - någon som tror detta? Den ene är alltså ute strax efter sin 20-års dag och den andre när han fyller 27 - många år kvar att begå nya brott, för ingen tror väl att dessa kretiner kommer vara återrehabiliterade för ett "svenssonliv när de avtjänat sina "straff"? Hade de som i ett land såsom ex. USA suttit inne i 15-20 år så hade detta varit en lång tid där allmänheten vore fredade gentemot dessa. Nu blir det kort tid innan vi alla kan råka ut för dessa svin!
Jag har noll, NOLL förtroende för svenskt rättsväsende och jag är såklart inte ensam - hur kommer det sig att politikers syn på lagar, brott och straff skiljer sig så mycket från gemene mans uppfattning? Dessa skall och måste gå hand i hand, annars skapar vi ett förakt och en minimal tilltro till rättsväsendet och detta är ytterst illa!
USCH!!!