Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-08, 15:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ok. Då tycker du alltså man skall/kan ställa samma krav på en 15-åring som en 40-åring?

Det räcker ju inte med "att veta vad man gör", utan det handlar också om att överblicka konsekvenserna - Och det kan vi nog vara överens om att många barn/ungdomar har oerhörda svårigheter med. Jag menar hur många gånger har inte en förälder sagt till sitt barn/ungdom att om denne går ut med sina kompisar, istället för att plugga till provet, så kommer hen inte att få godkänt i kursen och inte kan söka in till gymnasiet. Och likt förbannat struntar barnet/ungdomen i att plugga, sticker ut med kompisarna och klarar givetvis inte provet. Sådant här stöter man ju på var och varannan dag om man har barn eller arbetar med barn.

Så du menar att så fort ett barn förstår att man bör plugga så kan de också bli dömda. Tyvärr är oftast de som inte pluggar som åker in först.
Man måste helt enkelt lära barnen om konsekvenser, lite det man gjorde förr med aga. Om barnet gjorde något fel så fick de smisk. Idag säger man till dem och då blir de kränkta och går till mamma eller rektorn.
Säger inte att aga ska tas tillbaka men någon form av straff behövs även på yngre barn.
Citera
2021-01-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så du menar att så fort ett barn förstår att man bör plugga så kan de också bli dömda. Tyvärr är oftast de som inte pluggar som åker in först.
Man måste helt enkelt lära barnen om konsekvenser, lite det man gjorde förr med aga. Om barnet gjorde något fel så fick de smisk. Idag säger man till dem och då blir de kränkta och går till mamma eller rektorn.
Säger inte att aga ska tas tillbaka men någon form av straff behövs även på yngre barn.

Det var bara ett exempel. Exempel och liknelser har folk på Flashback väldigt stora tolkningsproblem med.

Jo, jag undrar fortfarande: Menar du att man skall/kan ställa samma krav på en 15-18-åring som en 35-40-åring? Är det någonting du själv brukar göra eller har gjort i ditt liv?
Citera
2021-01-08, 16:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det var bara ett exempel. Exempel och liknelser har folk på Flashback väldigt stora tolkningsproblem med.

Jo, jag undrar fortfarande: Menar du att man skall/kan ställa samma krav på en 15-18-åring som en 35-40-åring? Är det någonting du själv brukar göra eller har gjort i ditt liv?

Ja, jag tycker faktiskt att man ska kunna göra det. En 15-åring har gått i skolan och haft alla möjligheter i världen att åt sig informationen som sägs där. Jag lärde mig exempelvis om både droger, alkohol och andra brott och hur det påverkade en och vilka straff man kunde få. Det stod i boken man läste under vissa av SO-timmarna.
Jag tog även åt mig av dessa och har heller inte varit i klammeri med rättvisan förutom någon fortkörning och parkeringsbot.

Så för vissa funkar det tydligen. Idag har tyvärr alla ADHD och kan skylla på det och då är det ok att de är lite busiga ibland eller misshandlar någon, våldtar en annan och skjuter en tredje.
Citera
2021-01-08, 16:56
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Här finns domen: https://docdro.id/a4W4H3T

Höga skadestånd...
Till startinlägget.

/Mod
Citera
2021-01-08, 19:17
Medlem
Citat:

15-18-åringar, i synnerhet 18-åringar (och 18-20-åringar) kan vara väldigt brottsaktiva när det gäller grova våldsbrott.

35-40-åringar är sällan lika brottsaktiva, åtminstone inte när det gäller grova våldsbrott. Eller när hörde du senast talas om en gängkriminell 40-åring som misstänktes för att ha skjutit ihjäl en annan människa i ett gängkriminellt sammanhang?

Någon, möjligen rent av Jerzy Sarnecki, hävdade för inte så länge sedan att det var ganska meningslöst att döma 35-åringar till långa straff, för deras kriminella karriär var förmodligen snart över i alla fall. Däremot, menade den här debattören, så kan det vara väldigt verkningsfullt att döma en ung person i 20-årsåldern till ett långt fängelsestraff, för annars finns risken att han fortsätter att begå grova våldsbrott.
Citera
2021-01-08, 19:41
Medlem
Citat:

Om samma krav ska gälla 15-åringar, gäller då samma rättigheter? Körkort, alkohol, rösträtt, ta lån?
Gifta sig? Det gapas ju mycket om barnäktenskap på Flashback. Kanske ska hela myndighetsåldern vara 15?
Citera
2021-01-08, 19:53
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ja, jag tycker faktiskt att man ska kunna göra det. En 15-åring har gått i skolan och haft alla möjligheter i världen att åt sig informationen som sägs där. Jag lärde mig exempelvis om både droger, alkohol och andra brott och hur det påverkade en och vilka straff man kunde få. Det stod i boken man läste under vissa av SO-timmarna.
Jag tog även åt mig av dessa och har heller inte varit i klammeri med rättvisan förutom någon fortkörning och parkeringsbot.

Så för vissa funkar det tydligen. Idag har tyvärr alla ADHD och kan skylla på det och då är det ok att de är lite busiga ibland eller misshandlar någon, våldtar en annan och skjuter en tredje.

Håller helt med! Det är enkom vänstervurmare som vill ta ansvaret bort från ungdomar och deras brottsliga karriärer. Förstår inte alls vad de är ute efter. Vi har facit på att slappa straff absolut inte hjälper, likaså den slappa inställningen till brottsbeivran i våra förorter. Detta har Sverige, in absurdum, försökt med i alla tider, men det fungerar bevisligen inte. Tvärtemot vad vänstern anser så är självklart längre straff brottsprevention - sitter du inne kan du inte begå brott, hur svårt skall det vara? Att varenda djävel numera skyller på ADHD och andra obskyra egenskaper är rena, rama skämtet och har blivit en slasktratt där man diagnostiserar ALLA som ej håller sig i skinnet.

Lagarna och straffen har inte alls hängt med tidens tand och är numera helt utdaterade. För tre, fyra decennier så fanns inte viss brottslighet, men lagarna har inte ändrats nämnvärt. När jag/vi var unga så pallade vi äpplen och snattade en chokladkaka och var livrädda för att åka fast - idag vet vi vad ungdomarna gör och det är mycket skrämmande!

De som i detta fall enkom får dryga 3.5 år och 6 år (efter rabatter) kommer inte lära sig ett jota - någon som tror detta? Den ene är alltså ute strax efter sin 20-års dag och den andre när han fyller 27 - många år kvar att begå nya brott, för ingen tror väl att dessa kretiner kommer vara återrehabiliterade för ett "svenssonliv när de avtjänat sina "straff"? Hade de som i ett land såsom ex. USA suttit inne i 15-20 år så hade detta varit en lång tid där allmänheten vore fredade gentemot dessa. Nu blir det kort tid innan vi alla kan råka ut för dessa svin!

Jag har noll, NOLL förtroende för svenskt rättsväsende och jag är såklart inte ensam - hur kommer det sig att politikers syn på lagar, brott och straff skiljer sig så mycket från gemene mans uppfattning? Dessa skall och måste gå hand i hand, annars skapar vi ett förakt och en minimal tilltro till rättsväsendet och detta är ytterst illa!

USCH!!!
Citera
2021-01-08, 19:58
Medlem
Vad är det för grop som har mätts ut på bilden? Skulle de begravas?
Citera
2021-01-08, 21:04
Medlem
lifeabroads avatar
Diskuterades länge om BO var Svenskar eller inte, nu fick vi svaret.
Citera
2021-01-08, 21:11
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Vad är det för grop som har mätts ut på bilden? Skulle de begravas?
Ja var det inte så?
Citera
2021-01-08, 22:19
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleanasfuck
Skojar du?
Ser ut som ett par spinkiga pundare i 70 kilosklassen.
70? 60. Bör dö.
Citera
2021-01-08, 22:50
Medlem
PedoJoeBidens avatar
5 år är verkligen ingenting för den här typen av grov brottslighet.
Finns det något annat land än Sverige som daltar så här pass mycket med våldsbrottslingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in