Citat:
Ursprungligen postat av
sweintoo
Vad är det för fåneri med "ungdomsrabatt"? Borde snarare vara tvärtom. De flesta brott utförs när gm är ung, säg 15-40. Det är av särskild vikt att kriminella ska ha långa fängelsestraff under detta spann, då är det viktigast att de hålls undan allmänheten ifall de upprepar brott. Skiter totalt i "återanpassning till samhället", det är sekundärt, är liksom ingen elon musk eller bill gates vi går miste om, prio ett är att skydda folket. En gammal gaggig gubbe på 80 är en annan femma, där kan jag ibland tycka man kan släppa ut denne om det har gått lång tid och låta dö i frihet. Även 2/3-frigivningen är ju högst överdriven, dömt straff är det som gäller. Kunde väl "bjussa" på några månader till max ett år i tidigt utsläpp, men generellt inte för våldsbrott.
Jag kan avläsa din oerhörda frustration i detta, och det är helt okej. Men det finns ju en verklighet som man måste ta hänsyn till också. För enkelhetens skull kan du ju bortse från detta fall när du läser mina exempel nedan...
1. I Sverige blir man straffmyndig vid 15 års ålder - Innan dess kan man alltså aldrig ställas inför straffrättsligt ansvar. Just därför behöver man en "stegvis bestraffningstrappa", dvs det vi kallar för "ungdomsrabatt". Utan detta skulle konsekvenserna annars bli monumentala där en person som är 14 år och 364 dagar inte kan dömas till någonting - Medans en person som är 15 år kan dömas till livstids fängelse.
2. Forskningen säger att människans hjärna inte är färdigutvecklad föräns vid 25 års ålder. Att då kräva/förvänta sig lika mycket av en 15-18-åring som en 35-40 åring, samt att straffa dessa likadant/lika hårt vore ju både ologiskt och orättvist. Jag menar det finns ju ingenstans i samhället där man ställer likadana krav på en 15-åring som en 40-åring...
3. Ser man till såhär unga människor så har dom ju OERHÖRT MÅNGA ÅR KVAR ATT LEVA. Att då bura in dom i flera år (eller kanske t.o.m resten av sitt liv) skulle ju innebära oerhörda konsekvenser och snarare hindra ungdomens utveckling. Jag menar ALLA som haft barn i denna åldern vet ju att dom förändras/mognar oerhört mycket när dom blir äldre. Man hittar ett jobb, växer med ansvaret, får andra värderingar eller hittar värde i andra saker i livet, hittar flickvän/pojkvän, skaffar familj osv.
Kort och gott: Att man som ung hittar på skit behöver ju inte betyda att det är kört. Det blir ju faktiskt folk av dom allra flesta!