Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-31, 11:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtansson
Spelar du dum nu? Du tror inte poliser har tillgång till annan information än civila i form av vittnesmål, brottsplatsundersökning etc.? Sen kan jag hålla med om att länkar alltid är bra men knappast ett osannolikt scenario att poliser vet mer om detta än övriga eller hur?
Jag raljerade lite, visst. Men det är skillnad mellan att ha hört om något eller sett det själv. Det finns en del falska poliser på twitter så åtminstone en länk vill jag ha innan jag tror på det.
Citera
2020-08-31, 11:52
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag kan läsa artikeln även att jag inte är prenumerant. Jag ser det som A1HORNYLAND ser:
Men jag gör inte samma tolkning av uttalandet som A1HORNYLAND gör.

Uttalandet nedan är samma som valsat runt i media under de senaste dagarna, och precis som du säger är det inte ett påstående om att det INTE är tortyr.
Detta är påstående om:
Tortyr är inget väldefinierat begrepp.
Förlängningen av detta ryggradslösa påstående blir ren nihilism. Vilka begrepp är egentligen väldefinierade, när inte ens centrala vetenskapliga begrepp som Art (Species) är väldefinierat?
Om man förmår att läsa enkel svenska så inser man att åklagaren inte vill stoppa huvudet i detta politiska getingbo, utan helt enkelt med bestämdhet väljer att hävda ingenting, eftersom åklagaren inte vet vad syftet med att åsamka avsevärd smärta under 9 timmar var (!)
Nu är förvisso inte tortyr ett väldefinierat begrepp, i likhet med den absoluta majoriteten av alla ord. Förlängningen av åklagarens uttalande är att man inte kan hävda någonting alls, då de flesta ord och begreppet inte är väldefinierat och kvar har vi ren nihilism.

Jag skulle dock med emfas hävda att åsamka avsevärd smärta under 9 timmar mot en fjättrad person inte går att kategoriseras som något annat än som ren tortyr, i synnerhet inte när syftet med övningen uteslutande tycks vara att förnedra och plåga.
Vidare påstår jag att alla, förutom tomhylsor likt A1HORNYLAND och åklagare som inte vill riskera karriären, skulle hålla med mig om att åsamka avsevärd smärta under 9 timmar mot en fjättrad person är själva definitionen tortyr.

Således, faktum kvarstår när A1HORNYLAND påstår att:
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
"åklagaren har i princip förnekat att det varit frågan om tortyr och/eller förnedringsrån
, är detta lögn alternativt saknar A1HORNYLAND förmåga att läsa enkel svenska.

Åklagaren helt felaktigt hävdar att syftet måste utredas varför de kriminella invandrarna åsamkade pojkarna smärta under 9 timmar. Oavsett syfte har dessa kriminella invandrarna använt sig av lexikala definitionen av tortyr av någon anledning (dvs misshandel *tack till tyskakuten*); varför dessa vidriga individer begick detta brott är endast intressant vid utmätandet av straffsatsen.
Senast redigerad av vanartad 2020-08-31 kl. 12:07.
Citera
2020-08-31, 12:00
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyskakuten
Åklagaren har ingen anledning alls att i sin yrkesroll uttala sig om tortyr. Tortyr finns inte i Brottsbalken.

Åklagare sysslar med att utreda och åtala brott enligt de rubriceringar som finns i Brottsbalken.

Misshandel av olika grader finns däremot: misshandel, grov misshandel samt synnerligen grov misshandel.

Jag hade accepterat denna förklaring av åklagaren. Nu verkar det dock som att åklagaren ämnar att försöka definiera detta begrepp utifrån det eventuella syftet.

På mig verkar det som om åklagaren i ett desperat försök att bibehålla rollen som opartisk jurist plötsligt snubblat in i en ovinnbar diskussion om hur man definierar begreppet, vilket fjanten A1HORNYLAD vantolkade som att åklagaren hävdade att det inte var tortyr, som jag har skrivit om ovan.
Citera
2020-08-31, 12:08
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Jag raljerade lite, visst. Men det är skillnad mellan att ha hört om något eller sett det själv. Det finns en del falska poliser på twitter så åtminstone en länk vill jag ha innan jag tror på det.
Det du kallar raljerande kallar alla andra lögn!
Citera
2020-08-31, 12:46
Medlem
Citat:
Åklagaren har ingen anledning alls att i sin yrkesroll uttala sig om tortyr. Tortyr finns inte i Brottsbalken.

Åklagare sysslar med att utreda och åtala brott enligt de rubriceringar som finns i Brottsbalken.

Misshandel av olika grader finns däremot: misshandel, grov misshandel samt synnerligen grov misshandel.

Tortyr är misshandel. Samma sak, men med olika grader i helvetet som kan leda till döden. Det är domstolen som med hjälp av gärningsbeskrivningen, bevisningen och vittnesmål avgör graden av misshandel. Jag har sett domar där man beskriver misshandel som tortyr.

Inom Sveriges gränser har tortyr som maktmedel från staten mig veterligen inte förekommit under min livstid. Med undantag av att Sveriges långa häktningstider har beskrivas som tortyr. Nu har vi dessa gäng, som börjat kriga, och de utövar tortyr. Det är olika grupperingar, och enskilda kompisgäng som har tortyr som sätt att utöva makt och terror. Misshandel/tortyren utövas mot de egna men också mot personer de i ett demokratiskt samhälle inte skulle ha haft beröringspunkter med. Alltså, hur ska denna integrering ske, undrar jag. Ska jag tvingas bo där de bor och bli likadan?

Vi använder inte termen tortyr i fredstid och i demokratier. Men är det fred i Sverige, i ordets rätta betydelse? Hur definierar man inbördeskrig? Kan man dela upp inbördeskrig i ringa inbördeskrig, när man har upplopp i stor omfattning? Skulle antalet döda och skadade vara gränsdragningen, skadorna på egendom o.s.v.? Vad kallar man över 10 nerbrunna skolor i Lund för? Vad kallar man maktkampen mellan gäng och deras styre? Är det en ny slags organisation som ska in i läroböckerna när vi läser offentlig rätt?

Hur definierar man arméers plundring vid en invasion och gör gränsdragningar där det sker personrån i stor omfattning av främlingar som sökt sig till Sverige från andra länder, är en fråga att tillsätta en utredning om. Har vi ringa plundring av medborgare när det bara är Iphones, klockor, jackor och bidrag det handlar om?

Hur klassificerar du flera övergrepp mot oskyldiga medborgare, där de rånas misshandlas/torteras för gärningsmännen nöjes skull? Endast i syfte att dominera och visa makt?

Politikerna har problem med att se problem, och definitivt med definitioner. När två pojkar blir torterade av främlingar på en kyrkogård är det lika traumatiskt och gör lika ont, som om det skulle ske i islamiska statens byggnad eller tält. Att de ens kom på tanken att göra detta visar på en lång process av politikernas galenskap som fått fortgå.

Nu talar våra kålhuvuden till politiker om att arbetslinjen ska lösa allt. En ren nazistisk retorik med att arbete gör en fri!

När det handlar om juridik och hur man hanterar brottslingar.
Citera
2020-08-31, 12:56
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bara-AZaz09-
Kan du länka är du snäll...

Ska försöka hitta den. Det är ju så jävla många poliser på twitter och det var ingen jag följde men någon av de jag följer hade kommenterat.

Återkommer
Citera
2020-08-31, 13:03
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Stod de och såg på medan brottet pågick?
Inte mycket till poliser i så fall, men det kan man också misstänka när det handlar om twitter. Som någon annan sa: länka gärna.

Nej så klart så stod de inte och kollade på. Kommentaren var vad han hade sett/hört/*någonting*

Så jag antog att han hade varit på plats efteråt och hört från kollegor/offer och det sista minns jag inte. Kan man söka på twitter eller nåt, letar förbrilt. Kan man se vad man gillade? Jag är en gubbe och inte nån twitterexpert(tonåring)
Citera
2020-08-31, 13:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ska försöka hitta den. Det är ju så jävla många poliser på twitter och det var ingen jag följde men någon av de jag följer hade kommenterat.

Återkommer

Hade misstolkat lite men
Nån @kriminalass skrev

"Jag har sett/hört/varit med om det mesta.
Händelsen med två målsägande på en kyrkogård i Solna är det vidrigaste jag känner till. Fruktansvärt.

Detta får inte passera förbi lagstiftaren obemärkt. Det räcker nu! Agera!" Varav @hundforaren svarade

"Ja, och när alla fakta blir kända kommer det att ta hus i helvete."
Citera
2020-08-31, 13:19
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Hade misstolkat lite men
Nån @kriminalass skrev

"Jag har sett/hört/varit med om det mesta.
Händelsen med två målsägande på en kyrkogård i Solna är det vidrigaste jag känner till. Fruktansvärt.

Detta får inte passera förbi lagstiftaren obemärkt. Det räcker nu! Agera!" Varav @hundforaren svarade

Om du länkar till det du har läst kan ju den intresserade läsa själv och följa tråden ifall det kommer fler intressanta kommentarer.
Citera
2020-08-31, 13:49
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Om du länkar till det du har läst kan ju den intresserade läsa själv och följa tråden ifall det kommer fler intressanta kommentarer.
https://twitter.com/kriminalass
Citera
2020-08-31, 14:11
Medlem
Citat:
På den svarar @kriminalass:
"Ja. Jag ser fram emot det.."

Aawww. Så gulligt. De tror verkligen att det kommer att bli någon skillnad när det otänkbara framkommer och i stället blir inte bara fullt tänkbart utan även omedelbart normaliserat. Som lyckligt ovetande barn.
Senast redigerad av Livsmissbrukare 2020-08-31 kl. 14:28.
Citera
2020-08-31, 14:34
Medlem
Citat:

Inte heller förnedringsrån, så den smarta åklagaren ger inget motiv än så länge . Möjligt att han vet redan vid uttalandet vad det handlar om. Vi får se när förundersökningen är klar vad detta handlar om Oavsett vilket är det grova brott som begåtts och med misstankegrad som sannolika skäl misstänkta är förmodligen bevisning tillräcklig vid åtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in